Är det nån som har använt Westins orginal woblers???? Vad tycker ni om den????
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Westins orginal
Collapse
X
-
Jag har provat alla (jätten, den ledade, den lilla knubbiga och den stora knubbiga). De har fungerat kanon. Det finns bara ett litet smolk i bägaren. Tydligen skedde en leverans i våras där rätt många var feltillverkade. Krokfästena och ögglan var inte korrekt gjorda vilket leder till att wobblern fylls med vatten och lacken spricker. Håll utkik efter det och vid minsta tecken på att lacken börjar bubbla sig, gå tillbaka och byt ut dem.
Kommentera
-
Några Westinare...
...bör du nog se till att ha i betesboxen. Både 23 cm och 17 cm modellen är grymma på såväl spinn som trolling. 23:an kan man även modifiera via att såga av skeden ca: 5 mm vilket gör att man får en vobbler som går ner på
1-2 m djup istället för 4-5. Kanske går att kapa skeden även på 17:cm men det har jag inte testat... "Orginalmodellen" dvs den äldsta, är kanon, förra årets modeller hade annan gång i vattnet och flöt som korkar, årets modeller har bra gång, men en del tar in vatten (se tidigare inlägg).
KÖP!
Kommentera
-
Den äkta Westins Jätten, den som gjordes av familjen Westin och marknadsfördes av Bröderna Holm i Ranstad, fiskredskapsfabriken Ran, var en svår frestelse för gäddorna. Det som låg wobblern mest i fatet var att det fanns så få fiskare som ägde spön med kraft nog att hiva ut en hundragrammare på ett anständigt sätt. Gäddtrollarna och dragroddarna älskade den åtminstone om det fanns djupt vatten att fiska i. Wobblern jobbade sig ner riktigt bra och med sina sävliga men yviga kroppsrörelser gjorde den verkligen predatorerna uppmärksamma på att här kommer det en Jätte och ingen liten pluddeluddelutt!
Westins Big Pike och Pike har en något gäddliknande form. Bägge var till skillnad från Jätten sjunkande.
Big Pike var inte alls oäven på höstgäddan. Ibland måste man dock rikta om skeden. Den var tillverkad i en nästan hård plast men genom att doppa den i varmt vatten blev den mjuk och formbar. Det var också möjligt att inte endast ändra skedens djupvikel utan även dess sidovinkel. Slutligen kunde man med hjälp av kniv och fil ändra skedens form, vilket i sin tur gav en annorlunda gång.
Den lilla Pike hade samma egenskaper. Eftersom den var liten och relativt billig samt inte krävde en vuxen persons styrka för att kasta ut blev den populär bland barn med klena utrustningar. Och även de fick fisk.
Westins hade fler wobblers i produktion. Den minsta var Quickly, sen kom en ca 5 cm lång modell med den lilla abborrens kroppsform som modell. Jag vill minnas den kallades Älvkarleby-wobblern. Mellan Pike och Big Pike fanns en mörtliknande wobbler. Jag minns inte namnet på den. Det föresvävar mig att den kallades original men jag är inte säker. Också den lurade gäddorna i fördärvet. Slutligen hade man en smal och ganska lång samt ledad sort som i viss mån apades efter av Rapala när de gjorde sin Sliver. Minns heller inte vad den hette och har heller inte fiskat med den.
Westin tillverkade sina beten i en homogen plast med infälld genomgående tråd för att fästa fjäderringarna i. I Jättens gjutform brukade man även av besparingsskäl stoppa ner överblivna skrotbitar av den billigare plasten man gjorde skedar ab till de övriga wobblerna. Den plasten gjorde Jätten flytande. Även BigPike lättades upp och blev nästan flytande eller sakta sjunkande. Detta kunde regleras med antal och typ av krok. (Men en tung eller klumpig tafs sänkte skeppet i alla fall!)
Slutligen var vare sig passningen mellan gjutformens delar eller färgsättningen av betena särskilt imponerande. Gäddorna tog ingen hänsyn till sådana petitesser men petiga kunder ftog aldrig den chansen att få detta bevisat. De betalade hellre dubbla slantar för nya amerikanska påfund och i en tid då gäddwobbler var synonymt med Cisco Kid, Bomber och Swim Wizz ansågs ett svenstillverkat bete med måttlig taskig finish som töntigt. Men Westinarna gjorde jobbet och det gjorde det bra, därtill till nära halva kostnaden.
Senast ändrad av BeBest; 2005-09-08, 09:31.Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
Westins New Pike
Har ett ex av den wobblern. Svänger förförande på kroppen ca 1 cm under ytan. Har fått vattnet att explodera både en och annan gång!
Kostade 20 spänn för 10 år sedan.Team Gorilla.
"No Monkey Business"
--Mer fiske, mindre fruntimmer--
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
14 svar
3 123 visningar