Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Stora abumatic tråden.
Collapse
X
-
Det finns ingen ”slirspärr” på Abumatic 20, 30 och 30A. Troligen är det så även på Abumatic 110. Abumatic 30A har däremot en manuell backspärr som man kan använda ifall man vill låsa eller försvåra att rullen backar ut lina. Spärren verkar åt bägge hållen så den påverkar även, försvårar, invevning. Det är följaktligen inte meningen att den ska användas annat än som linstopp då man trollar eller vill sätta ett mothugg.
”Slirspärren” är däremot du själv. Då du släpper veven kan veven backa precis som den vill. Fiskar du med nylonlina och får bottennapp samt stramar upp linan så mycket du vågar, kommer den att töjas ut likt en gummisnodd. Då du släpper veven kan linan återta sin normala längd och det resulterar i att veven backar och linan slackar. På 30A skulle backspärren ha motverkat detta.
Slirbromsen i sig är av en relativt enkel natur. Jag drog alltid åt den så hårt jag vågade för att inte linan skulle gå av. Då gick det också lätt att snabbt veva in fisken utan att den höll på med en massa trams. Den hade bara att följa med så att säga. Var den starkare än bromsens inställning, skulle det ha blivit en mera oviss drillning men det hände praktiskt taget aldrig.Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
Först trodde jag ni snackade om vettiga rullar, senare vid lite googling insåg jag att det gäller dessa barnrullar som jag inte känner någon som fiskat med. Men kärlek finns det gott om bland äldre karlar som pratar om dessa rullar som om de vore vassa prylar.
Nä nu ska jag låta denna tråden vara, men vart bara förvånad när jag insåg vad ni pratade om.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Gös_Hasse Visa inläggFörst trodde jag ni snackade om vettiga rullar, senare vid lite googling insåg jag att det gäller dessa barnrullar som jag inte känner någon som fiskat med. Men kärlek finns det gott om bland äldre karlar som pratar om dessa rullar som om de vore vassa prylar.
Nä nu ska jag låta denna tråden vara, men vart bara förvånad när jag insåg vad ni pratade om.
2. Mina barn ska få gå samma väg, när dom är enkla att börja fiska med.
3. Jag ha inte ens fyllt 30 än och gillar dessa rullar ändå fast dom anses som skit.
Det är precis som med kvinnfolk eller bilar alla gillar inte alla märken och modeller
Kommentera
Foton
Collapse
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-03-23, 20:34 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
2025-02-15, 12:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 450 visningar
1 gilla