Pimpelfundering - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pimpelfundering

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

storlek 6-8 på krokarna ?

Kommentera

Slith, ja det är ungefär. 10:or kan ibland vara rätt. Beror på storlek på balans. Kroken får ju gärna inte lägga sig över ryggen på balansaren. Ibland kan en långskaftad kamasan flugkrok vara rätt. Man får testa sig sakta fram.
      Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

TAMTAM, du nämnde något om färgerna på betena. Det där stämmer inte med varken mina erfarenheter eller mina teorier. Med detta inte sagt att jag har rätt men förklara gärna för mig om jag är helt ute och cyklar.

Klart vatten och/eller solljus = Klara färger med kraftigt visuellt avtryck.

Grumligt vatten eller skymning = dunkla färger för att skapa en distinkt skuggkontur och även här ett kraftigt visuellt avtryck.

Jag kanske missförstod dig.

Elanen du skrev. "Fisken ser inte lika bra och hugger på chans."

Tror du inte det har att göra med att ett större bete har kraftigare skuggkontur och i princip är det enda som syns?

Kommentera

Plizken, fisken jagar ju det mesta med synen. Om det är grumligt är ju chansen större att dom missbedömer bytets storlek mer än vanligt. Därför har ju oftast öring som planterats ut i sjöar med grumligt vatten problem att överleva. Öringen jagar ju uteslutande med synen. Därför tror många att stora beten är A och O. Medans en mindre vobbler med hård gång ger utslag av ett större byte. Och då är det gös och abborre jag tänker mest på. Speciellt när det är varmt i vattnet och fisken är på topp vattentemperaturmässigt sett. Är det kulor i betet ger det ju avtryck av ett större byte. Även grov gädda tar ju gärna små beten. Just av den anledning som jag skrev.

Kommentera

Elanen, en fråga apropå det här påståendet: Även grov gädda tar ju gärna små beten, gäller det också vintertid?
            Om så hur kommer det sej att man kan sitta i en grupp med ismetare och pimpla ser inte röken av en gädda (har inte hänt bara en gång) ismetarn fick 5-6 st och även gös?
            Min egen teori är att man ska fiska när grov rovfisk har huggperiod och då med betydligt större beten än normala pimpel grejor för abborre, då är allt möjligt!
            Som vanligt brister tiden för att prova alla teorier dessvärre.
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

TamTam, gädda är ju mer tacksam när vattnet är kallt än gös och borre. Trivseltemp för gädda är ju 12-14 grader. Medans borren ligger nånstans vid 18-22 gr. Gösen är ju värre med 20 till 24 och även lite till. Att då gäddan är mer på bettet i kallt vatten är då inte konstigt. När man pimplar efter gädda är dom flesta på helt fel ställen. Ofta alldeles för grunt. Men ismetar du och samtidigt pimplar. Måste du ha ett större bete som syns och röra det ofta i lite snabbare takt. Och också flytta på sig ofta. Precis som man gör vid ismete. Sen får man inte glömma att mörten inte alltid blir attackerad direkt. Utan den får snurra lite nere vid botten ett tag. Vid göspimpel är det ju att hålla pirken stilla längre och singla ner dito. Och oftast hålla sig tajtare vid botten.

Kommentera

Tackar för alla tipsen! Har testat lite med balans nu, och det verkar funka bättre. Framförallt är det lite storlek på det som kommer upp. Fina fisken!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                14 svar
                3 123 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg uditsen
                av uditsen