Problem med krokning i svalget!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med krokning i svalget!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Problem med krokning i svalget!!

Jag har ett stort problem, det är så att jag fiskat en hel del i år efter stor gädda (ingen hittills) och har testat det mesta. Nu i sommar har jag metat mycket med levande mört som agn. Jag har använt de största mörtarna jag fått upp, 10 - 15 cm? kanske. Detta mete har varit väldigt givande, men inga stora gäddor har nappat. Nu till problemet: däremot har jag fått massor av "större" abborre när jag metar gädda. Den störste än så länge var på 1,5 kg. Och många gånger har de svalt mört, krokar och tafs. Jag vet att jag väntat för länge med att göra mothugg men jag läste någonstans att man ska vänta 10 sekunder innan man gör mothugg när man fiskar gädda så den hinner vända bytet osv. Några borrar har jag lyckats släppa tillbaka efter en tids operation men de flesta får jag ta upp, och det vill jag inte! Sjön är ganska liten så jag vill hellre att de ska simma kvar och sprida sina gener + att jag inte gillar att äta fisk. Men samtidigt vill jag ju inte missa en stor gädda pga. att jag gör mothugg för tidigt.
    Så jag undrar om ni har några tips. Ska jag använda mig av ett annat tackel eller ska jag chansa på att missa stor-gäddan osv.
    Tacklet jag använder är en tafs och två 3-krokar i mindre format.

Ursprungligen postat av The J-Man
    Jag har ett stort problem, det är så att jag fiskat en hel del i år efter stor gädda (ingen hittills) och har testat det mesta. Nu i sommar har jag metat mycket med levande mört som agn. Jag har använt de största mörtarna jag fått upp, 10 - 15 cm? kanske. Detta mete har varit väldigt givande, men inga stora gäddor har nappat. Nu till problemet: däremot har jag fått massor av "större" abborre när jag metar gädda. Den störste än så länge var på 1,5 kg. Och många gånger har de svalt mört, krokar och tafs. Jag vet att jag väntat för länge med att göra mothugg men jag läste någonstans att man ska vänta 10 sekunder innan man gör mothugg när man fiskar gädda så den hinner vända bytet osv. Några borrar har jag lyckats släppa tillbaka efter en tids operation men de flesta får jag ta upp, och det vill jag inte! Sjön är ganska liten så jag vill hellre att de ska simma kvar och sprida sina gener + att jag inte gillar att äta fisk. Men samtidigt vill jag ju inte missa en stor gädda pga. att jag gör mothugg för tidigt.
    Så jag undrar om ni har några tips. Ska jag använda mig av ett annat tackel eller ska jag chansa på att missa stor-gäddan osv.
    Tacklet jag använder är en tafs och två 3-krokar i mindre format.

Jag försöker alltid göra mothugget så fort som möjligt, för när gäddan hugger sitter betet i munnen och sätter man in ett mothugg då med rätt tackel skall den sitta
    sigpic

Kommentera

Tänk på att Flodebanan hellre missar fisk än att eventuellt kanske riskera att den inte lossnar av sig själv i den specialbeställda uppblåsbara
      avkrokningsmatte svimingpolen.
      Vänta tio sek på gäddan. ibland längre på gösen. Kör med hullingslösa krokar om du känner att du vill släppa tillbaka gäddan.
      DE È LUNGT; DE È BA Å HÅLLA SPÄNT...

Kommentera

Ursprungligen postat av Pålacken
        Tänk på att Flodebanan hellre missar fisk än att eventuellt kanske riskera att den inte lossnar av sig själv i den specialbeställda uppblåsbara
        avkrokningsmatte svimingpolen.
        Vänta tio sek på gäddan. ibland längre på gösen. Kör med hullingslösa krokar om du känner att du vill släppa tillbaka gäddan.
        Missar hellre en firre än krokar den i svaljet, jupp. Men det är ju inte ofta man sitter med spöet i handen d.v.s att det brukar ta några sek att riva tag i spöet spänna linan och klippa till.

Dagarna fisken är kinkig och spottar borde det väl vara en överlägsen taktit, men det blir lite för lite mete för mig, mest ismete på vintern med köldstela firrar som inte är så snabba.
        sigpic

Kommentera

Tackar för svaren

Jag håller nog med Flodebanan och hellre tappar en fisk än kroka den i svalget. Jag får la köra med tidiga mothugg samt hullinglöst och hoppas på det bästa i fortsättningen.
          Senast ändrad av The J-Man; 2005-09-20, 18:59.

Kommentera

Testade hullinglöst hela förra vintern på alla tackel och märkte ingen skillnad mot hullingförsedda krokar i tappningsprocent, det är ju faktikt lättare att driva in en hullinglös krok och har men sedan bara spänd lina så är det lugnt. Det är också mycket lättare när det fastnar i bilar, flytoveraller m.m och om det skulle fastna i ett finger eller handen. Sedan det viktigaste; Mycket enklare att kroka loss fiskarna...
            sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
            11 svar
            13 548 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg jimmy85