Dags att lägga ner kanske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dags att lägga ner kanske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Husbehovsfiskaren
    En liten parantes angående bottenmete efter sutare:

Varför envisas med att köra Pater Noster efter sutare? Spara den riggen till plattfisk och färna istället!

Jag föredrar glidande bottenmete vid fiske efter försiktiga fiskar som sutare. Det som bekymrar mig lite med Pater Noster är att man inte riktigt vet vad som händer om fisken går åt "fel håll" med betet; d.v.s mot land. Vad händer då? Känner fisken motståndet från sänket och skyggar?

Med glidande tackel vet man i.a.f att linan ALLTID kommer dras utåt, oavsett hur fisken simmar. En klar fördel när man fiskar med swingtip då man kan sänka den nästan 90 grader mot vattnet.
    Jag menade inte att köra paternoster på sutare om du trodde det?
    paternostertacklen kör jag på abborre, öring, regnbåge och lite sånt..

Kenta: Jo det är ju en ide tror faktiskt jag ska köra kroken direkt på linan nästa pass. Är det någon annan som har erfarenhet av det?

Kommentera

Ursprungligen postat av Borrul
      Kenta: Jo det är ju en ide tror faktiskt jag ska köra kroken direkt på linan nästa pass. Är det någon annan som har erfarenhet av det?

Jag har aldrig provat det, men det låter som en dålig idé av flera anledningar:

1. Det viktigaste: alla fiskar plockar upp föda genom öppna munnen och suga upp betet genom undertryck. Sätter du kroken direkt på en spänd lina så kommer fisken inte kunna suga i sig betet!

2. Fixerar du kroken med stoppknutar kommer dessa glida när du drillar fisk.

Dessutom kommer kroken stå ut 90 grader mot linan och ge allmänt dåliga krokningsegenskaper.

Ett Pater Noster-tackel har för övrigt kroken längst ut på linan och sänket på en kortare tafs, inte tvärt om. Tacklet med sänket längst ner (som på en strömmingshäckla) brukar kallas för Stockholms-Noster och används ofta vid sikmete.

Kommentera

Jag menade inte att köra paternoster på sutare om du trodde det?
        paternostertacklen kör jag på abborre, öring, regnbåge och lite sånt..

Låter som ni är inne på dropshot-tackel. Är tydligen väldigt hett i USA vid fiske efter bl.a. bass. Jag har testat lite smått och det verkar fungera bra. Har dock inte givit det tillräckligt med tid för att uttala mig säkert om metoden.

Klicka här för att se ett exempel på en enkel knut för att fästa kroken direkt på linan.
        ~~~~~~~~~~~~~~~~
        [FONT=Georgia]><((((((((((º> ><((((º>[/FONT]

Kommentera

Aha, är det det som är stockholm-pn.. Jo jag vet, det är omvänt.

Hmm, ska kanske ut efter lite sutare imorgon kväll.
          Nu när det blir ett helt nytt vatten jag inte vet något om, ska jag söka aktivt efter dem eller "campa" på samma ställe och underhållsmäska under tiden?

Glidande får det bli, men undrar om majs, ska man ha frysta eller i burk?

Vesslan: Ok, vad fiskade du då då?
          Senast ändrad av Syn; 2005-08-16, 17:48.

Kommentera

Aha, är det det som är stockholm-pn.. Jo jag vet, det är omvänt.

Hmm, ska kanske ut efter lite sutare imorgon kväll.
            Nu när det blir ett helt nytt vatten jag inte vet något om, ska jag söka aktivt efter dem eller "campa" på samma ställe och underhållsmäska under tiden?

Glidande får det bli, men undrar om majs, ska man ha frysta eller i burk?

Vesslan: Ok, vad fiskade du då då?
            Fiska på samma lilla spot hela tiden och kasta ut lite majs då och då, särskilt om det är mycket mört/kräftor.

Kör med vanlig burkmajs, majs som har varit fryst blir mjuk och sitter dåligt på kroken.

Kommentera

Ursprungligen postat av Husbehovsfiskaren
              Fiska på samma lilla spot hela tiden och kasta ut lite majs då och då, särskilt om det är mycket mört/kräftor.

Kör med vanlig burkmajs, majs som har varit fryst blir mjuk och sitter dåligt på kroken.
              Ok. Blir svinigt billigt, en burk majs är inte dyrt :O Nästan för billigt ju.
              Hoppas jag hittar något bra sutarvatten.

Kommentera

Ok. Blir svinigt billigt, en burk majs är inte dyrt :O Nästan för billigt ju.
                Hoppas jag hittar något bra sutarvatten.

Ett majskorn plus en maggot/mask på kroken är också en ganska het cocktail.

Kommentera

tja

Tycker du ska skippa sutar metet och fortsätta på gädd/abbor spinn.

God lokalkännedom och rätt bete/teknik gör en stor skillnad men sånt kommer inte över nåra dagars fiske.
                  Kan hålla med om att fiske utan båt gör chanserna mkt mindre om det inte är så lätt tillgängligt..
                  Läste också att dina drag överlever nåra kast, kan ju inte vara möjligt om du inte fiskar efter stenar, så det kanske är fel på din utrustning, tex lin tjocklek, knutar etc?

Vart fiskar du föresten?

Kommentera

Snart så kommer Abborr metet igång här.. Längtar till september!

Kommentera

Kanske borde jag lägga ner mitt sportfiske?
                      Kanske är jag inte ämnad att fiska? Det är iofs det ända jag gör just nu.

Jag har haft nederlag nog långt tid nu, det enda fisket som går ok är abborrfisket i 1hgs- klassen. Gäddfisket är inte att tala om, har i år fått under 10st. Kanske 6 st. 6 ynka gäddor. Det måste vila någon förbannelse över mig.
                      De gånger jag gäddspunnit har ett bete fått leva högst 3 kast, innan det satt i botten. Gäddmetet har ju gått likadant.

Idag tänkte jag fiska regnbåge, gödgrisar, bara för att få drilla och känna fisk liksom. Åkte vid niosnåret. Kom hem nu. Inte ett skit. Inte en fisksate. Bottenmete, flötmete, kastfluga. Mask, powerbait, flugor, stora, små, runda, korta. Totalt noll. Inte ens när jag kastade i korvbröd som de kom och vakade på och jag typ metade med en fluga framför nosen på dem ville de lukta på den. Inte ens en gödgris. Såg fisk som hoppade meterhopp hela tiden och var omkring och jagade. Inte ens en övermatad gödgris vart det.

Fiske är typ vad jag ägnar fritiden åt.

Har någon annan varit på bristningsgränsen? Hur gjorde ni då?
                      Börja med golf....
                      www.flyzone.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 460 visningar
                      1 gilla