Fehmi Varli´s supergäddor ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fehmi Varli´s supergäddor ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ett par av Jan Nilssons snidade fiskar.
    Överst lax på ca: 3kg och under är det ett stim med småtorsk.
    Bifogade filer
    [FONT=Comic Sans MS][/FONT]

Kommentera

långa gäddor

Originally posted by Larry
      Fehmis gäddor är en ända röra!? (intressant röra
      Har en gammal "sportfiskaren" (nr10/86)
      Där finns en artikel när Lasse Söderberg är ute med Fehmi och fiskar på järnafjärden.
      I artikeln finns bilder på gäddorna på:
      26,57kg 24,17kg 18kg och 17,2kg
      Till att börja med så ser 26:an monstruös ut!
      Han sitter på huk och håller gäddan i ögonen, med halva fisken på marken. (den bilden har säkert dom flesta sett)
      Men där finns även en bild på Fehmi och Lasse sittandes bredvid varandra i en båt... där ser Fehmi själv Riktigt! liten och klen ut!?
      (vet ej om Lasse kanske är en gätte
      För det andra: Bilden på 24:an...
      Är tagen snett framifrån, Fehmi har bar överkropp
      (bilden är kapad vid midjan) och har gäddan på axeln, gapet är uppspärrat med en pinne. I gäddans bortre mungipa sitter en wobbler, man ser inte VAD det är för wobbler
      (bara en bit av skeden och en krok)
      Kollar man sedan bilden på 17,2 kilosen...
      Står Fehmi i sandaler och kallingar (!!!) i "klassisk pose" med gäddan lodrätt ner, greppad i ena gälocket.
      I "samma" mungipa som 24:an sitter en wobbler på prick samma sätt! (här ser man att det är en killer magnum eller liknande)

...inte HELT omöjligt att dessa är samma fisk? Känns lite udda att ha som vana att posera i fillingar när man fått en grym fångst!?

För det tredje...
      I "sportfiske" (nr3 92) finns en bild på en av hans gäddor som ska ha vägt "minst 22kg"
      Återigen håller han den i ögonen och änd-delen hålls upp av ett barn. (gäddan ser STOR ut) ...men vänta nu!
      I årsboken "sportfiske 97" är samma bild med, men nu väger DEN 26,57!
      På bilden med gäddan halvt på marken ser man inget av teckningen på gäddan och Fhemi har nån sorts
      "pizza bagar skjorta" på sig. Här har han linne och gäddan ser ny fångad ut...

...inte HELT omöjligt att dessa är samma fisk!? att den varit en vända i frysen eller liknande? Inte heller omöjligt att gäddorna SER större ut för Fehmi själv är så liten!? ...jag har ingen aning?

När jag ändå är i farten med att "granska" storgäddor så vill jag även ta upp gäddan på 21,2 som togs på spinn av en dansk (Johnny Jensen?) i Blekinge, Eriksberg för några år sedan.
      Den gäddan skulle vara 120 centimeter lång/kort!!!??
      På bildern ser man att den är ruggigt romstinn och den ser grov ut. Men! det som Verkligen! fick mig att hajja till var när jag läste ett av dom senare numren av FJ där Jörgen Larsson skriver om lödde, han berättar om en fisk på 18,1 på 118 centimeter
      "så fet att fjällen väckade sig"
      - Fy fan villken kossa! tänkte man.... sedan kom man att tänka på "dansk gäddan"
      Fick j-vligt svårt att föreställa mig en gädda, två sentimeter längre och hela TRE kilo tyngre!?
      Lödde gäddorna som ska vara Grövst? i Världen? ligger närmare 130 när dom väger 20 !?
      Om Blekinge gäddan verkligen var SÅ kort måste den ha vart "lätt" spektakulär, håll med om det!

Det här blev fan riktigt långt och inveklat? hoppas att någon orkar läsa och förstå allt
      ...om nu nån ens bryr sig?
      Gäddor kan variera oerhört mycket i längd/vikt förhållandet. Eftersom jag själv fångade ovan nämnda 118 cm gädda i Lödde så vet jag att den uppgiften är sann, men jag vet också att jag några dagar senare fångade en på 126 cm som var "mager", den vägde "bara" 16,3, det skilde alltså många centimeter och nästan två kilo i vikt. En kompis till mig fångade en gädda på 122 cm, i Karlstad, som vägde endast 8 kg (om jag minns rätt).

Vad jag vill komma fram till är att gäddan kan variera väldigt mycket i vikt trots liknande längder. Det beror väl delvis på var på kroppen längdskillnaden är. Är det två centimeter extra gädda på det fetaste partiet på kroppen så kan det ju göra några kilon. Är det däremot en fena som är utgör förlängningen blir ju inte viktökningen så stor. Jag ser det inte som omöjligt att danskens gädda är korrekt vägd och mätt.
      Klydda inte till det...

Lär er Meta Mera http://www.metamera.se

Kommentera

Jag tycker att våran insnöade viktfetishism är totalt förlegad. Vaddå vikt? Grattis till att gäddan klämde i sig en 2 kilos braxen till frukost?
        På det kontinentala Europa är det längd som gäller!
        (Heja Carro!)
        [FONT=Comic Sans MS][/FONT]

Kommentera

Fehmi Varli, gick hädan i år. Men stora gäddor var det. Men många med mej har hört andra storys om hans fiskar. Nu rapporteras det inte lika stora längre. Beror mest på att tillgången på strömming nästa helt upphörde i området där gäddorna fångades. Är inte lika bra att äta brax och få fet hängbuk. Gäller samma över hela skärgården. Gäddor över 15 kilo fångade i vanliga skärgårdsvatten är en bedrift idag. Undantag väldigt ofiskade vatten (oftast privata och där det inte ens fiskas av ägaren). Där kan det ansamlas stor fisk bara just på grund av lågt fisketryck. Och där det behövs gott om vitfisk i det området. Finns bra exempel som nu är sönderfiskade. Hade själv ett sånt guldhak innan det blev bränt. Där kryllade det av braxar, mörtar, sik, och andra vitfiskar. Och det gör det även idag men är fiskare i varje vassdunge nu vareviga dag. MVH Gunnar J.
          Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Jag hittade dom här bilderna i "Fiske journalens årsbok 1984"
            Det är Fehmis 24.17 kg gädda som inte blev godkänd som sv rekord pga bristfällig vägning.
            Om man antar att hans höger hand är ca 10 cm bred över knogarna så är gäddan 110-120 cm lång.
            Enligt samma källa redovisas en Tysk undersökning:
            146 cm 30,5 kg
            136 cm 26,5 kg
            151 cm 25,0 kg
            127 cm 24,3 kg
            130 cm 22,5 kg
            144 cm 22,0 kg
            135 cm 21,0 kg
            Gäddan är stor men hur stor ?
            Dessutom hade han med 2 st till en på 18 kg och en på 17,2kg på 10 i topp
            det året.
            Alla 3 var tagna på ABU Killer.
            Bifogade filer
            kalleh

Kommentera

Ursprungligen postat av kalleh
              Jag hittade dom här bilderna i "Fiske journalens årsbok 1984"
              Det är Fehmis 24.17 kg gädda som inte blev godkänd som sv rekord pga bristfällig vägning.
              Om man antar att hans höger hand är ca 10 cm bred över knogarna så är gäddan 110-120 cm lång.
              Hur får du fram siffran 110-120 cm? Om hans hand är 10 cm så är gäddans huvud 35 cm långt. Det går tre huvuden på kroppen, det borde bli ungefär 140 cm totalt?

Kommentera

Fehmis gädda är stor och det vet ju alla men tveksamt att den väger 24kg med tanke på hur stort huvudet på gäddan är på bild 2.

Jämför med Danny´s 17kg´s från Fotoalbumet

C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
                Svar på vanliga frågor hittar ni Här
                Fiskesnacks regler hittar ni Här
                Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Vi kommer aldrig att veta... Så se till att dokumentera era storfångster ordentligt!

Kommentera

Ursprungligen postat av KG?
                    Hur får du fram siffran 110-120 cm? Om hans hand är 10 cm så är gäddans huvud 35 cm långt. Det går tre huvuden på kroppen, det borde bli ungefär 140 cm totalt?
                    Jag satt och trixade och mätte med hjälp av Photoshop (ett bra tag) och kom till det resultatet.
                    Jag använde även måttet ögonlinje-hakspets från bild 2 och antog att det var
                    12 cm (ett ganska normalt mått) huvudet blir då ca 30 cm.
                    Jag tror inte att den överstiger 120 cm.
                    Senast ändrad av kalleh; 2004-10-20, 21:27.
                    kalleh

Kommentera

Felmätningar är vanligare än man tror. I sin iver att idka catc % release så brukar längdmåttet bli något kortare än i verkligheten. En fisk kring 120 cm kan i själva verket vara flera centimeter längre. Därtill aspekter som om fiskaren mätt med hopvikt stjärtspole, längst med sidan av kroppen eller på kroppen. En differens mellan 4-5 centimeter är inte alls orimligt mellan en noggrann mätning och en "i all hast - mätning".

Ett kilo dit och några centimeter dit. Att det förekommer en del missvisande, höftade mått får vi leva med.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                      7 svar
                      1 522 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                      Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34