11 årings fundering. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

11 årings fundering.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Bjorn Visa inlägg
    För ett tag sedan fick jag frågan från min grabb som är 11 år. Han undrade hur fysiskt jobbigt är det igentligen för gäddan från att den hugger tills den hamnar i båten. Min första tanke var att det är omöjligt att svara på. Vi löste det genom att ta en tur till närmsta insjö utrustade med en Pro Rocket laddad med 0,40 flätlina och ett Shimano Best Master jerkspö. Grabben fick dra på sig ett par jeansshorts där vi band fast honom i hällan längst bak. 5 minuter efter att Malte hoppat i och verkligen försökt simma iväg insåg han att gäddan har det ganska jobbigt på väg in. Bromsen på min ambassadeur har aldrig fått jobba så hårt tidigare så tack och bock för en bra fajt Malte.
    Hej Björn;

Nu vet din son Malte vad Catch & Release innebär...

Här har du en bild på min son John-Fredrik när han var ung . http://www.trumman.com/fisketips/galleri_13.htm...
    Läs gärna bildtexten under bilden...

Old Firehand

Kommentera

Hmmm... Undrar om tex Sara Sjöström skulle klara en 50-meterslängd mot, säg, en lätt haspelutrustning med 0,25 nylonlina. Det grabbens fundering illustrerar är att det inte finns något egentligt samband mellan en fisks vikt och styrkan på den lina som krävs för att få in den till båten/land, detta då ju fisken är viktlös i vattnet. Annat än i starkt strömmande vatten måste fisken använda sin muskelstyrka för att inte obevekligen halas in.

Kommentera

Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg
        Vill du veta vad jag gjorde med min Everol 12/0 när jag la på flätad lina? http://centiveo9166.bitbucket.org/ev...ries-reel.html
        Spolen var på 1000 m 130 lb. Jag band fast ena änden på en stolpe på föräldrarnas badbrygga när det blåste motvind o sedan rodde jag så långt jag kom innan jag knöt fast linan på spolaxeln o sedan drog jag på mig spöbälte för ändbutten o en sele som jag kunde fästa på rullens ovansida med karbinhakar o därefter började jag veva in meter för meter av linan på rullen. jag fick kämpa en bra stund innan jag hade lagt på så mycket som jag fick rum med på spolen. Vi fiskade på ca 350 m djup i vattnet utanför Harstad. Jag hade rullen med mig på håkärringsfiske i Harstad Norge -81.
        Det är ju klassikern vid bottennapp och man inte orkar starta motorn, man drar in sig med spöt ^^
        lägsta jag gjort det med är nog gäddhaspeln 10-30g, .20 flätlina

Kommentera

Ursprungligen postat av Sälstryparn Visa inlägg
          Det vet du inte förrän du provat !
          Hon skulle inte bli förvånad om jag frågade henne om hon vill ställa upp.

Jag har fiskepön på väggen i finrummet.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
            Hmmm... Undrar om tex Sara Sjöström skulle klara en 50-meterslängd mot, säg, en lätt haspelutrustning med 0,25 nylonlina. Det grabbens fundering illustrerar är att det inte finns något egentligt samband mellan en fisks vikt och styrkan på den lina som krävs för att få in den till båten/land, detta då ju fisken är viktlös i vattnet. Annat än i starkt strömmande vatten måste fisken använda sin muskelstyrka för att inte obevekligen halas in.
            Hej Herman;
            Min svåger Nikolai Hammari på bilden här.http://www.trumman.com/fisketips/galleri_12.htm . är från Alta i Finmarks fylke i Norge...
            Jag har tack vare honom fått förmånen att fiska Lax många somrar sedan 1963 i norska Altaelva, Gaula, Namsen och Orkla...

Får man på en 20 - 25 kilos tung Lax på flug- eller spinnspö i en strid älv då gäller det att snabbt som tanken få Laxen att börja gå uppströms. Vänder Laxen och börjar rusa nerströms då kan det vara lättare att stoppa ett snälltåg med ena handen...

Memories!
            Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
              Hej Herman;
              Min svåger Nikolai Hammari på bilden här.http://www.trumman.com/fisketips/galleri_12.htm . är från Alta i Finmarks fylke i Norge...
              Jag har tack vare honom fått förmånen att fiska Lax många somrar sedan 1963 i norska Altaelva, Gaula, Namsen och Orkla...

Får man på en 20 - 25 kilos tung Lax på flug- eller spinnspö i en strid älv då gäller det att snabbt som tanken få Laxen att börja gå uppströms. Vänder Laxen och börjar rusa nerströms då kan det vara lättare att stoppa ett snälltåg med ena handen...

Memories!
              Old Firehand
              Ja du, Leif, det behöver inte ens vara en lax. jag krokade en gammal rostig damcykel (minns inte längre om det var en Crescent eller en Monark) vid Lejonströmsbron i Skellefteå och den drog, i den starka strömmen, ut rätt mycket av 0,40-linan innan jag lyckades pressa in den så nära land att jag fick grepp om fälgen. Och då tog den inte ett enda tramptag...

Kommentera

Ursprungligen postat av daikai1 Visa inlägg
                Det är ju klassikern vid bottennapp och man inte orkar starta motorn, man drar in sig med spöt ^^
                lägsta jag gjort det med är nog gäddhaspeln 10-30g, .20 flätlina
                Visst är det så. Sjön vid föräldrarnas stuga var ca 1300 m från bryggan till andra sidan så jag hade inte långt kvar till land på andra sidan.
                Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                  Läs gärna bildtexten under bilden...

Old Firehand
                  http://www.trumman.com/fisketips.htm
                  Minns när jag var liten och stog vid båtbryggorna och kastade intill en vass medans pappa mekade med båten en bit bort, fick på något i hästväg som plaskade och drog så starkt att jag nästan åkte i vattnet, sen släppte det och upp kom halva min wobbler.
                  Det värsta är att ingen trodde mig.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                  11 svar
                  13 571 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg jimmy85