Lågprofilrullar med knarr? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lågprofilrullar med knarr?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lågprofilrullar med knarr?

En sak som jag alltid undrat över är varför många spinnrullar saknar knarr. Som haspelanvändare är jag ju van vid att det ska låta lite när fisken rusar... och nu när jag är på väg att köpa min första lågprofilrulle (Curado) så visar det sig att den är stum . Det går ju inte att trolla med den i så fall?!. Finns det lågprofilrullar med knarr?

Nej inte vad jag vet. Man ska skilja på knarr o knarr. Många multirullar i storlek 5000 och uppåt har en knarr som funkar som "napplarm", bra vid trolling osv. Tidigare hade Ambassadeurerna knarrande slirbroms, men med dagens bättre slirbromssystem har man släppt den lösningen. Vissa nya rullar (ex Calcutta TE 400) har både knarrande slirbroms och napplarms-knarr. Att lågprofilare inte har det beror nog på att de inte är tänkta för trolling osv..

Kommentera

Hehe, en "vanlig" ambisknarr e inte precis något man använder vid spinnfiske av diverse slag. Vem fan vill höra det dånandet hela tiden samtidigt som hela rullen uppför sig annorlunda. Kan också säga att ambassadeurens knarrreglaget är ju inte precis det optimala att ha i handflatan
      sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av natito
        En sak som jag alltid undrat över är varför många spinnrullar saknar knarr. Som haspelanvändare är jag ju van vid att det ska låta lite när fisken rusar... och nu när jag är på väg att köpa min första lågprofilrulle (Curado) så visar det sig att den är stum . Det går ju inte att trolla med den i så fall?!. Finns det lågprofilrullar med knarr?
        Köp en Curado, du kommer inte att bli besviken. Jag saknar också det där diskreta tickandet när fisken tar lina, som fanns på många multirullar för 20 år sedan, Visst kan man trolla med en rulle utan knarr. -Bara att ha spötoppen under uppsikt.

Kommentera

Har väl egentligen inte med tråden att göra..

Ursprungligen postat av Flodebanan
          Hehe, en "vanlig" ambisknarr e inte precis något man använder vid spinnfiske av diverse slag. Vem fan vill höra det dånandet hela tiden samtidigt som hela rullen uppför sig annorlunda. Kan också säga att ambassadeurens knarrreglaget är ju inte precis det optimala att ha i handflatan
          Tja. har du ngt bra tips på långkastande multirulle för landlaxfisket??
          Tänkte åka till olsson å kika lite, men han kanske inte har alla att välja på.
          I varje motgång finns ett frö till framgång.....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
          11 svar
          13 586 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg jimmy85
          av jimmy85