Texas och Carolina rig, tips, rigga, teknik - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Texas och Carolina rig, tips, rigga, teknik

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Texas och Carolina rig, tips, rigga, teknik

    Tja!

    Har på senaste tiden fått upp ögonen för texas och carolina rigs. Det verkar ju vara en favoritmetod för bass fishing men även nu för abborre i sverige (tippar på att många såg CWC plocka abborre i perch pro-tävlingen).
    Hade lite tur och råkade komma över ett gäng offsetkrokar, bulletweights, glaspärlor och passande jiggar för en löjligt billig peng och tänkte att nu f*n är det dags att lära sig fiska texas och carolina.

    Har suttit och kollat en massa videos och börjar förstå skillnaderna mellan riggarna, fördelar och nackdelar etc etc men undrar fortfarande, hur ska man anpassa rigg och fisketeknik till våra svenska vatten. Skulle gärna vilja höra hur ni där ute fiskar texas och carolina, hur ni riggar och hur ni tänker, all information är välkommen!

    Tack!

  • #2
    Jag kollade mer på Comstedt/ACT som plockade STOR borre i perch pro. Förklarar de inte i något avsnitt hur de fiskar och knyter både texas och carolina? Jag hade då för mig att trumman satt och knöt och förklarade lite på sin svengelska hur man gjorde. Riily riily effective on pöörch, i cant beliiiv it!

    Har inte vågat mig på att testa än, mest för att jag inte har något spö som är tillräckligt känsligt, gäller framförallt carolina. Texas är det väl "bara" att fiska som vanligt med bottenkontakt och lite knyck, finns inga sanningar, bara att testa sig fram.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Mabo Visa inlägg
      Jag kollade mer på Comstedt/ACT som plockade STOR borre i perch pro. Förklarar de inte i något avsnitt hur de fiskar och knyter både texas och carolina? Jag hade då för mig att trumman satt och knöt och förklarade lite på sin svengelska hur man gjorde. Riily riily effective on pöörch, i cant beliiiv it!

      Har inte vågat mig på att testa än, mest för att jag inte har något spö som är tillräckligt känsligt, gäller framförallt carolina. Texas är det väl "bara" att fiska som vanligt med bottenkontakt och lite knyck, finns inga sanningar, bara att testa sig fram.
      Itts lajk dat :-)

      Kommentera


      • #4
        Jag har testat Carolina-riggen periodvis under två jiggpass. Men har inte riktigt fastnat för det ännu.

        För det första så känner jag att man inte har samma känsla som med en vanlig jigg där man känner minsta stöt. Jiggen hänger ju liksom fritt i vattnet med en slack tafts iom att du har kontakten med blyvikten istället. Men antar att tekniken sätter sig ju mer man kör och blir bättre på tekniken.

        För det andra är vanlig jigg så otroligt effektivt, så det är svårt att ge tid till en ny teknik när den "gamla" är så pass bra.
        Men kommer definitivt fortsätta testa.

        Kommentera


        • #5
          Texas och Carolina rig, tips, rigga, teknik

          Ursprungligen postat av Tapedeck Visa inlägg
          Jag har testat Carolina-riggen periodvis under två jiggpass. Men har inte riktigt fastnat för det ännu.

          För det första så känner jag att man inte har samma känsla som med en vanlig jigg där man känner minsta stöt. Jiggen hänger ju liksom fritt i vattnet med en slack tafts iom att du har kontakten med blyvikten istället. Men antar att tekniken sätter sig ju mer man kör och blir bättre på tekniken.

          För det andra är vanlig jigg så otroligt effektivt, så det är svårt att ge tid till en ny teknik när den "gamla" är så pass bra.
          Men kommer definitivt fortsätta testa.
          Carolina ställer höga krav på spöt för att känna huggen.

          Sen känner jag likadant som dig, vanlig jigg och dropshot funkar så jäkla bra för mig så jag orkar inte riktigt ta mig an en till metod på allvar. :P

          Kommentera


          • #6
            Att vanlig jigg eller dropshot funkar är för att ni inte fiskar på de sättet carolina eller texas rig är gjorda för... Rakt in i gräset eller vassen de har i usa. De är tättare än en myggstjärt, testa att kasta där med en krok som är synlig.
            Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

            Kommentera


            • #7
              Förstod inte riktigt varför dom använde det till allt i perch pro riktigt förutom när dom förklarade att dom skulle kasta in bland undervattensgräs etc, förmodligen vill dom sälja Men helt klart ett effektivt vapen på ställen du annars bara skulle fastna, just för du inte behöver spendera lika mycket tid att rigga om. Fiskat mycket i år i en risvase där jag lätt sätter runt 10 jiggar på en tur. Med texas kanske jag bara behöver rigga om 1 gång. Inte alltid det leverar men ibland levererar det som fasen. Själv fiskar jag det som en vanlig jigg, fast rycker lite extra ovanför bottnen just för att pärlan och sänket slår i varandra.
              Instagram: Zenfisherman

              Kommentera


              • #8
                Texas rigg- Är mer för när man vill fiska i gräs vass växtlighet.
                Carolina rigg- Använder man oftare när man fiskar utanför växligheten sand grusbottnar mm. Har man en lätt fin offsetkrok så lyfter betet från botten och svävar fint.
                Om man vill fiska i växtlighet så finns denna krok som ersätter t-riggen men klick ljudet tappar man.
                Click image for larger version

Name:	DSC_0232.jpg
Views:	1
Size:	591,8 KB
ID:	1775963

                Kommentera


                • #9
                  De jigghuvudet ska köpas å testas, inte många ställen i sjön eller ån här jag kan fiska med jigg utan att jiggen får peruk!
                  Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ja den är fantastisk smidig å enkel.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 576 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 592 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 467 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 331 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 573 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X