Att drunkna eller inte drunkna. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Att drunkna eller inte drunkna.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Någotsånär nya båtar ska ju fortfarande ha en viss flytkraft även om de vattenfylls. River man bort för många flytelement till förmån för stuvutrymmen och hänger på en alldeles för tung motor tappar man den funktionen. Värt att tänka på för de som bygger om sina båtar.
    Vidare är det nyttigt att fullt påkläddmed tjocka kläder hoppa i på grunt vatten under säkra former för att känna hur tungt det är att simma då. Det är stor skillnad mot att simma iklädd ett par badbyxor. Då får man sig en tankeställare.

Kommentera

Här i Paddtjärn, någon mil norr om Karlskoga där jag bor, drunknade en fiskare i min ålder (70) i helgen. Han kom inte hem och när man sökte hittades båt och åror flytande på sjön och så småningom även mannen död. Har inga fler detaljer men utgår från att han inte haft flytväst. Verkar svårt att drunkna där annars... Paddtjärn är inte direkt Vänern.
      Själv fiskat jag nästan undantagslöst ensam och ger mig praktiskt taget aldrig ut utan väst. Möckeln är inget innanhav och jag är utan att skryta en bra simmare. Men man kan ju om oturen är framme drunkna i en vattenpöl. (Då hjälper i och för sig ingen flytväst. Men man ska inte förringa risken för att sjön är liten och det är nära till land!)
      Flytvästen är en billig hjälpare är det gäller att överleva.
      Skit fiske!
      Gösta

Kommentera

Jag är riktigt dålig på att använda flytväst men de händer när de är kasst väder ute.. Men nu till hösten ska jag faktiskt inhandla mej ett thermotic underställ som verkar riktigt bra.

Kommentera

Att inte ha flytväst hör lite till ungdomen när man tror man är häftigast i stan.
          Med åldern kommer lite andra värderingar och kan de som kommit till insikt att flytväst är ett måste på vattnet föregå med gott exempel ser vi kanske en ökning av användandet även bland yngre.

Kanske vore nått för diverse kanaler på nätet typ kanalgratis och fisheco att propsa på det lite och visa profilerna i flytväst. Skulle svartzonker komma med en flytväst skulle nog fler använda med.

Kommentera

Alla på filmer på nätet använder flyt"västar" nu, alla använder dock inte såna som blåses upp. Utan "jackor" som är byggda som flytvästar men ser ut som vanliga jackor, därför kan de vara svårt å se om de är en vanlig jacka elr en flytjacka.
            Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

håller faktiskt med man borde marknadsföra flytvästar/overaller/underställ mm mer i dessa extremt prylgalna tider

Kommentera

Testade min Imax flytoverall i går. Bästa möjliga förutsättningar med 20grader i vattnet och bara badbrallor under. Självklart flöt jag som en kork, hade inte räknat med annat. Med vad som kom som en överraskning var hur enormt tungt det var att komma upp på bryggan igen. Hade flera liter vatten i varje ben som gjorde det kämpigt att få med sig kroppen upp. Testade ett antal ggr till och insåg att benen tillslutning ska vara öppna för att dränera ut vattnet för att ha större chans att komma upp.
                Hade jag varit själv i båten med kängor och kanske underställ+kläder under flytoverallen så vetefan om jag kommit i båten igen, dessutom med kanske +5 grafit vatten.....
                Sånt här gäller att öva öva öva innan skarpt läge uppstår.

Kommentera

En fundering kring flytvästar när vi ändå är inne på ämnet är, hur vet jag att min uppblåsbara kommer blåsa upp sig utan att testa den? man kan blåsa upp via ett munstycke själv men har svårt att se i en paniksituation att man tänker helt klart och börja blåsa som en tok i pipen istället för att försöka undvika drunkna och simma istället ?

Kommentera

Men för oss med småbåtar utan badstegar osv kan väl en självuppblåsbar flytväst istället bli ens död när man inte kan ta sig upp snabbt igen?

Kommentera

Ursprungligen postat av Spow Visa inlägg
                      Men för oss med småbåtar utan badstegar osv kan väl en självuppblåsbar flytväst istället bli ens död när man inte kan ta sig upp snabbt igen?
                      Svårt att tro det. Brukar klättra på motorn på mindre båtar. Kliver man på kavitationsplattan så brukar det vara lätt att ta sig upp. Svårt att tro att västen skulle vara ivägen.

(Dykning. Paket tas av innan man klättrar)

från nallen

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                      11 svar
                      13 518 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg jimmy85