Jb:n har inga kullager...
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Kasta med vertikal spö?
Collapse
X
-
Lördag kväll, klockan är tio i tio...Ursprungligen postat av elanen Visa inläggMitt torskspö, ska bli mitt nya pimpelspö för småborre till vintern. Är det en bra ide.
Kommentera
-
Pimpla kan man göra på många sätt. Funkar säkert...Ursprungligen postat av Gösta Visa inläggLördag kväll, klockan är tio i tio...
Kommentera
-
brukar inte du bara fiska stora borrar?Ursprungligen postat av elanen Visa inläggMitt torskspö, ska bli mitt nya pimpelspö för småborre till vintern. Är det en bra ide.Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
-
Nä tänkte mest på att det inte är kullager i JB orginal utan bussningar.Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggÄr det fett i kullagren kommer man rätt långt med att tvätta ur det (med fotogen eller kemisk bensin) och sedan smörja dem med olja. Är man beredd att smörja ofta kan man testa sk raketolja, annars funkar vanlig symaskinsolja eller motsvarande bra (i vart fall bra mycket bättre än vad fett gör). Jag gjorde detta med en ABU SilverMax och skillnaden var dramatisk mot hur den kastade direkt ur lådan.
Så ett par bra kullager som är inte har nått fett i sig och har dom det så kan man tvätta
dom och sen olja in dom med valfri tunnare rullolja, har man inte nån rullolja så kan
man helt riktigt använda vanlig symaskinolja för det brukar ge rullen lite bättre fart då
man vill kasta lättare beten och sen ta bort allt fett från linspridaraxeln som orginal är
fullproppad med fett när rullen kommer från Abu.
Dock så måste man tänka på att olja linspridaraxeln ofta när man tar bort fettet och särskilt
om man fiskat i saltvatten eller bräckvatten.
Kommentera
-
Har jiggat hela sommaren med just ett sådant spö! Hur skönt som helst!!Ursprungligen postat av WilliamPersson Visa inläggHar du testat?
Jag funderar på att köpa ett Savage Gear vertikalspö men använda det till att kasta shads på 10-30g. 
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
11 svar
13 198 visningar