Bompassets lov - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bompassets lov

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bompassets lov

Click image for larger version

Name:	P3302283.JPG
Views:	1
Size:	521,6 KB
ID:	1829046

Förr, vill jag åtminstone minnas, var det bättre. Då fick jag nästan alltid fisk. Ofta stor fisk. Blev jag någon gång utan var min reaktion förvåning. Mycket fiskrensning blev det. Nästan alla tog ju upp i stort sett all fisk som högg på den tiden.

Nu är det, har jag förstått, C&R som gäller. Folk lägger ner tid och pengar på att fånga fin matfisk som de sedan fotograferar och sätter tillbaka. Sedan åker de förbi affären och köper pangasiusfilé, fiskpinnar eller falukorv.

Själv har jag tagit det fångstlösa fisket ett steg längre. Jag fångar numera aldrig någon fisk. Nåja, nästan aldrig i alla fall. I min dragask har jag ett antal noga utvalda och omsorgsfullt testade beten som det är så gott som riskfritt att kasta ut och veva hem. Inte ens på en sk hot spot under optimala yttre förutsättningar är det någon beaktansvärd risk att en fisk ska hugga.

Med stigande ålder och bekvämlighet har jag börjat uppleva det som aningen jobbigt att stå och kasta drag flera timmar i sträck. Även om man inte behöver drilla någon fisk blir det tröttande i längden. Inte minst för ryggen. Därför har jag nu börjat utforska metets möjligheter. Den uppenbara fördelen är att mete kan bedrivas bekvämt sittande medan man dricker kaffe, äter macka, röker pipa, halvsover eller bara njuter av att inte behöva göra någon som helst nytta.

Den potentiella nackdelen med mete är att det sägs vara en mycket effektiv fiskemetod. Det var därför med viss oro jag i helgen begick årets metepremiär. Men allt gick bra. Trots att jag utmanade ödet och använde en dyr kemiskt vässad krok att sätta min räkstjärt på fick den vara i fred. Jag kunde i lugn och ro puffa Capstan och läppja på mitt Fisherman´s Tea.

Nu kanske jag tar för stora ord i min mun men jag känner mig rätt säker på att jag ska kunna bemästra även metkonsten och kunna bedriva den med samma monumentala ineffektivitet som präglar mitt spinnfiske.

Godt skrevet, og den bedchairen står det respekt av!
    Team Colibri

Kommentera

"Nästan alla tog ju upp i stort sett all fisk som högg på den tiden."

Pga av detta så står de många mindre vattendrag och sjöar utan fisk, men i hav och större sjöar och älvar är det andra saker som orsakar denna fisklöshet.

Som farsan berättade i somras, för i tiden hade alla nät i denna sjö och alla fick fisk, frysarna va fyllda av fisk. Men idag har man tur om man ens får fisk till en middag. Han är av den gamla generationen som inte förstår mitt sätt o fiska på, man tar en matfisk och släpper tillbaka resten. Vill jag ha mer fisk går jag och fiskar igen istället för att öppna frysen.

"Nu är det, har jag förstått, C&R som gäller. Folk lägger ner tid och pengar på att fånga fin matfisk som de sedan fotograferar och sätter tillbaka. Sedan åker de förbi affären och köper pangasiusfilé, fiskpinnar eller falukorv."

Folk är medvetna om problemet och släpper tillbaka det som inte ska ätas samma dag. Många "sportfiskare" fiskar inte för själva fiskens skull utan upplevelsen. Jag hoppas att sådana köttfiskare aldrig åker till känsliga vatten och tar upp alla "fina matfiskar" de får bara för sakens skull, blir ganska snabbt urholkat då.........men de ärväl som man säger det går inte o lära en gammal hund o sitta
      FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
      SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
        Folk är medvetna om problemet och släpper tillbaka det som inte ska ätas samma dag. Många "sportfiskare" fiskar inte för själva fiskens skull utan upplevelsen. Jag hoppas att sådana köttfiskare aldrig åker till känsliga vatten och tar upp alla "fina matfiskar" de får bara för sakens skull, blir ganska snabbt urholkat då.........men de ärväl som man säger det går inte o lära en gammal hund o sitta
        Nå, av mitt inläggg ovan framgår kanske att jag knappast utgör något hot mot bestånden i de vatten där jag fiskar? Jag tar förvisso hem de flesta fiskar jag fångar men å andra sidan så slutar jag alltid så snart jag fått det jag vill ha och då talar vi om dagens middag, inte om att stoppa fisk i frysen. Däremot har jag fortfarande aningen svårt för det där med att dra upp fisk bara för sakens skull och sedan släppa den åter. Men man får väl vänja sig. Låter man fisk man inte har behov av vara ifred blir man ju kallad köttfiskare (tydligen även om nan inte får någon fisk) och det vill man ju helst undvika.

Det var, inser jag, ett BIG MISTAKE av mig att överhuvudtaget, dvs trots att jag inte värderade det på något sätt, skriva C&R i mitt inlägg ovan eftersom det ju utlöser huggreflexen hos vissa lika säkert som ett putsat Kaleva gör det hos en hungrig gädda. Vad jag ville ge uttryck för var hur skönt det kan vara att sitta vid en strand och titta på vattnet medan det inte nappar. Inget annat.

Kommentera

de flesta av dina inlägg inhåller en eller annan fras som är provokativ,det är för att du vill skapa en debatt.

Ta upp C&R helt ok, men det du skrev efter är taget ur luften eller från en fantasi värld. Du hade helt enkelt kunnat skippa den biten men du va väl tvungen för att få fram en reaktion
          FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
          SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
            de flesta av dina inlägg inhåller en eller annan fras som är provokativ,det är för att du vill skapa en debatt.

Ta upp C&R helt ok, men det du skrev efter är taget ur luften eller från en fantasi värld. Du hade helt enkelt kunnat skippa den biten men du va väl tvungen för att få fram en reaktion
            Jag är rätt säker på att om någon gjorde en kritisk granskning av samtliga mina inlägg så skulle den helt övervägande delen vara så oförargliga att de inte skulle kunna provocera ens en så lättretlig person som du.

Vad jag skrev om att folk slänger i fisken de fångat och sedan åker till affären och handla middagsmat är, det medger jag, ett rent antagande från min sida. Dock har jag läst åtskilliga inlägg, bloggposter och liknande från fanatiska gäddfiskare som deklarerat att de inte ens äter gädda. Någonting måste de dock, rimligen, äta och jag antar alltså att de efter avslutat fiske köper detta något i en livsmedelsbutik. Naturligtvis kan de förlägga inköpen till någon annan tidpunkt liksom vissa av dem möjligen är bönder eller jägare och därför inte alltid behöver köpa sin mat men du förstår kanske hur jag resonerade. Fast det kanske bara är i min fantasivärld det går till på det viset?

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
              Jag är rätt säker på att om någon gjorde en kritisk granskning av samtliga mina inlägg så skulle den helt övervägande delen vara så oförargliga att de inte skulle kunna provocera ens en så lättretlig person som du.

Vad jag skrev om att folk slänger i fisken de fångat och sedan åker till affären och handla middagsmat är, det medger jag, ett rent antagande från min sida. Dock har jag läst åtskilliga inlägg, bloggposter och liknande från fanatiska gäddfiskare som deklarerat att de inte ens äter gädda. Någonting måste de dock, rimligen, äta och jag antar alltså att de efter avslutat fiske köper detta något i en livsmedelsbutik. Naturligtvis kan de förlägga inköpen till någon annan tidpunkt liksom vissa av dem möjligen är bönder eller jägare och därför inte alltid behöver köpa sin mat men du förstår kanske hur jag resonerade. Fast det kanske bara är i min fantasivärld det går till på det viset?
              Även om det är så att de flesta gör på det viset du beskriver så spelar det väl ingen roll?
              Ska fiskallergiker inte få fiska då t ex?
              Jag äter inte fisk överhuvudtaget men fiskar mer än gärna. Jag tror dessutom att min åverkan på fiskbeståndet är betydligt mindre än för dom som tar upp matfisk.

Men jag kan ju ha fel å andra sidan. Eftersom jag tillhör skaran som tar upp fotograferar och släpper tillbaka fiskarna som dom där "fanatiska gäddfiskarna" så kanske maten jag äter framställs på ett sätt som förorenar hav mm. Vad vet jag?
              Det enda säkra är att jag kommer inte någonsin äta gädda/gös/aborre/Öring eller någon annan fisk som jag själv fångar, men ska jag inte få fiska då?

Kommentera

Ursprungligen postat av Qfisk Visa inlägg
                Även om det är så att de flesta gör på det viset du beskriver så spelar det väl ingen roll?
                Ska fiskallergiker inte få fiska då t ex?
                Jag äter inte fisk överhuvudtaget men fiskar mer än gärna. Jag tror dessutom att min åverkan på fiskbeståndet är betydligt mindre än för dom som tar upp matfisk.

Men jag kan ju ha fel å andra sidan. Eftersom jag tillhör skaran som tar upp fotograferar och släpper tillbaka fiskarna som dom där "fanatiska gäddfiskarna" så kanske maten jag äter framställs på ett sätt som förorenar hav mm. Vad vet jag?
                Det enda säkra är att jag kommer inte någonsin äta gädda/gös/aborre/Öring eller någon annan fisk som jag själv fångar, men ska jag inte få fiska då?
                Ursäkta, men har jag skrivit att det spelar någon roll? Har jag skrivit att fiskallergiker inte ska få fiska? har jag skrivit att det är något fel med C&R? Nej, det har jag inte. Jag skrev bara, i all anspråkslöshet, om hur jag tagit det fångstlösa fisket till en helt annan nivå. Istället för att släppa tillbaka fisken drar jag helt enkelt inte upp det. Får jag inte göra så? Får jag inte skriva så?

Kommentera

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                    Ursäkta, men har jag skrivit att det spelar någon roll? Har jag skrivit att fiskallergiker inte ska få fiska? har jag skrivit att det är något fel med C&R? Nej, det har jag inte. Jag skrev bara, i all anspråkslöshet, om hur jag tagit det fångstlösa fisket till en helt annan nivå. Istället för att släppa tillbaka fisken drar jag helt enkelt inte upp det. Får jag inte göra så? Får jag inte skriva så?
                    Du får, precis som jag, inom forumets regler skriva vad du vill. Däremot ställer jag mig frågande till hur du uttrycker dig.
                    Varför ens skriva, som om det vore helt otänkbart, "Dock har jag läst åtskilliga inlägg, bloggposter och liknande från fanatiska gäddfiskare som deklarerat att de inte ens äter gädda."? Det är väl upp till dom ifall dom vill äta fisken eller inte? Varför ens ta upp det i samband med att i "anspråkslöshet skriva om hur du tagit det fångstlösa fisket till en helt annan nivå".

Att jag sen svarar dig med hur jag uppfattade det hela med att dra det till sin spets och fråga ifall fiskallergiker inte ska få fiska, det tycker jag förklarar din ton i tråden.
                    Jag tror att mojoman var rätt ute när han skrev "de flesta av dina inlägg inhåller en eller annan fras som är provokativ,det är för att du vill skapa en debatt." dock skulle han ha skrivit "flera" istället för "de flesta".

För att svara på ditt första inlägg så tänkte jag bara tillägga: Kul att du börjat meta, tråkigt att det har blivit bompass hittills men har du hittat något du gillar så kör på. Någon gång kanske du, trots fanatiska gäddfiskare som inte äter sin fisk, får upp en god fisk eller fler att äta.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 123 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uditsen
                    av uditsen