Att drunkna eller inte drunkna. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Att drunkna eller inte drunkna.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Att drunkna eller inte drunkna.

Saxat från Fiskejournalen:

Tre män hade gav sig ut för att fiska på Vänern i morse när isen brast. Det var vid Visnums-Kil utanför Kristinehamn........

GLÖM INTE FLYTVÄSTEN eller DYLIKT!!! Så du kommer hem igen, innan det blivit isfritt!
    Senast ändrad av Peje; 2016-03-01, 14:24.

Usch vad hemskt! Aldrig roligt att höra eller läsa om såna händelser, man ska ha stor respekt för vatten i frusen och flytande form!

Kommentera

Att drunkna eller inte drunkna.

Kära vänner!
      Nu i helgen har minst två av våra sportfiskande bröder avlidit. Jag vet inget mer än vad som stått i nyheterna men drunkning är ingen helt orimlig gissning.

Förra helgen bogserade jag och min kompis in en nästan sjunken sportfiskebåt. Ägarens beskrivning av hur det kändes att ligga i vattnet brevid den lilla bit av båten som fortfarande syntes över ytan var rätt obehaglig. Att ropa på hjälp utan att någon hör en, trots att man ser båtar i närheten. 18 grader i vattnet låter varmt men man kyls väldigt snabbt av.

Jag skaffade mig en uppblåsbar flytväst direkt i förra veckan.
      Var rädda om er där ute hör ni!

Kommentera

Håller med, inhandlade oxå en självuppblåsande väst förra året.

Kommentera

Det är alltid tragiskt att höra om denna typ av olyckor, speciellt i de fall där det kunnat undvikas. En annan sak som kan vara bra är att man har ett vattentätt mobilfodral så man kan larma trots att man hamnar i vattnet + att aldrig åka ut utan en fulladdad mobiltelefon.

Kommentera

Lika tragiskt varje gång det händer. Har sett folk här skriva att "jag kan simma, därför behövs inte flytväst", "det är grunt där jag fiskar" är nog bland det mest korkade jag har läst.
            Det handlar inte om att du kan simma eller inte, tuppar du av och hamnar i sjön så hjälper det inte att du har 89 simborgarmärken eller före detta Navy Seal soldat.

Jag är långt ifrån världsbäst på att ha på mig flytväst, men att ha en sådan inställning "jag kan simma" är bara rent av korkat.

Kommentera

Attityden till flytväst är lite som till cykelhjälm, det är bara för barn och tävlande proffs som en reklamplats.

Nu är jag själv jävligt dålig på flytväst, men är jag ute själv så åker den på.

Kommentera

Förra hösten på oktobergäddan i hargshamn så ankrade vi som vanligt. Men kompisen hade lite för bråttom upp på kastdäcket och när det tog stopp i ankarlinan så flög han i och sjönk som en sten eftersom hans kläder sög upp vatten som en svamp så gick det inte simma hur mycket han än ville. Och vi andra i båten gjorde allt för att komma åt grabben men han var utom räckhåll. Efter vad vi tyckte var en evighet men I själva verket var typ 10-12 sekunder så löste hans savagegear flytväst och han flöt upp till ytan och vi kunde dra upp han i båten och klä av honom det blöta och ge honom våra kläder så han inte skulle förfrysa på den 30-40minuter långa båtfärden hem. 31 oktober då är inte vattnet så himla varmt direkt.

Sedan detta hände har alla i vårat team inhandlat flytvästar eller flytoveraller som vi alltid har på oss utan undantag för man kan inte tänka sig hur fort det går när det verkligen händer.
                Senast ändrad av Huotaris; 2016-06-07, 11:00.

Kommentera

Senast igår kväll hände det vi inte väntade oss. Enligt prognos skulle det mojna. Istället blåste det upp. Vi var ute på havet. Vi avbröt för säkerhets skull. Vadsomhelst kan hända...
                  Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Ursprungligen postat av Abumatic220 Visa inlägg
                    Senast igår kväll hände det vi inte väntade oss. Enligt prognos skulle det mojna. Istället blåste det upp. Vi var ute på havet. Vi avbröt för säkerhets skull. Vadsomhelst kan hända...
                    Vi var ute på sundet i söndags, helt lugnt när vi åkte ut, blåste inte upp särskilt mycket, men vågorna gick rejält högt och det var inte det roligaste att köra hem i, Det gick ju bra, mend hade ett stort fraktskepp kommit och gjort så en "dubbelvåg" eller vad man ska kalla det kommit så hade man ju dragit fören rätt in i vågen å fyllt med vatten i bästa fall.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                    11 svar
                    13 510 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg jimmy85
                    av jimmy85