Varför störa gäddans lek? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför störa gäddans lek?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Varför störa gäddans lek?

Är inte själv en inbiten gäddfiskare utan får mest gädda som bifångst, funderat flertal ggr på detta med gäddans lek och de fiskare man ser på sjön som står inne i vikar och försöker få sin drömgädda på kroken.

Jag har ingen aning hur mycket detta stör gäddans lek och tänkte höra era tankar kring detta, hur pass mycket påverkar man gäddans lek? Om man får upp en gädda i båten och sedan kör C&R går gäddan kort därefter eller direkt tillbaks till leken eller blir den störd/skygg och drar sig tillbaks?

Om jag inte minns fel var det någon är på FS som skrev att han drillat en gädda där ena partnern följe med in till "strandkanten och sedan när man släppte tillbaks gäddan fortsatte de leka.

Frågar man mig personligen tycker jag man ska låta alla fiskar vara ifred under leken så man inte negativt påverkar det för framtida gäddor

Vill gärna lära mig mer så dela gärna med er av era tankar.
    Senast ändrad av Serigös; 2015-03-20, 23:11.

Du har helt rätt. Tyvärr är det svårt att låta bli när våren är kommen och fisken blir lättare att hitta.

Kommentera

Ursprungligen postat av Serigös Visa inlägg
      hur pass mycket påverkar man gäddans lek? Om man får upp en gädda i båten och sedan kör C&R går gäddan kort därefter eller direkt tillbaks till leken eller blir den störd/skygg och drar sig tillbaks?

Om jag inte minns fel var det någon är på FS som skrev att han drillat en gädda där ena partnern följe med in till "strandkanten och sedan när man släppte tillbaks gäddan fortsatte de leka.

Frågar man mig personligen tycker jag man ska låta alla fiskar vara ifred under leken så man inte negativt påverkar det för framtida gäddor

Vill gärna lära mig mer så dela gärna med er av era tankar.
      Hej ! De va jag som berättade detta i en tråd. Problemet är att gäddans lek är så utdragen, kan röra sig om månad och över det från dom första till sista, därav så långa fredningstider där sånt införts.

Den gången trodde jag att jag fiskade på tidig förleksfisk bla genom platsen utanför viken mot stenstrand. Men det va 2 lekande gäddor som kom med då jag drog upp honan mellan stenarna för att kroka lös med en rullande hane runt händerna och dom fortsatte som om inget hänt. Men detta va en väldigt udda händelse och säkert ingen garanti för något.

Personligen tror eller snara är jag övertygad om att vi stör genom att fiska på lekande fisk. Jag tror tom att en gädda som står i läge för att påbörja sin lek blir tagen, kämpar och återsläppt blir lite apatisk en stund och där kanske inte problemet börjar. Utan efter några timmar när fisken hämtat sig blir hon fångad igen. Och kanske igen. Händer även att honor tömmer sin rom i ren stress och kamp = spolierad lek. Blir dom tagna fler gånger är risken stor att leken uteblir tror jag.

Nu kanske någon tycker att det är överdrivet att en gädda fångas fler gånger. Men jag bor i ett vatten med enormt fisketryck. Stockholm, uppsala och gävle inom en timme. Som något ljushuvud sa i en tråd att det inte alls va så mycket båtar här. Han fick va själv i varje vik. Snacka om korkskalle . . . .

Sanningen är att om man bor här och eller tar sig tid så ser man att vissa lekvikar fiskas frekvent. Kan va 1, ibland 2 eller 3 båtar i en lekvik. när dom åkt så tar det en kvart så kommer en ny båt, med en korkskalle som tror han är själv i viken och inte ser vad som varit. och så där kan det hålla på hela dagar. Fiskar själv med kajak och ser detta då jag rör mig inom små områden och har koll på vissa vikar. Träffade en stockholmsbåt i en lekvik när jag själv skulle avbryta mitt fiske. Jag hade legat utanför hela dagen och fiskat branterna och sett trafiken in å ut ur viken. När jag träffade dom va det 2 båtar där inne som tyckte det va konstigt inte en fisk. Inte så konstigt ni är båt nr 8 inom 3 timmar sa jag, och 3 fågelholkar gapade i båten fattande ingenting. Den dagen (dom timmarna) hade jag 11 båtar runt mig i princip inom synhåll ett par lekvikar och en bukt. Där jag va den enda som fiskade utanför lekvattnen.

Detta är ett stort problem. Att komma till en tom vik och tro att man är själv är både okunnigt och naivt. Man ser inte vad som har pågått timmar innan och eller efter, 3-4 tim senare kommer båt nr 10 inglidande i tron att han fiskar i en orörd vik helt själv.

NÖTTER, dumhuven, korkskallar man kan tyvärr inte säga annat. Vi har ett antal fina lekområden som jag själv inte fiskar i men dessa är otroligt frekvent fiskade, året runt. Sorgligt att se både 2,3 och fler båtar stå inne i lekvatten och dunka. Att sportfiskare är mån om fisken och dess leverne och pekar ut yrkesfisket som bovarna är inget annat än ett jävla egoistiskt skrävlande och trångsynthet. Man skiter i allt detta och ser bara till sin egen möjlighet att få en stor fisk, kosta vad det kosta vill för naturen och fisken. Det skiter det stora antalet sk. sportfiskare fullständigt i.

Nu tycker många att jag är en sur gammal missnöjd typ som bara vill alla ont. Men bilden talar för sig själv, bara att ta sig tid om man nu vill se den ? ? ?

De va en kille här som har sommarstuga i dessa trakter som bekräftade den bilden då han ser in i lekområden från stugan. Han bekräftade att trafiken in å ut i dessa vatten på helger och vissa vardagar är frekvent under hela dagar i princip. Mins inte i vilken tråd detta nämndes.

Men visst påverkar vi. att tro något annat är bara dumt och naivt
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Jag fiskar inte mycke gädda själv heller, mest för att annat fiske är roligare. Men jag har läst å skit om fiskar, men hur mycke som är sanning har jag ingen aning om då de är svårt att veta i dagens samhälle..

Men fiskar kan inte direkt "tänka" själv, de gör allt på instinkt speciellt gäddan. De är därför de har så glupska å finns där gädda i vattnet så hugger den garanterat om betet kommer för nära i vilket fall som helst.

Så tror faktiskt de går tillbaks till leken snabbare än vad folk tror, de man dock ska vara uppmärksam med är att inte ta helt kol på gäddan så den dör av utmattning. Dvs undvika att fiska där man ser att de plaskar en jävla massa, bäst skulle varit att undvika vikarna där man nästan vet att gäddoran leker å fiska på utsidan av dem där dem slöare å lite större pjäserna kommer in.

De är ungefär så jag tänker om jag nu skulle börjat fiska gädda 4real... Kan ha missat något, men bryr mig inte så värst. Gör de mest för att "bumpa" tråden.
        Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Ingen aning, fisket är ju alltid bättre utanför lekvikarna än mitt bland leken så det finns verkligen ingen anledning.
          Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Men man kan ju undra i det här samanhanget hur man kan planera gäddfisketävlingar mitt under leken, det är rent idiotiskt.
            Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Ursprungligen postat av anders@gäddfiske.se Visa inlägg
              Men man kan ju undra i det här samanhanget hur man kan planera gäddfisketävlingar mitt under leken, det är rent idiotiskt.
              Med fler trådar som denna framöver med en nyanserad och vettig diskussion kanske vi kan få någon anordnare att ändra sig, vem blir först?
              Handlar väl mest om att få upp det på tapeten, se bara på C&R som dom flesta anammar idag till skillnad mot den gamla "goda" tiden

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
                Hej ! De va jag som berättade detta i en tråd. Problemet är att gäddans lek är så utdragen, kan röra sig om månad och över det från dom första till sista, därav så långa fredningstider där sånt införts.

Den gången trodde jag att jag fiskade på tidig förleksfisk bla genom platsen utanför viken mot stenstrand. Men det va 2 lekande gäddor som kom med då jag drog upp honan mellan stenarna för att kroka lös med en rullande hane runt händerna och dom fortsatte som om inget hänt. Men detta va en väldigt udda händelse och säkert ingen garanti för något.

Personligen tror eller snara är jag övertygad om att vi stör genom att fiska på lekande fisk. Jag tror tom att en gädda som står i läge för att påbörja sin lek blir tagen, kämpar och återsläppt blir lite apatisk en stund och där kanske inte problemet börjar. Utan efter några timmar när fisken hämtat sig blir hon fångad igen. Och kanske igen. Händer även att honor tömmer sin rom i ren stress och kamp = spolierad lek. Blir dom tagna fler gånger är risken stor att leken uteblir tror jag.

Nu kanske någon tycker att det är överdrivet att en gädda fångas fler gånger. Men jag bor i ett vatten med enormt fisketryck. Stockholm, uppsala och gävle inom en timme. Som något ljushuvud sa i en tråd att det inte alls va så mycket båtar här. Han fick va själv i varje vik. Snacka om korkskalle . . . .

Sanningen är att om man bor här och eller tar sig tid så ser man att vissa lekvikar fiskas frekvent. Kan va 1, ibland 2 eller 3 båtar i en lekvik. när dom åkt så tar det en kvart så kommer en ny båt, med en korkskalle som tror han är själv i viken och inte ser vad som varit. och så där kan det hålla på hela dagar. Fiskar själv med kajak och ser detta då jag rör mig inom små områden och har koll på vissa vikar. Träffade en stockholmsbåt i en lekvik när jag själv skulle avbryta mitt fiske. Jag hade legat utanför hela dagen och fiskat branterna och sett trafiken in å ut ur viken. När jag träffade dom va det 2 båtar där inne som tyckte det va konstigt inte en fisk. Inte så konstigt ni är båt nr 8 inom 3 timmar sa jag, och 3 fågelholkar gapade i båten fattande ingenting. Den dagen (dom timmarna) hade jag 11 båtar runt mig i princip inom synhåll ett par lekvikar och en bukt. Där jag va den enda som fiskade utanför lekvattnen.

Detta är ett stort problem. Att komma till en tom vik och tro att man är själv är både okunnigt och naivt. Man ser inte vad som har pågått timmar innan och eller efter, 3-4 tim senare kommer båt nr 10 inglidande i tron att han fiskar i en orörd vik helt själv.

NÖTTER, dumhuven, korkskallar man kan tyvärr inte säga annat. Vi har ett antal fina lekområden som jag själv inte fiskar i men dessa är otroligt frekvent fiskade, året runt. Sorgligt att se både 2,3 och fler båtar stå inne i lekvatten och dunka. Att sportfiskare är mån om fisken och dess leverne och pekar ut yrkesfisket som bovarna är inget annat än ett jävla egoistiskt skrävlande och trångsynthet. Man skiter i allt detta och ser bara till sin egen möjlighet att få en stor fisk, kosta vad det kosta vill för naturen och fisken. Det skiter det stora antalet sk. sportfiskare fullständigt i.[/B]Nu tycker många att jag är en sur gammal missnöjd typ som bara vill alla ont. Men bilden talar för sig själv, bara att ta sig tid om man nu vill se den ? ? ?

De va en kille här som har sommarstuga i dessa trakter som bekräftade den bilden då han ser in i lekområden från stugan. Han bekräftade att trafiken in å ut i dessa vatten på helger och vissa vardagar är frekvent under hela dagar i princip. Mins inte i vilken tråd detta nämndes.

Men visst påverkar vi. att tro något annat är bara dumt och naivt
                Hej Exxet;

Från 1959 fram till 1985 (det året det s.k. fria handredskapsfisket på gott och ont infördes av Sossarna) arrenderade Kjell "Markisen" Lagergren på bilden här . http://www.trumman.com/fisketips/galleri_23.htm .. och jag egna fiskevatten nere i Trosaskärgården utanför Mörkö där vi kunde spinnfiska efter Abborre, Gädda, Gös, Havsöring och Lax...

Under de första åren vi arrenderade fiskevatten såg vi att de riktigt stora Gäddorna minskade för varje år. År 1977 införde vi för att rädda de stora Gäddorna obligatorisk "Catch & Release" vid 99 % av vårt eget Gäddfiske inom "Team Saida".

Åren 1959 - 1972 var det förbjudet att spinnfiska efter Gädda i Östersjön (Saltvatten) i Södermanlands län och Stockholms län under huvuddelen av Gäddans lektid 1/5 - 15/6. Det var troligtvis spinnfiskeförbud under Gäddans lektid som gjorde att Gäddan kunde växa sig stor...

Go for the Big Ones!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2015-04-07, 19:27.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                  Hej Exxet;

Från 1959 fram till 1985 (det året det s.k. fria handredskapsfisket på gott och ont infördes av Sossarna) arrenderade Kjell "Markisen" Lagergren på bilden här . http://www.trumman.com/fisketips/galleri_23.htm .. och jag egna fiskevatten nere i Trosaskärgården utanför Mörkö där vi kunde spinnfiska efter Abborre, Gädda, Gös, Havsöring och Lax...

Under de första åren vi arrenderade fiskevatten såg vi att de riktigt stora Gäddorna minskade för varje år. År 1977 införde vi för att rädda de stora Gäddorna obligatorisk "Catch & Release" vid 99 % av vårt eget Gäddfiske inom "Team Saida".

Åren 1959 - 1972 var det förbjudet att spinnfiska efter Gädda i Östersjön (Saltvatten) i Södermanlands län och Stockholms län under huvuddelen av Gäddans lektid 1/5 - 15/6. Det var troligtvis spinnfiskeförbud under Gäddans lektid som gjorde att Gäddan kunde växa sig stor...

Go for the Big Ones!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                  Old Firehand

www.trumman.com
                  Det förbudet vill jag ha tillbaka, men då ska det givetvis vara totalförbud, dvs gälla alla former av fiske på gädda, även med nät och ryssjor.

Det sorgliga mönstret går igen här i blekinge även om jag vet fler och fler som undviker fiska på lekande fisk så är lekvikarna ändå alltid krattade varje helg. Nätfiskarna gör mig galen, likaså kustevakningen som har noll koll på dom.
                  Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Intressanta reflektioner, hoppas diskussionen kan hållas på en vettig nivå.

Tycker också det är underligt att tävlingar riktat efter gädda kan arrangeras under lektiden.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                    11 svar
                    13 550 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg jimmy85
                    av jimmy85