11 årings fundering. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

11 årings fundering.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• 11 årings fundering.

För ett tag sedan fick jag frågan från min grabb som är 11 år. Han undrade hur fysiskt jobbigt är det igentligen för gäddan från att den hugger tills den hamnar i båten. Min första tanke var att det är omöjligt att svara på. Vi löste det genom att ta en tur till närmsta insjö utrustade med en Pro Rocket laddad med 0,40 flätlina och ett Shimano Best Master jerkspö. Grabben fick dra på sig ett par jeansshorts där vi band fast honom i hällan längst bak. 5 minuter efter att Malte hoppat i och verkligen försökt simma iväg insåg han att gäddan har det ganska jobbigt på väg in. Bromsen på min ambassadeur har aldrig fått jobba så hårt tidigare så tack och bock för en bra fajt Malte.
    Senast ändrad av Bjorn; 2016-06-20, 12:32.

Inte värt du berättar det där på ett föräldrasamtal i skolan. Då ringer väl socialtjänsten snart.

Kommentera

Ursprungligen postat av dr00l Visa inlägg
      Inte värt du berättar det där på ett föräldrasamtal i skolan. Då ringer väl socialtjänsten snart.
      Varför det? Det var väl ett lysande exempel på hur man kopplar en teoretisk diskussion till verkligheten
      @Bjorn: Bra jobbat av både dig och grabben

Kommentera

vi gjorde detta i gymnasiet, dock havsfiskeutrustning anpassat för norge.

vi skulle simma 25m och det gick inte.

att tänka på är ju att en fisk är anpassad för vatten och har mycket mer kraft i vatten.

Kommentera

Såg en video någonstans där de har ett havfiskespö och en moppe.
          Utgången kommer jag inte ihåg men ändå, rätt så bra kraft på sakerna är det ju.
          Ingen fisk är chans för fisk.
          https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
          https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Fiskar har betydligt mer styrka och rörelseförmåga i förhållande till sin vikt i vattnet än människan. Därmed kan man anta att det är svårare för människan att överbelasta bromsen på en bra rulle.

Om frågan är hur jobbigt det är för en fisk, svarade empirin på hur jobbigt det var för en människa. Man skulle behöva justera ordentligt i uppmätt data för att kunna jämföra dessa två. Jag tror att det är lättare att svara på frågan genom att betrakta hur gäddan mår efter kampen, där de större exemplaren oftast behöver återhämta sig en aning i vattnet innan de simmar vidare, vilket indikerar att de är aningen trötta efter kampen.

Kul test dock : )

Kommentera

Testet blev inte helt rättvist då Malte av olika anledningar inte ville sätta tänderna i en vobbler. Jag blev ändå imponerad av att han lyckades dra ut lite lina trots att bromsen var i botten. Detta var på en ambassadeur i 5000storlek. Kan tänka mig att det hade varit omöjligt på utrustning anpassad för lite tyngre fiske.

Kommentera

Jag har en 65 kilos dotter. Undra om hon kan dra ut lina på min Accurate FX-400 rulle. Den har nästan dubbelt så stark broms som en 5000.

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inlägg
                  Jag har en 65 kilos dotter. Undra om hon kan dra ut lina på min Accurate FX-400 rulle. Den har nästan dubbelt så stark broms som en 5000.
                  Det vet du inte förrän du provat !
                  Spiggpimplare

Kommentera

Vill du veta vad jag gjorde med min Everol 12/0 när jag la på flätad lina? http://centiveo9166.bitbucket.org/ev...ries-reel.html
                    Spolen var på 1000 m 130 lb. Jag band fast ena änden på en stolpe på föräldrarnas badbrygga när det blåste motvind o sedan rodde jag så långt jag kom innan jag knöt fast linan på spolaxeln o sedan drog jag på mig spöbälte för ändbutten o en sele som jag kunde fästa på rullens ovansida med karbinhakar o därefter började jag veva in meter för meter av linan på rullen. jag fick kämpa en bra stund innan jag hade lagt på så mycket som jag fick rum med på spolen. Vi fiskade på ca 350 m djup i vattnet utanför Harstad. Jag hade rullen med mig på håkärringsfiske i Harstad Norge -81.
                    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                    11 svar
                    13 519 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg jimmy85