Ursprungligen postat av kenta_85
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
skitår hittils
Collapse
X
-
De tidigare vårarna har jag bara kunnat köra från land efter gädda men har då kunnat summera 2-10st iaf per pass och oftast nån över 4 iaf och nån kraftigare på eller efter men i våras var det segt ändå hade jag båt och testade många ställen men fick bara småttingar om ens det ibland
Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.
Kommentera
-
Gäddor har jag inte tagit med. Därför att dom kryllar det mer än någonsin av. Men abborrar och gösar är dom jag menar. Visst kan det finnas vatten som håller bra. Men det skumma är ju att i dom sjöarna jag fiskar i. Inte är nåt nätfiske att tala om. Och det i vissa är väldigt lågt fisketryck. PH-värdet har varit stabilt. Även dom stora delar i skärgården där abborren och gösen nästan försvunnit. Där verkar inte gäddan tagit nåt större av stryk. Så då kan man ju verkligen undra vad det är som gäller.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
Dåligt gösår?
"Vi kan redan nu slå fast att när det blir dags för Fiskejournalens årliga tio-i-topp-listor så kommer 2005 att summeras som det bästa gösåret på mycket länge."
Källa: http://fj.norran.com/senaste_nyheterna.php?id=459
Kommentera
-
Hade tänkt satsa hårdare än på länge i år, och har fiskat betydligt fler gånger än på flera år, men resultatet har uteblivit och inte alls motsvarat antalet timmar jag lagt ner på fisket. Det enda som har inträffat oftare än tidigare är att jag tappat fler drag än vanligt, men fått mindre fisk. Värdelöst fiskeår för min del.
Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/
"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson
Kommentera
-
Stora gösar behöver inte betyda att gösbestånden mår bra. Gösarna kan bli väldigt stora, om de är få som konkurerar om betesfisken.Ursprungligen postat av Martin_GDåligt gösår?
"Vi kan redan nu slå fast att när det blir dags för Fiskejournalens årliga tio-i-topp-listor så kommer 2005 att summeras som det bästa gösåret på mycket länge."
Källa: http://fj.norran.com/senaste_nyheterna.php?id=459
Kommentera
-
Smaster, gratulerar du måste vara en av dom kloka och visa här på Fiskesnack. Man får verkligen inte blanda ihop stor fisk med bra tillgång. Det är när det finns blandad storlek i ett vatten som det är åt det normala hållet. Har själv provfiskat i Magelungen med nät. Med olika stora nätmaskor. Just för att testa sammansättning i sjön. Av både tillgång på rovfisk och vitfisk. Det kan visa sig en del genom sådant fiske. Och att sportfiske ger en ännu klarare bild av helheten i det vatten man fiskar i. Att som vissa här tror att om Ralången ger i från sig bara stor gös så är allt okey. Det kan ju betyda att om man bara riktar sig till stor fisk. Men det är dåligt med smågös. Mindre konkurrans ger ju dessa bjässar. När dom dött ut eller fångats. Kan vattnet bli mer produktivt för dom mindre. Men det är inte alltis så. Hårt nätfiske och hårt sportfiske kan rätt snabbt tunna ut bestånden. Men rent sportfiske brukar inte vara så farligt. Utom dessa som tar allt av mått på fisken. Då är det ju inte bra för återväxten. Ta Stavbofjärden, Järnafjärden, Tullgarnsviken, Lännåkersviken, Blistafjärden, och dessa kända göslokaler. Där det fiskas för jämnan. Visst kommer det upp fisk mellan varven. Men nog tunnas det ordentligt. Men smågös verkar det ju hålla konstant. Så nog trivs dom i dessa vatten, gösarna.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
Tror nog bestämt att det är just det som är definitionen/måttet på ett bra gösfiske för de flesta. Storfiskvatten brukar defineras som bra fiske.Ursprungligen postat av elanenSmaster, gratulerar du måste vara en av dom kloka och visa här på Fiskesnack.
Som exempelvis brukar bl.a somliga heta braxvatten i Sverige betecknas som bra - tack vare försurning och enbart en population av ett fåtal stora individer. Därtill samma exempel för många andra arter som mört, sutare, abborre..... Svenska rekordet på bl.a abborre är fångat i ett försurat vatten. Få anser/ansåg nog inte Hellers myr som ett dåligt fiske?
Bra fiske får många är vatten med specimenfiskar. Specimenfiskar simmar oftast i vatten med liten konkurrens. Försurade eller på andra sätt rubbade vattensystem brukar vara de rätta ställena.
Att indirekt tycka andra är okloka för tycka ett sådant fiske vara bra rimmar illa.
Kommentera
-
Sjukt fiske i sjuka vatten.
Danne, specimenfiske i all ära. Att sätta en tomte på ett vatten där varje fisk blir ett PB eller några poäng. Visar väl inget av kunnande i sportfiske. Att fånga en stor fisk i ett friskt vatten, är väl det mer värt än alla sjuka. Har som sagt specimenfiskat och tävlat i dito. En satans massa år. Men aldrig sett så många nybörjare följa med till dessa vatten där varje napp ger större än dom nånsin sett tidigare. Att dom sedan bröstar upp sig som fiskekungar. Påminner om guidefisket. Där guiden pekar ut till kunden var han ska kasta. Och då han får sin livs fisk, stoltserande. Likadant med dessa trollingfiskare som giudar. När det hugger får kunden ta ett spö och på det viset få sin livs fisk. Jag tycker att det är rent jippo. Värst är dessa utlands guidningar. Där dom tar kort på deras så kallade fångade fiskar. För helskotta, inte ens utrustning eller båt är ju deras. Och vart det bär med båten vet dom ju heller inte mycket om. Ta dessa gölar som ger Svenska rekord. Hällers Myr som exempel. Där dom satt i abborre. Och dom växte som broilers. Snacka om naturligt fiske. Men var är abborrarna där idag. Det är i dom friska vatten som jag ser det som sport att få en grisfisk. Sen att det går att snabbt få en stor fisk i ett sjukt vatten. Värsta exemplet när man vill komma upp sig snabbt inom fiskekretsar. Åk till Oskarshamns kärnkraftverk och ta dessa monsterborrar. Massor har gjort så för att slippa jaga i normala vatten. Bara att inhandla kamoflagekläder (som vissa gjorde) och ta din största fisk direkt. Kanske är sådana fiskar som du ser upp till också.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
14 svar
3 123 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av uditsen
2025-07-29, 09:05
|
||
|
Startad av Kulfisk, 2021-10-03, 21:21
|
15 svar
1 073 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Kulfisk
2025-08-24, 13:59
|
||
|
Startad av Xerup, 2022-07-26, 12:01
|
104 svar
6 673 visningar
2 gillar
|
Senaste inlägg
av Xerup
2025-10-19, 20:04
|
||
|
Startad av Peter B, 2022-11-29, 19:33
|
53 svar
5 385 visningar
10 gillar
|
Senaste inlägg
av anteman
2025-04-12, 08:06
|
||
|
Startad av Classe69, 2023-04-12, 20:23
|
68 svar
3 579 visningar
1 gilla
|
Senaste inlägg
av engqvist
2025-12-28, 22:06
|
den som ändå hade fått en gös i år. Hel skumt fiske i år. Vårens gäddfiske var inte alls lika stabilt som tidigare och sen kom gösfiske men vart var / är gösarna och sen vart är ålarna 
Kommentera