Ursprungligen postat av Push-Up
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Slutfiskat med levande bete??
Collapse
X
-
det låter helt sjukt iaf. men som sagt....en lag som inte har stöd hos befolkningen kommer inte funka heller. det kommer att bli som att gå mot röd gubbe. jag menar dom kollar ju knappt om man har fiskekort ens. jag ahr aldrig blivit kontrollerad i hela mitt liv. ska dom då ha folk som är ute och kollar om man fiskar med levande bete...knappastmy precious....
-
Det har väl varit förbjudet ganska länge tror jag! Det är bara att ingen bryr sig...Ursprungligen postat av TantorNågot som alltid förvånat mig är att det varit helt OK att ta t ex mört från vilket vatten som helst och använda i andra vatten. Detta trots risken för att man för med sig sjukdomar från vatten till vatten.
//TantorGädda, karp och sutare... all the way!
Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!
Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar
Kommentera
-
"Uppenbarelse?
Ja, idag hände det...
Helt plötsligt händer allt på samma gång. På våra oagnade krokar sitter det plötsligt livs levande mörtar, som snart blir plockade av riktigt feta (romstinna) gäddor. Att inte fler uppleft detta, nu när det är förbjudet att fiska livebait så får man helt enkelt lita på killen i himmlen, nej inte Bruce Almighty, utan han den andra."
Tror man på Gud är allt möjligt...sigpic
Kommentera
-
Fick lite uppgifter förut. detta är bara djurskyddslagens Förslag en så länge fram tills dess att Rätten har slagit fast vilket betyder att det förmodligen kmr bli en massa tjafs innan denna regel slagit fast i sverige. visst redan förbjudet på vissa ställen. men enligt vad jag fick höra så är det fortfarande tillåtet."Vi gör det i båten"
"Vi gör det på land"
"Vi gör det med gummi"
"Vi gör det för hand"
Kommentera
-
Om jag fattat det rätt så har lagen INTE ändrats. På förfrågan tolkade, fullt förståligt, någon på myndigheten att fiske med levande bete skulle vara djurplågeri. Men lagen har inte ändrats...Hur många har dragits inför rätta? Ingen. Antar att samma myndighet på förfrågan skulle anse att mycket av metoderna inom yrkesfisket är djurplågeri...Som ju alla förstår i en helt annan större skala...Minst sagt.
Kommentera
-
En logisk konsekvens om lagen skulle tillämpas konsekvent är väl att i princip förbjuda allt yrkes och nätfiske...Långsamt plågande fiskar till döds...Uppfattar det hela som mest som en tidningvinkel, en bland många...Fast iofs vissa kan ju utnyttja det för att gå till angrepp mot oss sportfiskare..
Kommentera
-
Att känna smärta är väl typ en grundläggande faktor för överlevnad? Bara lite av mina amatörteorier...Är inte emot levande agn, men tror nog att firrarna känner smärta, sen är det en annan fråga vilken grad av smärta det kan tänkas vara. Är det som att bryta nageln eller som att bli sparkad i bollarna.
Fråga mörtarna vetja.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
14 svar
3 152 visningar