Vart har ålen tagit vägen... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vart har ålen tagit vägen...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vart har ålen tagit vägen...

Jag brukar fiska ål i en å, men i år så har vi bara fått en enda ål?? Hur allvarligt hotad är ålen egentligen?
    Vad är det som är fel? Är det miljön eller överfiskning? Det är tråkigt för nu är nästan all fisk borta i ån.. Öringen är mer eller mindre borta, mörten och eldristorna likaså.. Kvar finns några gäddor och några ganska fina abborar..

Tjenare! =) Det låter som om det kan vara problem med vattenkvalitén nästan, men eftersom jag känner till vilket vatten det är så är väl det nästan uteslutet. Det kan ju vara som du säger att bestånden är klena, men det finns andra ställen i våra trakter där dem nappar bra =). Idkar man bara C&R så är det nog ingen fara...Förresten så kan vi ta ett gemensamt pass någon dag, det vore skoj. Det kan vi ju prata om senare i så fall. Mvh Micke

Kommentera

Är det inte så att ålen är en av de fiskar som är sist att lämna ett vattendrag pga miljöproblem? Jag vill minnas att de klarar av ett väldigt lågt pH exempelvis (i förhållande till andra arter). Utifrån denna tunna kunskap så tycker jag det låter som utfiskning eller någon annan anledning än miljön.
      Matpaus? Fisken kan ju finnas i nästa kast!

Kommentera

Jag tänkte mer på växthuseffekten och den globala uppvärmningen. Strömmar i havet som ändrar riktning osv. Ålen är ju ganska speciell och säkert väldigt känslig för förändringar.

Ursprungligen postat av Andreas
        Är det inte så att ålen är en av de fiskar som är sist att lämna ett vattendrag pga miljöproblem? Jag vill minnas att de klarar av ett väldigt lågt pH exempelvis (i förhållande till andra arter). Utifrån denna tunna kunskap så tycker jag det låter som utfiskning eller någon annan anledning än miljön.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
        14 svar
        3 126 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg uditsen
        av uditsen