Catch & release - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Catch & release

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Själv tycker jag det är upp till var och en om man tar upp en matfisk emellanåt ... det är "jägaren" i sig som gör sig påmind. Samma sak som det är "samlaren" inom sig som gör att man vill plocka svamp och fräsa på ...

C&R är bra men man behöver inte gå till överdrift !
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Tycker inte att det spelar någon roll alls om man tar upp någon fisk ibland..
      Där i mot tycker jag verkligen att man INTE ska fiska något alls under deras lek, speciellt inte under Gäddleken!! Inte ens om man kör med C&R..
      Man kan ju få lika bra med fisk precisinnan och efter leken så varför inte fiska då..
      Se hur fisket har blivit i Kalmar sund.. först nu har man lyckats få ett fiskestopp under gäddans lektid..
      Detta tycker jag att man borde sätta in längs hela Sveriges kust, så att det inte blir lika dåligt överallt...

><(((*>

Kommentera

C&R behöver inte gå till överdrift att man inte ens tar upp nån matfisk nu och då! Upp till var och en. Kör sjäv med C&R till 99% men nån matfisk tar jag upp nu och då!

Kommentera

C&amp;R gäddlek

Gäddan brukar inte ha för vana att äta när den leker!!! Fiskarna man får då är antingen redan utlekta eller ska leka.... Strax innan leken och aldeles efteråt är gäddfisket som bäst så jag tycker att det vore synd att missa den tiden pga att man inte vill störa leken. Behandla fisken med respekt och kör C&R så är ingen skada skedd. Och om man nu gillar att äta gädda så ta med någon hem.... Behöver ej betyda slakt!!! på 10-tals kilo med fisk...!

tror inte att det är fisketrycket i kalmarsund som har gjort att gäddan kraftigt har dragit sig tillbaka...!

Praktiskt taget omöjligt att fiska ut ett bestånd med gädda med sportfiske utrustning... Tror helt enkelt inte rommen och ynglen överlever där pga annan predation. som skarv, spigg och miljögifter.

Spiggen har gynnats av övergödningen och ökat enormt i antal och dessa är rikyiga romfrossare!!!!1

Om havsöringen som leker i rinnande vattendrag klarar sig från fisketrycket och inte störs i antal i någon större utsträckning så tror jag inte gäddan gör det heller!!!. (av fisketrycket).

Så fortsätt med vårfisket efter gädda!!!! Kanske inte i kaalmarsund där bör man skydda det som finns kvar. Skit fiske på er!!!!

Kommentera

Jag blir ganska trött när jag läser sådana här inlägg på olika sidor. Självklart är det just det som är (igentligen) meningen med fiske, att ta med sig mat hem till köket. Däremot så behöver man inte ta upp mer än man äter upp. Jag tar alltid med mig fisk hem för att äta från mina turer. Put&takevatten har jag ingen komentar om. "Anser ej det är fiske"

Kommentera

Här kommer värsta uppsatsen, om ett ämne som är helt upp till individ...

håller nästan med robin, men under leken gör gäddan ibland avbrott pga kallare väderlek mm, och äter då igen...

personligen tar jag ibland med mig matfisk hem, men detta beror på hur gott det finns av den arten, i den sjön, och ALDRIG några "specimen". de har blivit stora av en anledning, och bör få föra vidare sina bra gener.

Fiskar också gärna gädda innan leken ibland, men kör då uteslutande c & r. Efter leken spelar det mindre roll, bara det inte blir rovfiske...

En fisk till matbordet i bland, i ett vatten som tål det spelar ingen som helst roll.

Att ha värsta "veganattityden" vid fiske ger bara funderingar om det överhuvud taget är rätt att fiska, och att gnälla på någon som tar hem fisk "med förnuft" leder bara till irritation...
              mer minor i trålarna

Kommentera

Originally posted by Tim
                För mycket töntar här som snackar om att man anbart ska släppa tillbaka fisken.

Är inget brott så länge ett fiskevatten inte har speciella regler för det
                Tim!

hur många utom fetost och kanske lime har du sett här som bara kör c.r???
                däremot tycker inte jag att man ska ta upp mer än man äter upp. Såna som säljer sin fisk, är däremot inte sportfiskare, utan små yrkesfiskare... (och bör behandlas som sådana...)
                mer minor i trålarna

Kommentera

C &amp; R snack igen!!!

Varför denna eviga snack om C & R???

Glöm utrycket catch & release... Använd uttrycket sunt förnuft istället...

En "mindre" matgädda eller någon annan fin matfisk lite då och då är inte orsaken till att vissa arter har blivit färre...

Det är helt annan sak om man släpar hem varenda fisk man lyckas fånga...

Istället för att prata om C & R, borde vi istället diskutera hur man kan påverka tex torskfiskebestånden till det bättre...

Kommentera

jjj78

håller med!
                    men man kan ju inte låta bli att tjabba lite.

att skriva om c & r här är ju att predika för de redan frälsta, men...

Har protestlistor om torskfisket ( både festivalen och nät) nått till dig? Tror jag har kopior liggande på min mail, kan ju skicka in dem till denna sida, om det är okej med Bergman...
                    mer minor i trålarna

Kommentera

Originally posted by peter
                      jjj78

håller med!
                      men man kan ju inte låta bli att tjabba lite.

att skriva om c & r här är ju att predika för de redan frälsta, men...

Har protestlistor om torskfisket ( både festivalen och nät) nått till dig? Tror jag har kopior liggande på min mail, kan ju skicka in dem till denna sida, om det är okej med Bergman...
                      Protestlista på denna sida vore ju PERFEKT!!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 123 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uditsen
                      av uditsen