Gymvikter
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
tynga ner fören
Collapse
X
-
Jag skulle ändå pröva Hydrofoil, kostar inte alltför mycket. Tittar man på bilden så inser man att båten sannolikt inte är fellastad utan överlastad akterut.Tror motorn väger mer än vad den smala aktern var tänkt för å då hamnar den djupt.
Än mer dödvikt i fören i en 4,10 båt känns ju inte riktigt optimalt då...
Trimplan på akterspegeln kanske kunde vara något? Ger mer bäryta där den behövs, dvs i aktern...
Kanske rent av räcker med en förlängningsrorkult? Ja glöm det, styrpulpet!Senast ändrad av anteman; 2015-09-06, 12:46.
Kommentera
-
Jag har haft fenor på 3 båtar och känner 2 personer som har de på sina, jag har aldrig upplevt "överplaning" har dock upplevt att den går upp i planing nästan dubbelt så snabbt. En motor ska du inte tilta ner fullt å förvänta dig att den går bra vid planing, den SKA överplana vid full ner tiltning. Den ska helt enkelt ligga där den går bäst från början till planing och de krävs att exprimentera med, sen kan de hända att man får ändra runt ju mer folk/packning man har med... Eller var folk väljer å sitta / ställa sina grejor.Ursprungligen postat av byggarn Visa inläggjo, men du har klippt bort det relevanta i mitt inlägg,tänk ett steg till...när aktern lyft och farten ökar är risken för överplaning överhängande och du måste börja tilta ut motorn för att inte fören skall gå för djupt....bättre i stället att tynga ned fören lite....allt som hjälper till att lyfta aktern vid åkandet hjälper även till att öka risken för överplaning när farten ökar lite till...
att lägga lite vikt i fören har även den fördelen att båten vid sakta åkande eller stillaliggande ligger mer riktigt i vattnet...Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.
Kommentera
-
Som sagt är man två som åker är det inga problem, men själv så behövs runt 50kg i fram.
Angående stigning på prop, när den gått ner i plan och man kör på maxfart varvar det ca 5500 vid 25-27knop. Runt 4000 vid normal hastighet kring 20 knop. Planar snabbt vid gaspådrag och jämn last bak o fram
Kommentera
-
En båt ska plana i alla lägen. Om den inte vill så har man antingen för svag motor eller fel propp på den motor man har. Men Du säger inget om vad det är för båt eller motor. Gissar att du skaffat en större 4-takt på en gammal båt.
Allt jä.. skit med olika påhängsjox är som stödhjul på en cykel, en nödlösning och även om dom ger vissa positiva effekter så har dom en drös med baksidor också. Och tillför för guds skull inte massa vikt i båten. Byggarn har helt rätt i det han säger, fördela om den last båten redan har. tex batteri och bensintank i mitttoften istället för aktern.
Planingsproblem har man alltid löst genom justeringar på och runt motorn, förutom viktfördelning (OBS! fördela den last man redan har, inte tillföra). Åtgärder som kan justeras på motorn är montagehöjd, riggvinkel och så klart proppellerval. Alla dessa påverkar planingsegenskaperna enormt mycket. Är alla fel så är det dumt att tillföra last som bara gör båten tyngre och den kommer att bli otrevlig med så mycket stävlast den dagen du ska hem i grov sjö.
Vissa båtmodeller har en jobbig planingströskel. Detta är något man får acceptera i vissa lägen. Man ska inte tro att båten i alla lägen ska hoppa upp i plan. Problem har man när motorn inte orkar ta båten över planingströskeln.Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
Kommentera
-
I inlägg nr4 finns bilder och även vilken båtmodell.
Motorn är en 25hk johnsson 4-takt med TT från 2006. Motorns effekt är inte problemet, det är vikten på denna. Aktern är förstärkt och höjd för lång rig. Förra motorn en 15hk fick vi aldrig båten att plana ut ordentligt
Kul att få så många tips! Mindre kul att 50% tycker lösningen med trimplan är kanon medans resten tycker det är nonsens. Om nu alla tillbyggnader på motor eller båt är skit, vad ska man göra då?
Det är en liten båt med väldigt begränsad yta att förvara saker på .
Batteri (20kg) kommer sitta under mittoften och även tanken flyttas fram dit.
På främre toften står man och fiskar så där kan jag inte ställa något permanent.
Att öppna upp till flytanken i fören är en idiotisk idé?
Kommentera
-
Det är inte motorns vikt som är problemet, feljusterad eller för lite vridmoment i förhållande till båtens planingströskel? Jag menar motorn väger ju exakt lika mycket när ni är 2 personer.Ursprungligen postat av stahre87 Visa inläggMotorns effekt är inte problemet, det är vikten på denna.
Kul att få så många tips! Mindre kul att 50% tycker lösningen med trimplan är kanon medans resten tycker det är nonsens. Om nu alla tillbyggnader på motor eller båt är skit, vad ska man göra då?
Att öppna upp till flytanken i fören är en idiotisk idé?
Om du ger stödhjul till en person som inte kan cykla så kommer han också att tycka det är kanon, men inte dom som kan cykla, förstår du liknelsen?
Du fick förslag på vad du ska titta på angående din motor, vad var det du inte förstod ?
Ja du säger det själv och varför skulle du?
Någonstans sa du att motorn varvar 5500, har inte dessa motorer 6000 som optimalt varv. då har du för stor propp. men som sagt din motorinstallation skulle jag börja med. Vem har monterat motorn och hur?Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
Kommentera
-
Svärfar med hjälp av en bekant till honom, han har pysslat en hel del med båtmotorer men för racing.
Klart den väger samma med två Pers. Men problemet är att det blir för mycket vikt med en Pers plus motor bak, om ingen vikt finns i fram. Således svårt att köra själv.
Anledning till att öppna upp flytanken är för att det är ett stort utrymme där man möjligen skulle kunna få plats med vikter etcSenast ändrad av stahre87; 2015-09-06, 17:43.
Kommentera
-
Precis, en del har missat (?) att du har en tung pjäs i bak, alltför tung utifrån vad den bär och var tänkt att bära, då får man börja kompromissa. Den gräver ned sig mer med en pers än med två pers därför att den hjälps ned av en "lätt" för och tung akter med alltför låg bärighet för 95 kg motor.
En sandsäck funkar ju men tar plats. Hydrofoil kostar några hundra och kan skruvas bort om det inte hjälper eller ger andra problem.
Trimplan (finns ju enklare självjusterande) kostar mer men ger sannolikt än bättre resultat då dessa förmodligen inte ger eventuella överplaningsproblem som någon var inne på och rakare gångläge på skrå tvärs vågorna.
Se till att provtrimma in och ut flera gånger om du prövar HF.
Finns ju också propellrar som ska ha lyftande egenskaper, men då pratar vi tusenlappar...
Ingen här har din båt å rova så utfallet blir en gissning. En del här har för all del prövat HF å liknande med bättre eller sämre resultat - det säger mig att det kan funka, fast det vet man först efteråt...Senast ändrad av anteman; 2015-09-06, 19:13.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
11 svar
13 228 visningar