Ursprungligen postat av Monkey
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Bass i Sverige!
Collapse
X
-
Det hänger på väl när de försökt plantera in dem vilka år etc. En etablerad stam är troligen mkt. tåligare och anpassad för där den lever.
Så frågan är inte om dem kan överleva eller leka i sverige båda har bevisligen fungerart men att få till en stam som fridas och mår bra verkar vara där dem inte lyckats sedan 1800talet...
Kommentera
-
Nu var visserligen de sjöarna rotonom behandlade som man gjorde på den tiden så det var nog inte så troligt.. Har också läst om att gösen fanns naturligt på några få ställen i Sverige. Men med tanke på att troligen 99,9% är inplanerat så måste den ändå räknas som en främmande art i de allra flesta vatten..Ursprungligen postat av Junk0ne Visa inläggDen där inplanterade bassen blev nog snabbt gäddmat, och det va nog lika bra för bassen hör inte hemma i vårat ekosystem/ sketfiske
Stormunnad bass är en riktigt varmvatten fisk medan den småmunnade finns långt upp i Kanada så den borde ju trivas här..
Sen ska man ju fråga sig om man ska sprida främmande arter? Men eftersom gösen ändå sprids och den är ju främmande för alla vatten som den sattes in i varför inte..
Det finns ju en orsak till att den förmodligen är världens populäraste sportfisk..
Kommentera
-
Hej Jörgen;Ursprungligen postat av engqvist Visa inläggSatt och läste i 1966 årgång av nappochnytt. Där stod ett mycket intressant reportage om Abus försök att odla och introducera Bass i Sverige..
Odlings försöket visade sig framgångsrikt och de fick själv producerande fisk i de sjöar de satt in dem i.
I texten står det att abu vill sprida det vidare och tror det kommer bli en vanlig sportfisk.
Vad hände egentligen? Finns de kvar i abu provsjöar? Och varför fick de ingen spridning?
Tänk om vi hade haft bass i våra vatten i stället för den tråkiga skitfisken gös som också är en importerad art..
Finns det några gamla rävar som var med på den tiden och vet vad som hände?
Jag hade mycket bra kontakt med Eric Swan (in memoriam) som var PR-chef för AB Urfabriken i Svängsta på 1960-talet...
I samband med inplanteringen av Bass i några mindre sjöar i Blekinge hade vi flera samtal om att plantera in Muskie i Mälaren....
Både professor Gunnar Svärdson (Sötvattenslaboratoriet i Drottningholm) och redaktör Olle W. Nilsson (Fritidsfiskarna) var på den tiden eld och lågor och ville också plantera in Muskie i Mälaren...
Det stupade på att man inte fick plantera in främmande fiskarter i allmänna vattendrag och sjöar..
Memories!
http://www.trumman.com/fisketips.htm
Old Firehand
Kommentera
-
Sverige ligger på samma breddgrader som delar av Alaska. Mig veterligen finns det bara havsabborre runt Alaska (Black Rockfish och Yellow eye). Ingen sjölevande bass.
Jag tror det är för kallt på våra breddgrader för de Bass arter som lever lite längre söderut i Canada och USA. Tänk på Canada är mycket stort och att bass inte finns i norra delarna.Senast ändrad av Silverfisk; 2016-04-04, 20:48.
Kommentera
-
Vad jag vill minnas så var detta smallmouths som man satte in i ett eller flera viltvatten inne på Eriksberg i Blekinge. Fiskarna fanns i dammarna ett tag men jag antar att det var för små vatten med tuffa fysiska förhållanden för att dem skulle klara av att etablera livskraftiga bestånd.
Ursprungligen postat av engqvist Visa inläggSatt och läste i 1966 årgång av nappochnytt. Där stod ett mycket intressant reportage om Abus försök att odla och introducera Bass i Sverige..
Odlings försöket visade sig framgångsrikt och de fick själv producerande fisk i de sjöar de satt in dem i.
I texten står det att abu vill sprida det vidare och tror det kommer bli en vanlig sportfisk.
Vad hände egentligen? Finns de kvar i abu provsjöar? Och varför fick de ingen spridning?
Tänk om vi hade haft bass i våra vatten i stället för den tråkiga skitfisken gös som också är en importerad art..
Finns det några gamla rävar som var med på den tiden och vet vad som hände?
Kommentera
-
Jag har fått en liten havsabborre vid Ringhals varmvattenutsläpp, min kompis har fått flera och större så dom finns här oxå. MvhUrsprungligen postat av Silverfisk Visa inläggSverige ligger på samma breddgrader som delar av Alaska. Mig veterligen finns det bara havsabborre runt Alaska (Black Rockfish och Yellow eye). Ingen sjölevande bass.
Jag tror det är för kallt på våra breddgrader för de Bass arter som lever lite längre söderut i Canada och USA. Tänk på Canada är mycket stort och att bass inte finns i norra delarna.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
11 svar
13 295 visningar