Hur funkar en Abborrmjärde ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur funkar en Abborrmjärde ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur funkar en Abborrmjärde ?

Jag vet att det inte har så mycket med sportfiske att göra men tänkte iallafall luska lite.

Låt säga att man vill fånga lite småabborre till akvariumet eller inför nästa gäddmetepass.

Funkar det att använda en kräftbur som mjärde eller funkar det inge bra till borren ? Tänker nu på de burar som har lite mer tygliknande nät än det grovmaskiga stålburarna.

Vad agnar man med ? Hur går man till väga ? Hur länge brukar man behöva ha dom i ?

Jag har testat med en sådan här agnad med räka och daggmask men med jäkligt klent resultat. Otur eller gör jag helt fel ?

C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Farsan har fått mängder med småabborar i mjärdar. Han agnar inte med någonting alls utan risar bara mjärdarna. Man kanske kan göra både och? Han fick säkert ett par tusen abborar under några veckor så det är ruggigt effektivt...

Kommentera

Tror nog att Mjärdar används mest på våren då abborren ska till att leka, "risade" mjärdar tycker nog abborren ser perfekt ut som en barnkammare att lägga rommen kring eller i.. tror nog inte att de fungerar så bra på andra tider på året...
      // Johan Sjölén

http://johansjolen.blogspot.com/

Kommentera

Mer tips hur man ska använda dom vid den här tidpunkten på året alternativt från isen ?
        C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
        Svar på vanliga frågor hittar ni Här
        Fiskesnacks regler hittar ni Här
        Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Helst skulle jag använda en riktig men hanterligt stor stor mjärde av metallnät även om det blir ett styvt jobb att hugga upp hålet till den. Jag hyser i det här sammanhanget inget förtroende för de där ”kräftburarna”. Dessutom har du visat att mäskning av dem inte fungerat tillfredställande.

Det som brukar locka in abborren vid andra tider på året än under lektiden är framför allt nyfikenhet men även bytesfisk. Mjärden skulle jag placera där jag kan räkna med att finna abborren om jag skulle pimpla upp den. Första bästa stenröse i sjön skulle bli mitt mål om isen bär. Bladvass trivs på småstenig eller grusig botten. Det gör en hel del av småabborrarnas stapelföda också så även en sån vasskant kan vara bra.

En riktig mjärde skulle jag också kunna tänka mig att placera på tvären i ett dike med svag eller ingen vattenström. Ett dygn där bör ge dig mer än nog av fisk till akvariet och då inte bara abborre. Utanför diket går också. Finns varmvattenutsläpp pröva där. Bryggor och pålar kan locka fisk. Problemet med landnära fångstredskap i ociviliserad miljö är att det finns risk för att klåfingriga individer stjäl fångsten och förstör eller stjäl redskapen. Ute på bonnvischan skulle du ha större chans att få grejorna i fred men det tar ju också sin tid.

Av detta framgår att det antagligen skulle gå fortare vara enklare och roligare att borra några pimpelhål och kvickt slita upp ett gäng tusenbröder.

På den tiden jag fiskade kräftor hände det att det letade sig in abborrar av lite större modell i buren. Men det var definitivt en mindre vanlig företeelse. Det hände kanske 1 gång på hundra eller så. Gädda och lake gick också in och det skedde ännu mera sällan. Inte ens varje år.
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Jag använder mig av mjärde på sommaren. Söker man abbore bör man använda sig av daggmask, räkor eller fisk. Dela några löjor tex. Söker du bara akvariefisk eller agn så lägg den närmare land än vad du tror. Gärna metern utanför en vassrugg eller vid ett grund på 1,5-2,5 meters djup.

Kommentera

vanligt mjärde brukar funka bra te abborren men kanske man ska lägga i nått o äta till dem... tror nog att det skulle kunna vara bra. Ta något som luktar mycket

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
              64 svar
              15 446 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg .art
              av .art