Fiske båt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske båt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Linder

Visst skiljer det sig i båtens utformning om man jämför både 440:an och 400:an, när jag hade min 440 så spinnfiskade jag väldigt mkt i den utan större problem. (Men då var den lite fixad och trixad - Se hemsidan www.piscatus.com).
    Men är man 2 i båten och båda står uppe på, så kan det bli vingligt för din fiskekompis då du gör en förflyttning ner till durken på 440.
    Nu har jag sålt min 440 och fiskar med en 400 Sportsman och den är betydligt stadigare, denna båt är jag väldigt nöjd med och jag tycker den funkar pefekt för spinn/jerk fiske.

Hoppas du hittar din drömbåt / Eric

Kommentera

Jag har tittat lite på en Linder 400 den verkar riktigt bra Tror nog att det blir en sån.
      tackat för alla fina tips!

Kommentera

om du inte har ett bra njurbälte och stenarsele så bör du glömma lilla och mellanbuster. har spenderat åtskilliga timmar i sådanna båtar, frid och fröjd så länge det inte är minsta rörelse på vattnet. men när det blåser lite och vågorna är högre än någon dm så SUUUUUUGER dom. BBRF här på forumet har en silverbåt, den är kanon. går mjukt och fint och dessutom alu på utsidan. tålig, stor och stabil. har du inte så mycket pengar och vill ha en stabil båt är nog plast att föredra. elanen här på forumet har nog ett och annat råd i den frågan. mitt korkade (enligt VISSA;-) val föll på en ryds 480 (bild finns i "mina bilder"), jag är super nöjd med den. den har den bra fiskemöjligheter, bra lastmöjligheter, bra stuvutrymmen och den är stabil i hård sjö. man kan åka 6-7 pers (hela familjen inkl hund) i den ganska bekvämt.
        achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
        \m/

Kommentera

Vad tror ni om den som fiskebåt?
          Har ju inte kapital nog för att köpa de båtar som diskuteras ovan..

Kommentera

Undrar om en Linder 400 är bekväm när man sitter? eller ska man ha kudde med sig?

Kommentera

Jag brukar sitta på avkrokningsmattan eller en mjuk sittdyna när jag tar mig en fika eller byter fiskeplats. Oavsett vilken båt jag sitter i! Flötestrollar du eller liknande så sitter du ju från gryning till skymning och då ser jag ingen anledning till att inte tamed något att sitta på då det inte är speciellt skrymande eller tungt med en "stjärtlapp".

Kommentera

Linder 400

Den är som alla andra båtar att sitta på, visserligen finns det en tunn matta klistrad på sittdurken men det hjälper inget vidare. Det finna att köpa orginal dynor till dem men dessa kostar lite väl mkt tycker jag, det bästa att göra är nog att be ngn sy till en dyna och plasta in den. Typ stolsdyna för kök.
                Det finns ett bra alternativ och det är att montera dit en snurrbar båtstol, på denna sitter man mkt bekvämt men har du sturpulpet så blir det trångt med knäna. (Om du nu väljer att placera den där)

Ps: Du får en sådan stol jag pratar om för ca 2000kr, dynorna går på 2.400kr för en 3pack.

Kommentera

Pike-Buster, ska du åka långa sträckor på sjön. Alltså är det stora sjöar. Är det ett större vatten. Behöver du ett planande skrov. Med skapligt stor motor för att få den i plan. Är det ett litet vatten. Räcker det oftast med ett långsamt skrov. Båtar för planing har en speciell båtbotten. Är oftast smal i fram och breddar lite v-aktigt i bak. Är utan köl och oftast inte mycket klinkbyggt. En långsam typ av båt är med köl (oftast roddbåtstyp) där det behövs lägre hästkrafter. Eftersom skrovet inte planar utan bromsar vid för hög fart. Finns en annan variant också. Halvplanande. Är ett mellanting mellan dom föregående. Går att få upp i runt 20 knop. Medan helplanande blir mer tryck och uppåt 25-30 knop. Och roddbåtstypen blir upp till 8-12 knop. Och då tänker jag på båtar som är runt 4-4,30 långa. Ett planande skrov i dom längderna behöver minst 9,9 hästar. Men bäst med en 15-30 kuar. Halvplanande samma styrka. Medans roddbåtmodellen 6-15 beroende på akterspegelns styrka. Och där man ibland kan få båten att gå lite bättre mer rokultsförlängare. Kanske ger dig något matnyttigt. Och glöm inte att det finns mycket skitbåtar man kan bli lurad på. Säkrast att alltid köpa välkänt båtmärke. Typ Uttern, Crescent och Örnvik.
                  Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Pike-Buster, ska du åka långa sträckor på sjön. Alltså är det stora sjöar. Är det ett större vatten. Behöver du ett planande skrov. Med skapligt stor motor för att få den i plan. Är det ett litet vatten. Räcker det oftast med ett långsamt skrov. Båtar för planing har en speciell båtbotten. Är oftast smal i fram och breddar lite v-aktigt i bak. Är utan köl och oftast inte mycket klinkbyggt. En långsam typ av båt är med köl (oftast roddbåtstyp) där det behövs lägre hästkrafter. Eftersom skrovet inte planar utan bromsar vid för hög fart. Finns en annan variant också. Halvplanande. Är ett mellanting mellan dom föregående. Går att få upp i runt 20 knop. Medan helplanande blir mer tryck och uppåt 25-30 knop. Och roddbåtstypen blir upp till 8-12 knop. Och då tänker jag på båtar som är runt 4-4,30 långa. Ett planande skrov i dom längderna behöver minst 9,9 hästar. Men bäst med en 15-30 kusar. Halvplanande samma styrka. Medans roddbåtmodellen 6-15 beroende på akterspegelns styrka. Och där man ibland kan få båten att gå lite bättre mer rokultsförlängare. Kanske ger dig något matnyttigt. Och glöm inte att det finns mycket skitbåtar man kan bli lurad på. Säkrast att alltid köpa välkänt båtmärke. Typ Uttern, Crescent och Örnvik.
                    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                    11 svar
                    13 570 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg jimmy85
                    av jimmy85