skitår hittils - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

skitår hittils

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Elanen - Jag delar helt din mening ang specifika flikar inom dagens specimenfiske. Snedvridet och sjukligt på många fronter. Har försökt göra min röst hörd i bl.a trådar om Bubblan osv. Hur som helst. Det allmängiltliga definitionen (åtminstone en vanlig sådan) är att ett vatten med specimentoppar betecknas som ett bra vatten oavsett biotopens "naturlighet" eller friskhet. Fisket (specimen) är bra - miljön/biotopen (kan vara) sämre.

Per definition är det inte felaktigt att säga att fisket är bra om det ger toppfiskar oavsett biotopens kvalité. Ett mått på fisket kan ju var hur stora fiskar man får. Tyckte ordvalet att indirekt tycka att dessa är korkade blev felaktigt. Min personliga definition är en annan. Så långt jag kunde läsa talades det om bra gösfiske när du plötsligt ansåg alla som "korkade" som ville fiska stor gös. Men nu har vi ju skrivit av oss och fått "grunda upp" med lite mer tyckande/påstående, och jag förstår nu bättre din poäng, om ändock att det var ganska offtopic och oklart/otydligt formulerat till en början.

Och nej- jag skulle hellre fånga en 2-kilos sutare hemma i pölen än Bubblan på 5,5 kilo. Hellre en 15 kilos i fryken än en 17 kilos i Lödde etc. I personligt tyckande är inte vikten prio 1. Storlek, metod, plats, vatten, bete etc är alla en kombination som sätter värde på en fångst. Skulle jag vilja noteras för en toppfisk borde jag nog byta ut alla mina fiskedagar mot ett par månader i Lödde under våren istället. Inte ens om någon gäddguru skulle lämna över ett hugg med en 20+ gädda skulle jag vilja noteras för den fångsten. Förmodligen inte heller ta spöt.

Kommentera

Tycker gösen har varit otroligt på G i år. Tyvärr mest smågösdock (största 2,1kg i båten). Även när jag kört halvgas på min 15hp-motor med stora feta gäddvobblers på ställen där det normalt sett finns dåligt med gös så har jag krokat flera stycken, även om dom mest är efter och petar på draget.

Kommentera

Danne, tog kanske lite på slutet. Men det var för att trigga dig lite he he.
        Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Tog kanske i för mycket på slutet på det stora inlägget. Glöm det mesta jag skrev före.
          Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen
            Tog kanske i för mycket på slutet på det stora inlägget. Glöm det mesta jag skrev före.

Intealls. Det där med guidningar stämmer ganska bra. Där håller jag med dig helt och hållet.
            Hälleflundrafiskare

Kommentera

dåligt gös fiske kan nog bero på att.. endel bär är ute precis när världens hugg period slår till då drar dom 50 gösar på en kväll Och naturligtvis DÖDAR dom all fisk dom får.. såna idioter plus nät är inget som gynnar tilväxt precis..

Själv har jag bar tagit kanske 25gösar iår endast 10 över 3kilo.. alla återutsatta självklart!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
              14 svar
              3 123 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg uditsen
              av uditsen