Catch & release - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Catch & release

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Catch & release

    Som alla vet bör man inte ta upp mer fisk ur ett vatten på en dag än vad man ska äta till middag. Vissa vatten klarar inte ens ett sådant uttag då de är alldeles för känsliga pga tex tidigare uttag, miljöförstöring etc.

    Då uppstår frågan; Jag vill ju fiska men det går ju inte om jag (och andra) fiskar upp alla, hur göra?

    Ett svar är att praktisera Catch & Release. Att sätta tillbaka fisk ansågs förkastligt för bara några år sen. Fiska för nöjes skull, inte för att äta??? Motståndarna var/är många men idag vet man att RÄTT utförd C&R verkligen funkar.

    Nu måste jag rusa iväg tyvärr....forts följer...läs igenom artiklarna nedan så länge.

    http://www.svenskagaddklubben.com/ar...6b2b5dd5776274
    Senast ändrad av cico; 2002-09-04, 09:14.
    BJ@

  • #2
    Jag kör med den tekniken. Jag tycker jakten är rolig o då jag inte äter fisk så antingen om det är en fin fisk lämnar jag den till någon som vill ha den. Vet jag att inte nån vill ha den släpper jag tillbaka den.

    Kommentera


    • #3
      forts.

      Har en lagt upp en bild som visar hur man lyfter en gädda med gällocksgreppet på http://hem.spray.se/bjelkesjo
      Fångstmannen heter Johan.

      Kom ihåg att stödja buken på romstinna gäddmadamer på våren (!) samt att akta er för krokarna. Man får aldrig tveka i själva greppkopplingen. När man väl fått ett bra grepp blir gäddan av någon anledning väldigt lugn oftast (mer ofta än sällan).

      Efter att krokarna avlägsnats brukar jag lägga gäddan i en fuktad IKEA-kasse (billigt å bra), innan fotograferingen. Vill man spendera lite mer pengar köper man lämpligen en karpsäck.

      Självklart får alla välja sin metod själv om det så är huggkrok, hov eller något annat men jag vill bara upplysa om att den här möjligheten finns. Skadorna minimeras ju onekligen. Sen finns det ett otal åtgärder man kan vidta såsom ta bort en av trekrokarna på vissa vobblers osv.

      Mer info kommer och annat skrivet i ämnet finns som vanligt på http://www.svenskagaddklubben.com

      //K
      Senast ändrad av cico; 2002-09-16, 13:04.
      BJ@

      Kommentera


      • #4
        Catch & Release är väl en självklarhet om man får mycket fisk. Eller ? Visst tar man hem en och annan matfisk men man förser ju inte hela kvarteret med middag direkt ...

        Nää, i med firrarna igen så dom får växa till sig så kan man fånga dom fler gånger sen.
        C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

        Bli medlem i Sportfiskarna Här!
        Svar på vanliga frågor hittar ni Här
        Fiskesnacks regler hittar ni Här
        Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

        Kommentera


        • #5
          Originally posted by Bergman
          Catch & Release är väl en självklarhet om man får mycket fisk. Eller ? Visst tar man hem en och annan matfisk men man förser ju inte hela kvarteret med middag direkt ...

          Nää, i med firrarna igen så dom får växa till sig så kan man fånga dom fler gånger sen.
          Det är helt rätt inställning som du har Bergman, Masslakt överlåter vi åt amatörerna.

          Kommer ihåg en episod från i somras, då jag jobbade på en charterbåt.

          Det var bra fiske och alla fick mycket makrill, skepparen och jag tyckte att vi skulle prova efter andra arter, men det ville inte passagerarna, speciellt en opponerade sig, så vi fortsatte att jaga makrill. När turen var slut hade alla mellan 100 och 300 makrillar per man.
          Det jävliga i kråksången är att när surgubben kommer i land så slänger han all fisk (ca 300 st) i första bästa soptunna, då blir man besviken och arg.
          sigpic

          Kommentera


          • #6
            Japp det är lika trist varje gång man ser bonkern används så flitigt att hela durken blir täckt av gädda. Det viktiga är att inse att alla inte är på samma stadium i sitt fiskeliv. Att skälla på någon :pang1: som kanske inte gör som man själv, blir väldigt lätt helt fel. Istället bör man dela med sig av sina kunskaper och låta den andre ta till sig och tillämpa dem efter eget begär.

            Så läs på, praktisera och informera om fiskebestånd och korrekt C&R så kanske iaf någon hoppar över att klubba sin 10 klubbare efter insikt att det faktiskt är våra större gäddmadamer som står för nästa generation storgäddor.
            BJ@

            Kommentera


            • #7
              Originally posted by cico
              Japp det är lika trist varje gång man ser bonkern används så flitigt att hela durken blir täckt av gädda. Det viktiga är att inse att alla inte är på samma stadium i sitt fiskeliv. Att skälla på någon :pang1: som kanske inte gör som man själv, blir väldigt lätt helt fel. Istället bör man dela med sig av sina kunskaper och låta den andre ta till sig och tillämpa dem efter eget begär.

              Så läs på, praktisera och informera om fiskebestånd och korrekt C&R så kanske iaf någon hoppar över att klubba sin 10 klubbare efter insikt att det faktiskt är våra större gäddmadamer som står för nästa generation storgäddor.
              Du har helt rätt, din pedagogiska djävel
              sigpic

              Kommentera


              • #8
                Stötte på en länk till en text av Peter Grahn (Fiskejournalen) om c&r. Läs och begrunda

                http://www.zalt.se/catch.htm
                BJ@

                Kommentera


                • #9
                  Lyfter denna tråd då en fråga om C&R kom i en annan del av forumet. Kan vara intressant om denna tråd kunde fyllas på av mig och andra så den blir en bra utgångspunkt för nyblivna C&R tillämpare.

                  //K
                  BJ@

                  Kommentera


                  • #10
                    C&R-diskussionerna är klassiska, vilket liv det blir så fort ämnet dyker upp. Det har ni säkert sett på andra forum. Skapa ett C&R-forum vettja så slipper folk bråka om flyttade trådar...

                    C&R handlar ju egentligen bara om sunt förnuft och förmågan att lägga ihop 1+1. Om man dödar en gädda är den borta. 1 gädda i badkaret minus 1 gädda = 0 gäddor i badkaret. Sen kan man överföra principen på vilket vatten som helst. Att få in detta i skallen på folk är av bågon anledning svårt. Troligtvis för att fisken inte syns under vattnet! Som någon sa tidigare är information och fakta medicinen mot slaktare/kaggfiskare, men i kombination med regler! Om det hjälper mot sådana idioter som farbror makrill är kanske tveksamt, man får vara bra jävla dum för att bete sig sådär till att börja med.

                    Fiskeregler måste finnas. På en båt kan man väl idka egna regler även om inga finns för vattnet i fråga...
                    [FONT=Arial Narrow]

                    En arbetsdag = en förstörd fiskedag

                    [/FONT]

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 587 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 638 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 468 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 338 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 584 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X