Hullinglöst ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hullinglöst ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hullinglöst ?

Skulle bara vilja skicka ut en fråga gällande hullingar/utan hullingar. Titt som tätt dyker det upp kommentarer från folk som kör hullinglöst här på FS. Min fråga är således :
    - Hur många av er kör hullinglöst och...
    - Hur mycket lättare är det att kroka av en fisk om man inte använder hullingar samt . . .
    - Tappar man väldigt mycket mer fisk om man inte använder hullingar

/Heaven and Hell
    Pikeman

Jag klämmer in hullingarna på alla drag med stora krokar. Det är mycket enklare att kroka av eftersom man lätt kan backa kroken. Dessutom är det bra säkerhetsmässigt, skulle man få en krok i någon kroppsdel så kan man få ut kroken enkelt, likadant i kläder och håvar.
    Så vitt jag vet har jag inte tappat någon fisk på grund av detta. Ser inga nackdelar alls.

Kommentera

Hej på er

Kör också hulinglöst och så vitt jag vet har jag inte tappat nån fisk heller. Eftersom jag bara fiskar för att det är roligt och inte för att få mat spelar det mig heller inte så stor roll om jag skulle tappa någon fisk. Antar att jag håller fast vid detta tills jag tappar min första 10 kilos gädda...

Mvh
      Ulf
      Senast ändrad av Bogpappa; 2005-10-28, 09:24.

Kommentera

Jag kör också ofta hullningslöst när jag fiskar gädda. vist har man tappat någon gädda här och där men det är i mina ögon inte hela världen. Dock vid havsöringsfiske tex så använder jag hullningar. Vill inte riskera att tappa någon öring då man lägger så otroligt många timmar mellan varje landad fisk

Kommentera

Håller man linan spänd så kan inte krokarna lossna. Kör hullinglöst om det går, men inte om jag tex fiskar sutare i ett vatten där var och varannan fisk gårfast i växtlighet och man måste ge löslina för att de skall gåloss.

Att lossa även eländigt sittande krokar blir till en enkel övning.

Du tappar inte en fisk om du kör hullinglöst vid rätt tillfällen.

Kommentera

kul att höra . . .

. . .att så många kör hullinglöst och att det uppenbarligen funkar bra.
            Ska själv sadla om nu och göra en KG? och nypa in hullingarna på mina krokar

Kommentera

Samma här gullinlöst är grymt enligt min mening:
              Klämmer också in hullingarn, det blir ju som en lite hulling fortfarande eftersom kroken blir tjockare över ett parti.

*Jag har nog inte tappat en enda gädda under de vintrar jag kört hullinglöst, om det har hänt kan jag inte tänka mig att det var p.g.a hullinglöst

*GRYMT mkt enklare att kroka loss fisk.
              Tas som exempel ett metetackel med två krokar, den ena sitter fint i mungipan men den andra har fisken på ngt sätt trasslat in så det sitter igenom t.ex. en gälbåge. Med hulling hade du fått klippa av kroken för att klara läge, nu är det bara att lirka tillbaks kroken, lätt som en plätt. Det är överlag samma grej när krokar sitter i känsliga delar av fiskmunnen.

* Ytterligare fördel, speciellt på vintern. Händer ju ofta att krokarna fastnar under transport i t.ex. bilsäten, i vantar, flytoveraller eller ngt annat. Alltid e det ju något. Detta fenomenet försvinner också med hullingfritt.

Sedan klagade t.ex. ingoaa på att mörten försvann när man fiskade med hullinglösa, men det har aldrig inträffat för mig, skulle fallet vara så är det bara att safe;a med en bit gummiband på kroken.

Krokar kan du också fastna i händer eller andra kroppsdelar, händer olyckor vid handlandningar ect. då är hullinglöst toppen

Eller när man fiskar med håv, så man slipper klippa sönder håvgarnet.

Finns många fördelar och jag har inte upptäckt några nackdelar under förra vinterns ismete.
              sigpic

Kommentera

alldrig testat hullinglöst gillar när man är ''säker på kroken''

Kommentera

Jag kör ofta med enkel krok till gös... Underlättar väldigt mycket med hullingslöst när man ska få lös kroken! Speciellt om den sitter djupt... Bara att snurra runt kroken så är den lös!

Har inte vågat mig på detta på trekrokarna ännu... Men i vinter blir första försöket! Tror inte det har någon betydelse med hullingarna sålänge man har koll på att linan är spänd.

% tappad fisk pga inböjd hulling = 0 för mig (på enkelkrok)

Kommentera

Ursprungligen postat av Pike-Buster
                    alldrig testat hullinglöst gillar när man är ''säker på kroken''
                    Varför skulle den inte vara "säker" på hullingfri? Tror det hänger myvket på fiskarens drillning med.
                    sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                    7 svar
                    1 534 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot