Jag har ett stort problem, det är så att jag fiskat en hel del i år efter stor gädda (ingen hittills) och har testat det mesta. Nu i sommar har jag metat mycket med levande mört som agn. Jag har använt de största mörtarna jag fått upp, 10 - 15 cm? kanske. Detta mete har varit väldigt givande, men inga stora gäddor har nappat. Nu till problemet: däremot har jag fått massor av "större" abborre när jag metar gädda. Den störste än så länge var på 1,5 kg. Och många gånger har de svalt mört, krokar och tafs. Jag vet att jag väntat för länge med att göra mothugg men jag läste någonstans att man ska vänta 10 sekunder innan man gör mothugg när man fiskar gädda så den hinner vända bytet osv. Några borrar har jag lyckats släppa tillbaka efter en tids operation men de flesta får jag ta upp, och det vill jag inte! Sjön är ganska liten så jag vill hellre att de ska simma kvar och sprida sina gener + att jag inte gillar att äta fisk. Men samtidigt vill jag ju inte missa en stor gädda pga. att jag gör mothugg för tidigt.
Så jag undrar om ni har några tips. Ska jag använda mig av ett annat tackel eller ska jag chansa på att missa stor-gäddan osv.
Tacklet jag använder är en tafs och två 3-krokar i mindre format.
Så jag undrar om ni har några tips. Ska jag använda mig av ett annat tackel eller ska jag chansa på att missa stor-gäddan osv.
Tacklet jag använder är en tafs och två 3-krokar i mindre format.
Kommentera