Stora abumatic tråden. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stora abumatic tråden.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1405459387.959274.jpg
Views:	1
Size:	413,7 KB
ID:	1774772
    Using Tapatalk

Kommentera

Kom igen nu!

Kommentera

Hej. Hur ska slirspärren funka på abumatic 30 och 30 a? Sluten funkar så länge jag håller i veven, och kan ändra styrka på den. Men när jag släpper veven med spänd lina så backar veven och lina far ut. Det är något sönder då va?

Kommentera

Det finns ingen ”slirspärr” på Abumatic 20, 30 och 30A. Troligen är det så även på Abumatic 110. Abumatic 30A har däremot en manuell backspärr som man kan använda ifall man vill låsa eller försvåra att rullen backar ut lina. Spärren verkar åt bägge hållen så den påverkar även, försvårar, invevning. Det är följaktligen inte meningen att den ska användas annat än som linstopp då man trollar eller vill sätta ett mothugg.

”Slirspärren” är däremot du själv. Då du släpper veven kan veven backa precis som den vill. Fiskar du med nylonlina och får bottennapp samt stramar upp linan så mycket du vågar, kommer den att töjas ut likt en gummisnodd. Då du släpper veven kan linan återta sin normala längd och det resulterar i att veven backar och linan slackar. På 30A skulle backspärren ha motverkat detta.

Slirbromsen i sig är av en relativt enkel natur. Jag drog alltid åt den så hårt jag vågade för att inte linan skulle gå av. Då gick det också lätt att snabbt veva in fisken utan att den höll på med en massa trams. Den hade bara att följa med så att säga. Var den starkare än bromsens inställning, skulle det ha blivit en mera oviss drillning men det hände praktiskt taget aldrig.
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Tack så mycket för svaret. Jag trodde att jag hade blivit lurad ett tag. Men då är rullen i bra skick! Gjorde min dag, tack

Kommentera

Tog häromdagen med min abumatic 75 från 1962 och fick en gädda på 2,1 kilo rullen skötte sig väldigt bra.

Kommentera

Minns med nostalgisk glädje mina Abumatic 20 och 150 från barndomen och tidiga tonåren innan det blev en Cardinal 444 haspel rulle.

What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Vad ska man ha för kastvikt på spö och grovlek på nylonlina till en abumatic 170?

Kommentera

Först trodde jag ni snackade om vettiga rullar, senare vid lite googling insåg jag att det gäller dessa barnrullar som jag inte känner någon som fiskat med. Men kärlek finns det gott om bland äldre karlar som pratar om dessa rullar som om de vore vassa prylar.

Nä nu ska jag låta denna tråden vara, men vart bara förvånad när jag insåg vad ni pratade om.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gös_Hasse Visa inlägg
                      Först trodde jag ni snackade om vettiga rullar, senare vid lite googling insåg jag att det gäller dessa barnrullar som jag inte känner någon som fiskat med. Men kärlek finns det gott om bland äldre karlar som pratar om dessa rullar som om de vore vassa prylar.

Nä nu ska jag låta denna tråden vara, men vart bara förvånad när jag insåg vad ni pratade om.
                      1. Det är minnena dom väcker som är grejen med dom.

2. Mina barn ska få gå samma väg, när dom är enkla att börja fiska med.

3. Jag ha inte ens fyllt 30 än och gillar dessa rullar ändå fast dom anses som skit.

Det är precis som med kvinnfolk eller bilar alla gillar inte alla märken och modeller

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 450 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art