Pittmönstring! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pittmönstring!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Pittmönstring!

Den gode Strindberg hade komplex för att han i sitt tycke inte hade ett tillräckligt stort könsorgan. Vid ett tillfälle då han var särskilt misslynt fick han för sig att att han inte bara var den störste författaren utan även ägde ett rejält tilltaget fortplantningsorgan och detta skulle minsann bevisas!

Ett antal av hans belackare utmandes till pittmönstring! Till oväldig dommare utsågs en välrenommérad prostituerad. Mönstringen genomfördes på en bakgård vid Mose Backe. Strindberg dömdes i alla händelser inte vara klenast utrustad. Den prostituerade menade sig ha sett ännu mindre don men kunde inte på rak arm utala sig om var och när eller hos vem.

Jag tycker det är tragiskt men likafullt rakt på sak när man tar till så drastiska metoder för att hävda sig och sitt ego. Det ligger i mitt tycke något lika patetiskt över alla alldagliga fiskbilder, längd och viktmått på varjehanda arter. Jag kan förstå behovet av nogsam kontroll av bevisen när det gäller rekordfiskar men drösvis av bilder och mått på kretis och pletis personbästafiskar är i grunden ointressanta utom för dem vilka tycks ha ett behov av att mäta sina egna tillgångar och för dem som med argusögon mäter varje tum av fiskens längd.

Dessa sublimerade pittmönstringar är dock av värde endast för vederbörande fiskare. Låt det stanna där! Låt de uppgivna måtten få vara så sanna som fiskaren vill hävda! Lögnen må vara vederbörandes ensak! Behovet av måttuppgifter och bilder är ett systemfel som är inbyggt i C&R och det får vi leva med så länge vi inte har fisken att visa upp.

Vill man hävda sig med ett nationellt rekord då får man finna sig i att dräpa fisken eller vara utan. Det ligger ju en storhet i att låta leva också. Att klaga på ovidkommande fiskars uppgivna storlek är endast smått.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Medhålles..Det spelar faktiskt ingen roll hur stor en fisk är..Bara den varit rolig och tillfredställande att fånga..
    Och det är ju faktiskt bara för sin egen del man kan tycka det är kul att väga o mäta ibland. Det angår egentligen ingen annan över huvud taget.
    Men är man glad för fisken o vill visa upp den, så är det ok..Och att dividera hurvida ditt o datt, är bara larv..Finns viktigare saker att göra, faktiskt..

Finns ju inget som säger att t.ex en gädda på 15 kilo är "bättre" än en på 5 kilo.
    Fiskar man i ett "svårt" vatten där toppfiskarna väger 5 kilo, så är dom faktiskt mer bedrift än i ett vatten (om det fanns) där det hugger hela tiden på allting och där alla väger 15..Så...

Kommentera

Kloka inlägg!

Mitt roligaste fiskeminne i närtid är när jag jagade abborre med min UL trimmade Amb 1500 på kort lätt spö, klängande utefter en våt bergssida. Det small till J--lar anamma, och efter 10 minuter landades en gädda under former jag själv såg som nära-döden-upplevelser men som fick min son att gapskratta.

Klart en av de bättre fajterna hittils, nära både bad och spöbrott.
      Tyvärr överlevde inte gäddan (<1,5kg) som jag uppenbarligen drillade ihjäl. Återutsättnings- och återupplivningsförsöken var många, men liket bärgades och hamnade på matbordet.
      www.utreel.com

Kommentera

Håller med att det är tramsigt att tvista om några hekto/centimeter hit eller dit. Är det någon som vill ljuga om vikt eller längd på en firre så är det ju bara löjligt och får stå för dem. Dock tycker jag det du kallar alldagliga fiskbilder kan vara ganska kul att kolla på. Själv tittar jag lika mycket på vad personen har för utrustning, om det är en vacker miljö, vilken typ av bete som gällde mm. De flesta bilder genererar ju också x-antal kommentarer vilket jag tolkar som att det finns ett visst intresse för bilder rent generellt, även om det bara är ett gäddpb eller ett huggmärke som visas.

Sen ska det ju inte förglömmas att det är "ganska" enkelt att inte titta på bilderna om man nu tycker de är patetiska och ointressanta.

P.S. Må vi alla ha ett intressant fiske! (men behåll för tusan bilderna för er själva..)

Kommentera

Sanna ord BeBest. Kan både hålla med och ändå inte.... Många är fartblinda på vikt/längd etc. Fiske innebär så mycket mer. Värdet av fisket består inte i gram. Men.....
          Människan har ett behov av att mäta sig med andra, många av dem åtminstone. Blint godta fiskar vars mått inte håller när det gäller fiskar av kommersiellt värde/intresse kan inte accepteras ....? När individer i tävlingssammanhag, eller i annan form, försöker/förmodas skaffa sig "benefits" (fördelar) genom lögn/påhitt ska man granska och sålla hårt i informationen. I många sammanhang är det på med spamfiltret som gäller. För många har vikten betydelse. Man är förmodligen ingen lyckligare fiskare för det, men inom sportfiskesammanhang har storleken får många betydelse. Det gör det hos gemene man, mer eller mindre. Om det sedan är en 2-kilos gädda eller en 3-kilos abborre är en annan femma. Men påhitt/skarvningar som är till för att skaffa sig fördelar på ett eller annat sätt anser jag vara en styggelse. Att mäta sig mot andra behöver inte vara blodigt. det kan vara en lek, en rolig sådan så länge det inte fuskas. Då är leken inte kul längre...

Mina trevligaste fiskeminnen är absolut inte mina största fiskar.

Skitfiske.....och må alla lögnare få hår på händerna...
          Senast ändrad av Danne; 2005-12-05, 18:47.

Kommentera

Heja BeBest

Ja instämmer helt på ditt inlägg.
            I varje motgång finns ett frö till framgång.....

Kommentera

Ligger nog mer i linje med Danne. Ta Lidingöbons storabborrar. Från Kottlasjön. Ska man bara falla in i hans lögner och gratulera honom. I så fall kommer mytomanerna att frodas till glädje. Överdriften går mer när nån får 10 gäddor vid isfiske. Och alla ska prompt vägas och fotograferas, eller kanske även längden.
              Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Det beror väl på hur man ser på fisket... Jag ser det nog fifty-fifty som en sport och som en naturupplevelse. Som en sport så är det där liksom i andra sporter att fusk ska angripas hårt och skoningslöst...eller ja...

Kommentera

När det gäller fiskar vilka påstås vara av rekordkaraktär ska, som jag skrev, alla bevis för fiskens storlek synas noga och naturligtvis skall exemplaret kunna visas upp fysiskt. Därmed faller Jan Perssons photoshoppade fiskar bort.
                  Nästa är detta med tävling. Officiella tävlingar skall noggrant kontrolleras. Vill jag delta i den så måste min fisk vara vederbörligen kontrollerad enligt de regler som gäller för den tävlingen.

Vill någon lägga upp en bild på webben av en hyfsat stor fisk och anger mått och vikt på den så kan han räkna med att få kommentarer som berör fiskens fetma, längd, fenor osv. Det kan även dyka upp tvivelsmål om fiskens vikt eller att längden mätts fel på något kilo eller några centimeter. Varför då? Vem tävlar han med eller mot? Vem känner att fisken måste mönstras?

Den dagen jag sliter upp ett svenskt rekord lovar jag att jag ska kunna visa fisken efteråt, om jag vill ha rekordet. Vill jag inte det, har jag heller ingen anledning att orda så mycket om att jag fångat fisken ifråga, än mindre visa bilder för den tvivlande allmänheten och samtidigt ge beskedet att den är en fisk fångad av mig. Nu kommer det inte att hända men om det skulle inträffa att Madame Gädda 20+ kan hakas loss efter ett välriktat hugg på mitt skeddrag, är det är till och med troligt att jag inte ens kommer att ha en bild att visa upp efteråt. Det vimlar inte av fotoberedda kameror där jag fiskar. Tack och lov!
                  Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

BeBest, du har helt rätt i det du skrev sist. Håller med dig där. MVH Gunnar J.
                    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                    11 svar
                    13 572 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg jimmy85
                    av jimmy85