Laga igloo-kylbox? Vad för plast? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Laga igloo-kylbox? Vad för plast?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Får forska lite mer innan man slänger ut massa pengar på en. Vilken storlek har du?

Står de nånstans vilket material boxen e gjord i?

Kommentera

Ursprungligen postat av manged_71 Visa inlägg
      Vill ni ha lite robustare grejer, kolla in Waeco Cool-Ice.

Kontakta Fiske & Outdoor, de har på lager tror jag.
      Ja nu har jag ju en och den är helt ok, men inte så robust som jag trodde. Den verkar ju dom du refererar till kosta det dubbla eller tredubbla typ. Där nånstans går min smärtgräns tror jag
      Men tack för tipset!
      Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
      &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
      ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
      Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
        Får forska lite mer innan man slänger ut massa pengar på en. Vilken storlek har du?

Står de nånstans vilket material boxen e gjord i?
        Jag har en igloo marine 74 tror jag den heter. Ganska stor är den.
        Vet inte vad det är för plast i den, har mailat igloo och frågat hur man skall laga den.
        &

-Okänd

Kommentera

Noterar att vi har likadana boxar. Det första jag gjorde vara att sätta genomgående skruv in till en liten ekbit jag satte på insidan för handtagen.
          Fyllde den med dricka och is och flyttade den en liten bit bara och genast visade handtaget tendens att släppa. En liten sketen plåtskruv som bara fäster in i plasten en liten bit höll handtaget på plats. Fast det var två skruv.

Grym på att behålla kyla tycker jag dock. Så även jag är nöjd med den trots allt.
          Senast ändrad av Dominator91; 2015-08-11, 15:46.
          __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Ursprungligen postat av Dominator91 Visa inlägg
            Noterar att vi har likadana boxar. Det första jag gjorde vara att sätta genomgående skruv in till en liten ekbit jag satte på insidan för handtagen.
            Fyllde den med dricka och is och flyttade den en liten bit bara och genast visade handtaget tendens att släppa. En liten sketen plåtskruv som bara fäster in i plasten en liten bit höll handtaget på plats. Fast det var två skruv.

Grym på att behålla kyla tycker jag dock. Så även jag är nöjd med den trots allt.
            Ja jag har sett det med, kanske gör en sån lösning med om det ger med sig.
            &

-Okänd

Kommentera

Vissa plaster är bland det svåraste som finns att limma. Tror Igloo är tillverkad av PE (polyethylene) ett av de svåraste plasterna ...

Det finns lim som kan funka t ex http://www.tapplastics.com/product/r...d_adhesive/435

Dock mycket tveksamt om ovan finns i detaljhandeln Sverige. Vet tyvärr inte heller vilken typ av lim det ovan är men det kan vara ett 2-komp metakrylatlim och i så fall har Biltema ett inom den familjen:
              Plastsvets.
              För bästa vidhäftning så måste materialet/fogytan som ska limmas först brännas, sannolikt så mycket som möjligt utan att smälta och så tillförs limmet till fogen.
              Lycka till!

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                Vissa plaster är bland det svåraste som finns att limma. Tror Igloo är tillverkad av PE (polyethylene) ett av de svåraste plasterna ...

Det finns lim som kan funka t ex http://www.tapplastics.com/product/r...d_adhesive/435

Dock mycket tveksamt om ovan finns i detaljhandeln Sverige. Vet tyvärr inte heller vilken typ av lim det ovan är men det kan vara ett 2-komp metakrylatlim och i så fall har Biltema ett inom den familjen:
                Plastsvets.
                För bästa vidhäftning så måste materialet/fogytan som ska limmas först brännas, sannolikt så mycket som möjligt utan att smälta och så tillförs limmet till fogen.
                Lycka till!
                Aj då, det kunde man gett sig f-n på
                Får se vad igloo själva svarar med.
                Annat kanske det får bli silvertejp
                &

-Okänd

Kommentera

Om det är PE/PP plast så kan du glömma att limma den. Det brukar finnas en sådan här triangel någonstans på grejerna som talar om vilken plast det är.
                  Click image for larger version

Name:	fixa-plastkarta.jpg
Views:	1
Size:	20,9 KB
ID:	1779092

Men om det är polyethylene så går det ej att limma, det är en väldigt fet plast som gör den bra till mycket men lim fäster ej på ytan. Däremot så går det bra att svetsa, jag har använt en vanlig lödkolv för detta. Som lagningsmaterial kan du använda en gammal skärbräda, det är samma plast i dem så det är bara att smälta fast en lagom bit över hålet. Ett tips är att även skära till tunna stripes av skärbrädan för att ha som svetstråd i skarvarna.

Kommentera

Hej , åk in på en billackeringsfirma ( gammal billackerare / plast reparatör ) som även lagar plast , dom har ett lim från 3M , som fäster på alla sorters plaster , finns även ett som heter terocal , har jag för mej , Be snällt så har dom säkert en skvätt dom kan lägga i å dej . Lycka till
                    Ta med en stor påse med fikabröd , brukar uppskattas :fisk

Kommentera

Ursprungligen postat av C-H Visa inlägg
                      Om det är PE/PP plast så kan du glömma att limma den. Det brukar finnas en sådan här triangel någonstans på grejerna som talar om vilken plast det är.
                      [ATTACH=CONFIG]80751[/ATTACH]

Men om det är polyethylene så går det ej att limma, det är en väldigt fet plast som gör den bra till mycket men lim fäster ej på ytan. Däremot så går det bra att svetsa, jag har använt en vanlig lödkolv för detta. Som lagningsmaterial kan du använda en gammal skärbräda, det är samma plast i dem så det är bara att smälta fast en lagom bit över hålet. Ett tips är att även skära till tunna stripes av skärbrädan för att ha som svetstråd i skarvarna.
                      Ok Tack, skall kolla på detta!
                      &

-Okänd

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 439 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art