Ytterst få som fördömer någon som tar upp en matfisk, så länge det handlar om just matfisk. Hur kommer det sig att du använder ord som "såkallade rekordjägare"? Så som du har skrivit det så är det menat som nedvärderande och jag uppfattar det som föraktfullt så som du uttrycker det, samtidigt som du skriver "jag fiskar själv bara som avkoppling och inte en rekordjakt, skulle det bli en grov fisk så är detta en bonusfisk vid fisket.", avsett att vara bättre än de såkallade rekordjägarna, dvs du är minsann så duktig att du följer den enda rätta vägen, vi andra är ju bara "såkallade rekordjägare", såna man fnyser åt. Om du bara fiskar på ett så ädelt sätt enligt dig, varför är det en bonus om du får en grov fisk? Det ska ju vara helt likgiltigt...
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
läsning till alla som förespråkar C&R men ändå betar med levande fisk...
Collapse
X
-
Jag ser inte ner på någon fiskare även såkallada rekordjägare, man jag kan inte förstå dessas resonemang ibland. Har hört ofta liknade citat "fisket var kass igår fick bara X antal gäddor på 8 kg, men ingen stor fisk". Jag menar får man ett stort antal gäddor över 5 kg så har man haft ett bra fiske. Men för dessa fiskare räknas bara gäddor över 15 kg helst upp mot 20 kg, annars har fisket varit dåligt. Nu räknar jag inte med bara gäddfiskare utan alla rekordjägare.
För mej är fisket en avkoppling och ingen rekordjakt på grov fisk,som jag skrev innan så en är grov fisk bonus. Det är väl roligt att få känna kicken ibland, men inte bara inrikta sitt fisk på stor fisk. Vet inte men jag är kanske konstig som är njöd om jag får en skön dag på sjön eller fiskvattnet utan att kännt fisk på hela dagen, visst tycker jag om få känna fisk. Men som sagt var det är inte hela världen om jag inte får fisk på hela dagen.
Tumlarentrolling är livet
Kommentera
-
Det är konstigt men jag känner ingen som fnyser åt de fiskarna du beskriver och då känner jag mååååååånga duktiga fiskare och de skulle tycka att det var ett fantastiskt fiske. Och det är klart att ribban höjs ju fler stora fiskar man fått, är det så konstigt? Själv räknar jag en 7 kg:s gädda som stor. Om det är någon som fått 30-40 st gäddor över 10 kg så är det väl klart att han/hon siktar lite högre än medelfiskaren. Varför måste du lägga till ordet "såkallade" framför rekordjägare? Det syftar nämligen till att nedvärdera i en sådan mening på ett forum där alla ändå förstår vad du menar. Jag känner i alla fall ingen "såkallad" rekordjägare (inte mer än personliga rekord och det är något helt annat). Känner du någon rekordjägare? Kan villigt erkänna att jag gärna vill ha en gädda på 20 kg, vem vill inte det?Ja vad fan, man måste ju fiska!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av BigFishDet är konstigt men jag känner ingen som fnyser åt de fiskarna du beskriver och då känner jag mååååååånga duktiga fiskare och de skulle tycka att det var ett fantastiskt fiske. Och det är klart att ribban höjs ju fler stora fiskar man fått, är det så konstigt? Själv räknar jag en 7 kg:s gädda som stor. Om det är någon som fått 30-40 st gäddor över 10 kg så är det väl klart att han/hon siktar lite högre än medelfiskaren. Varför måste du lägga till ordet "såkallade" framför rekordjägare? Det syftar nämligen till att nedvärdera i en sådan mening på ett forum där alla ändå förstår vad du menar. Jag känner i alla fall ingen "såkallad" rekordjägare (inte mer än personliga rekord och det är något helt annat). Känner du någon rekordjägare? Kan villigt erkänna att jag gärna vill ha en gädda på 20 kg, vem vill inte det?my precious....
Kommentera
-
Den här diskussionen har Tumlaren haft i en tidigare tråd. Där tyckte han synd om alla som inte hade kommit så långt i sin utveckling som han själv (med 50 års fiske bakom sig), utan fortfarande jagade stora fiskar.
Så vad säger du Bigfish, skall vi skapa en egen klubb för fiskare som stannat i sin utveckling och fortfarande tycker att storleken har betydelse
Det finns ju några andra individer som inte heller har kommit lika långt i sin fiskeutveckling som Tumlaren och dom kanske vi skall ta in som hedersmedlemmar... Tänkte då på stackare som David Lundqvist, Fredrik Stjärnkvist, Leif Kruse, Jörgen Larsson m fl personer.
Ett litet tips till dig Tumlaren är att kanske försöka titta utanför din egen lilla värld. Bara för att DU tycker att det är meningslöst att jaga större exemplar så innebär inte det att du har rätt. Eller för den delen har kommit längre i din utveckling än vad andra har gjort. Om DU har hittat fisket som passar DIG så är DU på rätt väg med DITT fiske. Fortsätt med det, men bara för att du har hittat det som du vill göra, så innebär det INTE att det är rätt lösning för andra...
/D
Kommentera
-
Ursprungligen postat av TumlarenFrågställningen var inte om C&R utan om det moraliska i att ta sig rätten att fördömma andra.
Vissa förhäver sig över att någon "bonkar" gäddor för att äta eller annat, men själva kan de ta dö på massvis av mört bara för att ha något att fiska efter gädda med. Antingen kör man med C&R på alla fiskarter och spinnfiskar med drag eller wobbler eller annan typ av konstgjort bete. Alltså inte med med naturligt ang av något slag. Vem ger någon rätt att bestämma vilken art som skall bevaras till eftervärlden.
Tumlaren
Om du efter att ha läst inlägget några gånger till fortfarande inte förstår, så fråga gärna så skall jag försöka förklara igen.
Om det var någonting annat som du kommenterade, så kan du bortse från den här kommentaren.
/D
Kommentera
-
Tumlaren: Jag håller med dig till fullo, när jag ser den som tar upp en massa 1-kilosmört för att sedan bara låta dem ligga och ruttna.
Om du nu mot förmodan hittar denna personen så står det för honom.
C&R handlar bara om sunt förnuft, och inte om prioriteringar av olika fiskarter hit och dit.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Danne67Den här diskussionen har Tumlaren haft i en tidigare tråd. Där tyckte han synd om alla som inte hade kommit så långt i sin utveckling som han själv (med 50 års fiske bakom sig), utan fortfarande jagade stora fiskar.
Så vad säger du Bigfish, skall vi skapa en egen klubb för fiskare som stannat i sin utveckling och fortfarande tycker att storleken har betydelse
Det finns ju några andra individer som inte heller har kommit lika långt i sin fiskeutveckling som Tumlaren och dom kanske vi skall ta in som hedersmedlemmar... Tänkte då på stackare som David Lundqvist, Fredrik Stjärnkvist, Leif Kruse, Jörgen Larsson m fl personer.
Ett litet tips till dig Tumlaren är att kanske försöka titta utanför din egen lilla värld. Bara för att DU tycker att det är meningslöst att jaga större exemplar så innebär inte det att du har rätt. Eller för den delen har kommit längre i din utveckling än vad andra har gjort. Om DU har hittat fisket som passar DIG så är DU på rätt väg med DITT fiske. Fortsätt med det, men bara för att du har hittat det som du vill göra, så innebär det INTE att det är rätt lösning för andra...
/Dmy precious....
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Danne67Ovanstående kommentar skrev du under mitt första inlägg, som HenrikL höll med om. Om det var det inlägget du kommenterade med ovanstående text, så tycker jag att du skall läsa mitt inlägg igen. Det är en ganska grundläggande förklaring till varför undertecknad (och en hel del andra) 'väljer' mellan olika individer och varför t ex en STOR gädda är mer 'värd' en en dussinmört (eller dussingädda för den delen).
Om du efter att ha läst inlägget några gånger till fortfarande inte förstår, så fråga gärna så skall jag försöka förklara igen.
Om det var någonting annat som du kommenterade, så kan du bortse från den här kommentaren.
/D
heheEn stor gädda har blitt stor av en orsak. Detta har skett genom ett naturligt urval. Det ligger i fiskens gener att bli just jättestor. Det är en del av en process som gäddan strävar efter som vi kan kalla evolution. Att bli så stor som möjligt för att ha större chans att överleva. Om vi människor lägger oss i detta och plockar bort dom stora gäddorna måste den processen börjas om igen osv. Ungefär samma sak som när vi avlar fram ett spec djur....fast tvärtom
my precious....
Kommentera
Foton
Collapse
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-03-23, 20:34 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
2025-02-15, 12:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 459 visningar
1 gilla