10 kilos - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

10 kilos

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • 10 kilos

    Visst är det skoj att den här skitsäsongen ha dragit upp 500 gäddor med bara 7.9 som störst och sen höra att en gubb-***** åkt ut för att fiska öring med gamla risiga spö och flera år gamla linor och en tafs på nån cm och dragit upp en storgädda.

    det gamla klassiska följer såklart.....jag trodde det var bottennapp och sen höll jag på en timme. sen in i den mikroskopiska håven och upp på land. sen hem och hacka sönder den till kattmat med ett flin som går från öra till öra och ett skrovligt skratt som ekar över hela nejden.

    tafsen kunde ha gått av, gäddan kunde ha svalt och kapat linan, den mossiga gamla linan kunde ha gått av, gäddan kunde slitit sej, rullen kunde havererat, håven kunde ha varit för liten eller va sjutton som helst men nääääädå

    nån månad tidigare.....i min båt, ny 3 dm lång kevlartafs, vassa krokar och ett spö med rejäl ryggrad. nog FAN svalde storgäddan jiggen och kapade 3 dm tafs.

    visst har man lust att bryta av spöna och sälja dragen ibland.
    my precious....

  • #2
    Ursprungligen postat av Henrik_L
    Visst är det skoj att den här skitsäsongen ha dragit upp 500 gäddor med bara 7.9 som störst och sen höra att en gubb-***** åkt ut för att fiska öring med gamla risiga spö och flera år gamla linor och en tafs på nån cm och dragit upp en storgädda.

    det gamla klassiska följer såklart.....jag trodde det var bottennapp och sen höll jag på en timme. sen in i den mikroskopiska håven och upp på land. sen hem och hacka sönder den till kattmat med ett flin som går från öra till öra och ett skrovligt skratt som ekar över hela nejden.

    tafsen kunde ha gått av, gäddan kunde ha svalt och kapat linan, den mossiga gamla linan kunde ha gått av, gäddan kunde slitit sej, rullen kunde havererat, håven kunde ha varit för liten eller va sjutton som helst men nääääädå

    nån månad tidigare.....i min båt, ny 3 dm lång kevlartafs, vassa krokar och ett spö med rejäl ryggrad. nog FAN svalde storgäddan jiggen och kapade 3 dm tafs.

    visst har man lust att bryta av spöna och sälja dragen ibland.
    Hehe, verkligen förjävligt Kmr alltid upp sådana slumpfiskar, och visst vore det helt ok om dom sedan fick simma tillbaks i samma skick som dom kom upp. Men tvärr händer det alltförsällan (aldrig?)
    sigpic

    Kommentera


    • #3
      Vissa saker är endast förunnade andra. Det är bara så!

      Sommar efter sommar rodde jag runt min sjö för att få åtminstone en gös någon gång. Men om jag så rott så jag nött ut sjön verkade det förgäves för min del.

      Ungefär vid den här tiden på hösten kommer en gubbe som aldrig fiskat någon annanstans än i saltsjön för att pröva Gisslarens gäddor. Han sätter på en ledad BGL Hi-Lo. och hinner inte göra så mänga kast för en gös väker sig på. Fisken vägs till 8,5 kg.

      Det var då jag definitivt insåg att gösfångster var inte ämnade för mig.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

      Kommentera


      • #4
        ja det är helt sanslöst!!!

        här i sjön finns det grov gös. precis alla jag har snackat med har fått över 5 kg. gamla kärringar. gubbar i gummibåtar, osv men itne jag näääädå. jag fick 14 st och alla under 4 kg.....värst var det när en kille fick dubbelhugg med 5.5 och 6 kg på vobblers jag rekommenderat. sekunden efter hugger det för mej. en halvkilos. det är förutbestämt. detta vet jag!!!

        angående gäddan...det är itne första gången han fått fisk över 8 kg i den sjön. och varje gång blir dom kattmat. jag har förklarat gång på gång VARFÖR det är så viktigt att släppa tlllbaka stor gädda i en mindre sjö men nejdå....han hålelr med mej och forstätter klubba. han sitter dessutom i nån styrelse i en fiskevårdsförening. herregud....
        my precious....

        Kommentera


        • #5
          Det verkar som om ni har bevis på att Murphys lag alltid gäller.
          Kannske är dags att köpa ett Muminspö och ha som mål att ta en liten mört.
          Då sitter kanske storgäddan eller gösen där.
          Ola

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Henrik_L
            ja det är helt sanslöst!!!

            här i sjön finns det grov gös. precis alla jag har snackat med har fått över 5 kg. gamla kärringar. gubbar i gummibåtar, osv men itne jag näääädå. jag fick 14 st och alla under 4 kg.....värst var det när en kille fick dubbelhugg med 5.5 och 6 kg på vobblers jag rekommenderat. sekunden efter hugger det för mej. en halvkilos. det är förutbestämt. detta vet jag!!!

            angående gäddan...det är itne första gången han fått fisk över 8 kg i den sjön. och varje gång blir dom kattmat. jag har förklarat gång på gång VARFÖR det är så viktigt att släppa tlllbaka stor gädda i en mindre sjö men nejdå....han hålelr med mej och forstätter klubba. han sitter dessutom i nån styrelse i en fiskevårdsförening. herregud....
            Samtidigt kan man ju verkligen undra om alla dessa tanter och gubbar, mostrar och fastrar som hivat 10 klubbare och storgösar i parti och minut verkligen haft koll på vad fisken vägt. "jo jag fick en jättegädda - minst 10 kilo" har man ju hört folk utbrista och sen när man får se kort eller fisken så ligger den på max hälften. Folk som inte fiskar så mycket tycker inte att det är så viktigt med exakt vikt, fisken var ju jättestor i deras ögon och det räcker. Vet inte om det här är någon tröst för dig men jag brukar tänka så när jag råkat ut för liknande episoder, helt enligt devisen "det är inte mig det är fel på, det är bara dom andra som inte har någon koll..." ;-) Fortsätt slit.

            Kommentera


            • #7
              Oroa dig inte för det, den vägs på köksvågen när de kommer hem. :P

              Kommentera


              • #8
                Eller badrumsvågen. :.)
                http://nypanfishingteam.blogg.se/

                Kommentera


                • #9
                  Aa, ja vet vad ni snackar om!
                  Jag och min pappa brukar fiska i Södra Bunn och en gång skulle min då 5-åriga syrra hänga med och fiska där. När vi åkte genom kanalen som alltid e bra på både gädda och abborre tror fan att hon får 4-5 gäddor på sitt muminspö plus att en (förmodligen stor) slet av linan, medans jag bara får 11-12 abborrar o pappa 2 gäddor och nån liten abborre. Sen dess har jag alltid tyckt att jag har otur me gäddor!
                  Fishing4life

                  Kommentera


                  • #10
                    Har en kusin som fiskar ett fåtal ggr om året och när han var typ runt 12år eller så så stog han å kastade med ett kortare budget spö med inkapslad rulle, 0.50lina, abu tafs och 4g orange droppen. Vad högg då? Jo en 128cm lång gädda på 11.6kg knäckande??
                    Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 577 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 592 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 467 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 331 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 573 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X