hjälp, flugfiske för nybörjare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

hjälp, flugfiske för nybörjare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• hjälp, flugfiske för nybörjare

hej! har precis börjat flugfiska och undrar vilken fisk jag ska lära mig på? vilken är lättast att få? äre tex regnbåge eller kan jag prova få mört/abbore? skriv vad ni tycker och tänker! tacksam för svar! skitfiske/johan

Knepig fråga att svara på men bågarna är ju inte särskillt svåra att få att ta men det är inte mörtarna heller.
    men det bästa stället att lära sig flugfiska är på gräsmattan. Öva kasttekniken så linan inte slår i vattnet och plaskar, då repat vatten skrämmer fisken.

Kul med en till som fastnat i flugträsket.

Kommentera

Ursprungligen postat av fetmörten Visa inlägg
      Knepig fråga att svara på men bågarna är ju inte särskillt svåra att få att ta men det är inte mörtarna heller.
      men det bästa stället att lära sig flugfiska är på gräsmattan. Öva kasttekniken så linan inte slår i vattnet och plaskar, då repat vatten skrämmer fisken.

Kul med en till som fastnat i flugträsket.
      jag stog på gräs mattan några dagar när jag precis köpt grejorna, har nu även lagt ut en sko på gräsmattan å försökt komma så nära som möjligt för att träna på att sikta på tex vak, med stor framgång tafsen landa inom en meter av skon varje gång, har ävrn varit ut på sjön bakom huset och dragit både mört och aborre på torrfluga! känner att de börjar bli dax att åka till en p&t sjö å prova på regnbåge,öring! några tipps på torrflugor?

Kommentera

det är inte alls så enkelt att fånga regnbåge. det bror på vart men fiskar, just nu är det en extrem utmaning att fånga en sån på herrestadsfjället iaf, mycket lättare att fånga en öring isåfall tycker jag vanliga insekter är dagsländor, nattsländor och mygg o knott, även landinsekter som skalbaggar, myror, gräshoppor och getingar, bara o googla på imitationer av dessa insekter så hittar du fina mönster, gå med i ''alla vi som älskar torrfluge fiske'' på facebook, så kan du få massor av mönster tips

Kommentera

Vänta tills vattnet blivit kallare så är bågen inte så knepig. Vad gäller torrfluga på hösten brukar landinsekter vara bra. Annars montana , woolisar och maraboomaskar. Just nu har jag haft framgång med små nymfer och tyvärr boobis vilket jag inte gillar att fiska med.
          Testade ett nytt spö idag och fick 4 bågar på haröra.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jagärenflugfiskare Visa inlägg
            det är inte alls så enkelt att fånga regnbåge. det bror på vart men fiskar, just nu är det en extrem utmaning att fånga en sån på herrestadsfjället iaf, mycket lättare att fånga en öring isåfall tycker jag vanliga insekter är dagsländor, nattsländor och mygg o knott, även landinsekter som skalbaggar, myror, gräshoppor och getingar, bara o googla på imitationer av dessa insekter så hittar du fina mönster, gå med i ''alla vi som älskar torrfluge fiske'' på facebook, så kan du få massor av mönster tips
            tack för tippset om fb sidan! ska gå med direkt! ja jag har någon europa12a nån skalbagge å geting å lite annat smått å gott

Kommentera

Ursprungligen postat av fetmörten Visa inlägg
              Vänta tills vattnet blivit kallare så är bågen inte så knepig. Vad gäller torrfluga på hösten brukar landinsekter vara bra. Annars montana , woolisar och maraboomaskar. Just nu har jag haft framgång med små nymfer och tyvärr boobis vilket jag inte gillar att fiska med.
              Testade ett nytt spö idag och fick 4 bågar på haröra.
              tycker att torrfluga är så mycket roligare än att köra nymfer, har en haröra med guld skalle i flugasken, kul att höra om fångsten! största gratulationerna från mig!

Kommentera

Böja mä möjt
                GÄDDFREAK!

Kommentera

Ursprungligen postat av myrskan Visa inlägg
                  Böja mä möjt
                  takk las

Kommentera

Absolut så är torrt roligare men att få fisk är oxå kul

Ser att du finns i Ljusdal. Har ni ngr trevliga strömmvatten hos er.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 466 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art