ett bra spö till 6åring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ett bra spö till 6åring

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• ett bra spö till 6åring

Tjenare

Jag har i sommras köpt uggly stick barn spöt men har märkt att det blir svårt för grabben redn vid en 0,5kg fisk Då det är så extremr mjukt.
    Idag va vi ute och flötestrolla men fisken på 3/3,5 kg va lite tung för honom med mina spön så tänkte leta ett lätt spö som inte är för långt.
    Någon som har ett tips?

Har funderat på mitt is spö men tror der kan vara svårt att kasta med när vi gör det.
    Någon med bra tips?

Borde inte ett kort/lätt typ haspel funka? Har för mig att det kommit upp förr här.

Edit: Hittade via göögle
    Senast ändrad av Monkey; 2015-03-04, 19:03.

Kommentera

Jag köpte ett 6,6 fots abu devil med en kast vikt på 5-20g till min 4-åring, han har endast stått på gräsmattan än sålänge men i helgen hoppas vi på fisk! Han behärskar att kasta riktigt bra med spöt med en abu black max på...

Kommentera

Jag har funderat massa på ett ultra light spö i styvhet med typ shimano yasei red 5-18 eller vad det är på.
        Fast måste vara kortare handtag bakom rullen så han når rullen ordentligt.

Sedan ska det vara haspel rulle så han kan hålla ordentligt i spöt och rullen.
        Han har ju kapslad nu men det är inte smidigt har jag märkt.
        Jag har en stamina rulle hemma som borde funka.

Men vill inte betala över 500kr för spöt.
        Jag har själv ett fladen spö som jag haft länge. Kanske inte kastar längst men trevlig att drilla med.
        Köpte dyraste jag kunde hitta på öb när vi va ute och campade.
        Blev väl 450kr med rulle. Rullen höll 2år men spöt va prisvärt. Så något
        Runt 250-400kr känns som vad jag vill lägga och mjuk topp med bra rygg så mindre fiskar blir roliga att drilla
        Och även klara större fisk utan en sladdrig både utan kontakt med fiaken.

Han kommer få köra nylon ett tag innan han lär sig problemen med trassel mm.

Kommentera

Draugen D4 verkar många här på fs gilla det tror jag ligger runt en 500ing.

Kommentera

Får åka förbi fiske butiken och känna lite hur skaftets längd funkar till honom.
            Tar gärna fler tips på spön.

Kommentera

Verkar som man får låna....gratis

Kommentera

Ursprungligen postat av team färgen Visa inlägg
                Tjenare

Jag har i sommras köpt uggly stick barn spöt men har märkt att det blir svårt för grabben redn vid en 0,5kg fisk Då det är så extremr mjukt.
                Idag va vi ute och flötestrolla men fisken på 3/3,5 kg va lite tung för honom med mina spön så tänkte leta ett lätt spö som inte är för långt.
                Någon som har ett tips?

Har funderat på mitt is spö men tror der kan vara svårt att kasta med när vi gör det.
                Någon med bra tips?
                Hej Linus;

En kapslad Abumatic och ett ganska lätt 5 - 7 fot långt spinnspö med triggerfäste som min son John-Fredrik har på bilden här . http://www.trumman.com/fisketips/galleri_13.htm .. kan vara en bra startkombination för din son. Abumatic-rullen är relativt oöm och triggerfästet kan vara ett måste för att inte tappa spöt vid kast.

Go for the Big Ones!

http://www.trumman.com/sw/swim_whizz.htm
                Old Firehand

Kommentera

Jag har köpt på mig ett Berkley Phazer II 6' 2-10gr med en Mitchell Turbospin 10 (inkapslad haspel) till min 3,5 åring och det funkar bra på torra land åtminstone.

Kommentera

Kolla länken i tråden det länkas i. Jula har abumatic för 199kr det håller fortfarande efter två söners misshandel. Spöt kan sedan användas till en lågprofilare om nu barnet har den läggningen. Annars köper du ett sjysst haspelset senare. Köp absolut inte "att växa i" spö och rulle. Det är kul att köpa nya grejer och barnen uppskattar ett nytt spö i julklapp istället för ett par skylandersgubbar till tv spelet.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 124 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uditsen
                    av uditsen