Har ni ens lagt märke till att på 26 kilos bilden så syns det klart att han inte använde tafs på linan när han fick besten? Jag menar, en sån gädda har en enorm käft som borde ha kapat den där nylonlinan på en gång. Visst kan det gå utan helt klart, har själv fått en på 10 med ett skeddrag, men 26 kg, den munnen och 50 minuters lång kamp? Hmm...
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Fehmi Varli´s supergäddor ?
Collapse
X
-
Är ju långt ifrån alltid gäddan sväljer hela draget. Inte alltid linan har kontakt med tänderna. Men skulle linan haft de så hade den inte hållt längeUrsprungligen postat av Konservatisten Visa inläggHar ni ens lagt märke till att på 26 kilos bilden så syns det klart att han inte använde tafs på linan när han fick besten? Jag menar, en sån gädda har en enorm käft som borde ha kapat den där nylonlinan på en gång. Visst kan det gå utan helt klart, har själv fått en på 10 med ett skeddrag, men 26 kg, den munnen och 50 minuters lång kamp? Hmm...Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig
Kommentera
-
Sant. Men attackerar gäddan inte betet från sidan? I sånt fall så kommer tänderna precis ovanför beteslåset, alltså på linan. Nu låter det som om jag inte tror på vikten, vilket är fel. Jag tror på vikten men är skeptisk till fångsten/fångstmannen. Han var ingen proffsfiskare direkt men finns ändå med 3 gånger på listan över Sveriges största Gäddor tagna efter 1950. Vi har grymt många proffsfiskare i landet som är ute 24/7 och fiskar men kommer inte i närheten av hans rekord. Vad är grejen liksom? Vart är alla 20+? Har alla storgäddor gått och dött? Har det blivit nå slags genetik fel på dom som gör att dom inte växer så stora längre? Något lurt var det med den där mannen som sagt.Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inläggÄr ju långt ifrån alltid gäddan sväljer hela draget. Inte alltid linan har kontakt med tänderna. Men skulle linan haft de så hade den inte hållt länge
Kommentera
-
Jag har ingen moraliska problem att bonka en gädda då och då i lagom matstorlek, men att man tar död på specimen exemplar, rekord eller inte gör mig inte nöjd........sanna historier eller inte då tycker jag inte synd om att de rekord inte är godkända......
Kommentera
-
Visst kan man ifrågasätta hur de fångades, vad de exakt vägde osv men klart är att det fanns riktiga bestar på den tiden och tiokilosgäddor var i vissa vatten inte alls ovanliga. Att man ofta(st) avlivade de stora gäddor man fångade kan dagens sportfiskare uppröras över men det var annorlunda då. Faktiskt hävdade många att det var god fiskevård att ta bort de stora monstren och teknik/redskap för skonsam landning och återsättning av fisk var inte utvecklade eller åtminstone inte kända här i landet. Det var möjligen något som de brittiska metarna och de av dessa inspirerade svenska karpfiskarna sysslade med (och de betraktades som kufar).
Kommentera
-
Jo det kan jag förstå :-)Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggVisst kan man ifrågasätta hur de fångades, vad de exakt vägde osv men klart är att det fanns riktiga bestar på den tiden och tiokilosgäddor var i vissa vatten inte alls ovanliga. Att man ofta(st) avlivade de stora gäddor man fångade kan dagens sportfiskare uppröras över men det var annorlunda då. Faktiskt hävdade många att det var god fiskevård att ta bort de stora monstren och teknik/redskap för skonsam landning och återsättning av fisk var inte utvecklade eller åtminstone inte kända här i landet. Det var möjligen något som de brittiska metarna och de av dessa inspirerade svenska karpfiskarna sysslade med (och de betraktades som kufar).
Kommentera
-
Kul att en av mina favorittrådar kommit upp igen, och att bilderna jag scannade in fortfarande ligger kvar på servern efter alla dessa år (båda bilderna finns på sidan 6 i den här tråden).
Vad gäller hur gäddan högg, om man leker med tanken att draget faktiskt sitter på bilden precis som fisken högg, så sitter det ju ganska ytligt på ena sidan, och inte långt ner i gapet. Gäddan hugger ju inte alltid från sidan även om det är det vanligaste, men ibland hugger de bakifrån eller i vissa fall framifrån. Så om historian bakom denna gädda faktiskt stämmer så hade han nog en hel del tur, om han nu körde utan tafs, och med vanlig nylonlina som ju var standard på den tiden. Det är åtminstone dock inget tvivel om storleken, till skillnad från många andra mytomanhistorier med frontade fiskar och/eller photoshoppade bilder, så tvivlar jag inte alls att denna fisk faktiskt vägde 26,57 kg.Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/
"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Petey21 Visa inläggKul att en av mina favorittrådar kommit upp igen, och att bilderna jag scannade in fortfarande ligger kvar på servern efter alla dessa år (båda bilderna finns på sidan 6 i den här tråden).
Vad gäller hur gäddan högg, om man leker med tanken att draget faktiskt sitter på bilden precis som fisken högg, så sitter det ju ganska ytligt på ena sidan, och inte långt ner i gapet. Gäddan hugger ju inte alltid från sidan även om det är det vanligaste, men ibland hugger de bakifrån eller i vissa fall framifrån. Så om historian bakom denna gädda faktiskt stämmer så hade han nog en hel del tur, om han nu körde utan tafs, och med vanlig nylonlina som ju var standard på den tiden. Det är åtminstone dock inget tvivel om storleken, till skillnad från många andra mytomanhistorier med frontade fiskar och/eller photoshoppade bilder, så tvivlar jag inte alls att denna fisk faktiskt vägde 26,57 kg.Vikterna på hans fångster har aldrig varit ifrågasatta. Det var att den största över 26 slet sig innan de håvade den en stund senare som gjorde att den ströks. Men detta var ju känt. De andra stora var inga problem men de ville inte ha några tveksamheter så rekordet blev vakant.Ursprungligen postat av Konservatisten Visa inläggHar ni ens lagt märke till att på 26 kilos bilden så syns det klart att han inte använde tafs på linan när han fick besten? Jag menar, en sån gädda har en enorm käft som borde ha kapat den där nylonlinan på en gång. Visst kan det gå utan helt klart, har själv fått en på 10 med ett skeddrag, men 26 kg, den munnen och 50 minuters lång kamp? Hmm...
Att gäddan även kan hugga framifrån finns inga som helst tveksamheter om. Blev av med en Westins jätte med 60 cm ståltafs på fryken över 88 m vatten. Den gäddan skulle jag gärna sett. Linspetsen såg ut som den blivit angripen av två exenterslipar. Fick enbart känna tyngden i några sekunder.
Kommentera
-
Att Fehmi´s gäddor var stora är inga nyheter. Det är dock för mig fortfarande en varför man ställer rekordet vakant för att låta den börja om igen.?
Inget ont om Torben´s 19kilos men det känns synd då så många andra fiskar varit större och inte får det utrymme de förtjänar?
Läste gamla FJ och såg hela reportaget från Kävlingeån och Karin & Åke Franks metestunder. Karins gädda var väl 22,5 kg och i det reportaget visar hon upp en sugga i grym kondition. Den fanns det väl iaf inget tvivel på? Väldokumenterad med vikt, längd, vittnen, bilder o s v. Dessutom ett välskrivet reportage som hos många troligen väckte intresset för riktat gäddmete...
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
|
7 svar
1 522 visningar