Sönderbiten Rapala - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sönderbiten Rapala

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
    Hej Flexi;

Lägg i Karlssons klister eller Super Epoxy i de värsta bitmärkena....
    Sedan är det bara att fortsätta fiska Gädda med wobblern igen. Den lär hjälpa dig att fånga många stora Gäddor i framtiden...

Lauri Rapala var otroligt skicklig på att tillverka fångstgivande wobbler. Några av hans allra första Rapalawobbler var små balsawobbler i silver med svart rygg och vit buk samt guld med svart rygg och vit buk....

Rapalawobblern på din bild ovan och även Bomber 16A wobbler i färgen BON (Bonita) och SPM (Spanish Makrel) tillhörde mina favoritfärger vid Gäddfiske i Gävlebukten och Lövstabukten förr...

Den största Gädda jag hittills fångat på en Rapala wobbler vägde 17,55 kilo. Fångstdatum var enligt min fiskejournal 26/7 1962, fångstplats Hornavan, Revi (Gäddlandet), Den dagen fick jag 24 Gäddor mellan 17,55 kilo och 2,6 kilo. De fångstgivande wobblerna var Päijänne 12 gram Silver och Rapala 12 gram Guld....

Go for the Big Ones!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
    Old Firehand

www.trumman.com
    Visst är det så Leif!
    Jag har själv fått flera stora gösar o en hel del gäddor som har bitit sönder Rapala vobblers för mig också så då var det bara att fylla igen bitmärkerna med ett 2-komponentlim och låta det stelna så kunde man anv. dom ett tag till.
    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

En gång har jag varit med om en liknande händelse i en sjö känd för grova gäddor i hälsingland! Vad kan det varit, 10 år sen kanske? Svårt å säga när tiden går så fort som den gör

Har för mig det var en stor super shad rap, men kan ha varit något liknande, det var en rapala iallafall, den var rätt från kartong iallafall för jag minns att jag var pepp på att få testa den

Den såg ut såhär, fast liiiite annan form, lite högre

Click image for larger version

Name:	rapala-super-shad-rap-fp-1297852203777.jpg
Views:	1
Size:	14,7 KB
ID:	1781682

Iallafall, fick ett rejält jäkla påslag på trolling, BOOM..och loss direkt! Vevar upp och ser att den är klyvd rakt av på mitten, den håller fortfarande ihop mellan krokarna naturligtvis, men vrider man på den så ser man rakt in i vobblern, såpass trasig blev den

Alltid undrat vad det var för kaliber på den där! Haft 3 sinnessjuka påslag som jag inte fått se som grämer mig än idag!

Fick på något i Norge en gång som om den inte varit så lugn hade jag varit säker på att det varit en enorm hälleflundra, men den simmade bara saaakta och bogserade båten i 10 minuter innan kroken rätades, ska vara om den inte ens märkte att den var krokad men men..det lär man aldrig få veta

Kommentera

Jag körde men en balsa wobbler (rapala orginal?) för några årsen när jag trollade gös/gädda elr vad vi nu sysslade med, hur som högg de så jag höll på å tappa spöet (Bonnatrollade lite från å till fiskestället) men inget fastnade tänkte inte mer på de utan fortsatte trolla rätt som de satte sig skiten i bottnen... Konstigt tänkte jag då den normalt inte gick djupare än 1.5meter i vanliga fall och där var 3meter, tog upp den å kollade den hade nästan hål rakt igenom sig så de hade "läckt" in vatten i balsan å den blev nu snabbt sjunkande istället för flytande sen några dagar var den helt geggig när man kände på den...

Har dock märkt att alla balsar beten från rapala knappt verkar ha ett lager lack på sig? De är mer typ "täta" med klistermönstret som sitter på dem, du kan punktera de om du råkar slå i betet mot en kant om du har otur... Vet inte om de måste var så för att dem ska vara så flytande elr varför dem gjort så, jag har i alla fall inte märkt att balsa betena är billigare... Snarare tvärtom och att dem till och med kan bli slaktade av borrar är inte okej...
        Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Ursprungligen postat av Knug87 Visa inlägg
          Fick på något i Norge en gång som om den inte varit så lugn hade jag varit säker på att det varit en enorm hälleflundra, men den simmade bara saaakta och bogserade båten i 10 minuter innan kroken rätades, ska vara om den inte ens märkte att den var krokad men men..det lär man aldrig få veta
          --> ubåt?

Kommentera

Ursprungligen postat av uffe62 Visa inlägg
            --> ubåt?
            Ja vettefan faktiskt eller att man drog fast den i ryggen på en valhaj eller liknande! Var sjukt fränt men ångesten som kom var vidrig

Kommentera

coolt!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
              11 svar
              13 550 visningar
              0 gillar