Fan nu bryter man ihop! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fan nu bryter man ihop!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fan nu bryter man ihop!

De 2 senaste fiske säsongerna har fisket blivit så uselt att man var påväg att bryta ihop idag. Tänkte hela båtresan hem att jag kanske ska lägga ner fisket.

Gösarna vägrar nappa, från att tidigare fått 5-10 gösar på ett pass har det över gått till att kanske få 1 gös var 10 pass.

Favorit grynnorna samt platserna där man kunde stå och jigga abborre är tvärdöda, och när man väl prickar in rätt dag och plats är det mest 100g som nappar.

Gäddan som man såg tidigare som bi-fångst och bad till gudarna inte skulle kliva på kliver inte heller på nu för tiden.

Fiskat av hela området från Vattenverket i Viksjö/järfälla bort mot Kungsängen och Stäket nu under de senaste säsongerna och hela tiden minskar antalet lyckade fiskepass.

Är det fler som fiskar i dessa områden och upplever samma sak? Eller överlag upplever detta i Mälaren?

Pricken över I:et är också att man ser höst och vår fler och fler som lägger ut nät samt dessa jävla skarvar ökar i antal.

Dagens fiske pass var fan inte kul, efter att ha fiskat från 12.00-17.30 var det endast 1 abborre som klev på och under de sista timmarna gick mitt favorit spö i två delar vid lite belastning när jag skulle kolla om wobblern simmade korrekt eller hade fastnat i alger.

Du som fiskar i dessa områden eller i mälaren, hur har era senaste säsonger varit?

Edit: Vill bara poängtera att jag kör C&R på 95% av allt jag får på kroken.

Nätfiskets ökning kan ju bero på att de privatpersoner som tidigare fiskat matfisk på spö upplevt samma nedgång som du?

Fiskar inte själv i nån omfattande utsträckning i Mälaren, men när jag fiskade på Ekoln i Juni i år så tycker jag att gäddfisket var helt ok. På tre timmars fiske så fick jag 3 gäddor runt kilot, en på 8kg och en på 5kg, i den ordningen.

När jag bodde i Täby/Vallentuna och fiskade på Värtan så var jag glad om jag kände ett nafs på slutet. Flyttade till västkusten 2013 och började fiska gädda i Dalsland. Där var det gott om gädda i vatten med betydligt lägre fisletryck.

Så kanske dags att lämna Mälaren till fördel för mer ofiskade vatten?
    Senast ändrad av Låg_Profil; 2016-09-26, 20:05. Anledning: /QUOTE]
    Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Fiskat i drygt 5 år på Ekoln. Sjön är trög i år förra året hade vi superfiske på gädda. Körde ett trollingpass igår en snipa på 6 timmar. Väldigt varmt i vattnet för årstiden.
      Ge inte upp bara nöta..

Kommentera

Kommer fortsätta fiska men söker en tröst så jag får bekräftat att det endast inte är jag som har skitfiske.
        Men själva fiskesuget att orka ta sig ut på mälaren är inte längre som förut.

Nu har man beställt nytt spö

Kommentera

Samma här nere. Men inte bara nätfiskare. Finns de som tar upp allt. Och då menar jag verkligen allt. Tex en 2 hektos abborre åker ner i plastkassen. Och tjuvfisket ökar för varje år.

Kommentera

Ungefär den upplevelsen jag haft i mellersta skärgården från maj och framåt. Inte ens en snipa eller nafs. Förstår ingenting.

Kommentera

Ursprungligen postat av Serigös Visa inlägg
              Kommer fortsätta fiska men söker en tröst så jag får bekräftat att det endast inte är jag som har skitfiske.
              Men själva fiskesuget att orka ta sig ut på mälaren är inte längre som förut.

Nu har man beställt nytt spö
              Det där kan jag relatera till, Ekoln e inte bra för mig 2016 å då byter man spön å rullar istället.. I går hade jag två tappade gäddor kring 3-4 kg, några små abborrar på ca 4 timmar...

Hörde då på omvägar att några andra hade haft lite segt fiske igår "bara 12 st, en på 7 kg... He, he segt fiske...? Får kanske börja trolla för bättre resultat även om jag är en spinnfiskare i grunden.

Kommentera

Nu fiskar jag ju nere i Småland/Skåne men det har varit helt kass sedan semestern började!
                Först i slutet av förra veckan när jag testade ett nytt ställe så har det lossnat och det har blivit lite gös och lite gädda.

Hoppas det lossnar för dig med!
                Ingen fisk är chans för fisk.
                https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Jag har inte så lång erfarenhet (i antal år räknat) att falla tillbaka på, men jag kan bara hålla med om att året hittills varit lite märkligt fiske. Jag fiskar 8 av 10 gånger i Mjörn, en hyggligt stor sjö mellan Göteborg och Alingsås kan man säga. Det beror på att jag bor alldeles nära och alltså är det smidigt. I denna sjö har gösen fullständigt tagit över och det är idag svårt att ha ett vettigt gädd- eller abborrfiske. Jag har fiskat ca: 40 pass i Mjörn i år.

Gäddan var som vanligt riktigt trög under vintern och som vanligt är flötestrolling det enda som ger någon utdelning för min del. I takt med att våren kom och temperaturen steg så blev fisket något bättre. Det kulminerade en dag i slutet på April, då jag fick 8 gäddor (4 på flötestrolling och 4 på spinn) ingen under 5 kg och den största på 8.3 kg. Detta på en mycket kort sträcka och under ca: 2 timmar?!? Knepigt...

Sedan dog det! Otroligt segt fiske efter gädda under resten av våren. Under sommaren brukar det gå att få ett par hyfsade gäddor uppe på grynnorna om man är ute i gryningen, men inte i år! Jag har inte fått en enda gädda på riktat fiske, utan dom enda jag fått är snipor som bifångst vid jiggfiske efter abborre/gös. Dom senaste veckorna har jag dock (igen) släpat fram trollingutrustningen och lyckats skrapa upp några godkända gäddor på trolling över sjöns djupaste delar (40-45 meter). Den här typen av trolling är dock inte min grej, då jag tycker det är så j-la tråkigt.

Abborrfisket är ju fortsatt katastrof! Abborre finns, men jag får bara smått. Trots ivrigt fiskande och många pass med bara abborrprylarna med ut, så är den största hittills i år 4 hg (that's right 400 fokking gram!!!). Gös är det däremot sjukt gott om och halvvägs in i sommaren gav jag upp. Det blir ju till att fiska gös då, även om det är en jävligt trött fisk!

När jag väl började rikta in mig på gös och anpassa teknik och prylar efter den, så blev det ju faktiskt utdelning. Bästa dagen gav 36 gösar med en topp på 5.1 kg. Totalt har jag fått 4 st över 5 kg och största (PB) är 5.4 kg. Det här är alltså inte vertikalfiske (som jag också tycker är lite trist) utan traditionellt jiggfiske som vid typiskt abborrfiske. Nu verkar dock gösen ha flyttat från grynnorna för fisket är mycket trögare. Jag vet inte om den redan börjat gå ut och ställa sig i sjön, men kanske är det så. Vattentemperaturen är fortfarande 16-17 grader, så man kan tycka att det borde passa Gösta, men kanske är det ljuset som styr?

Hå-hå-ja-ja, ungefär så där ser det ut för mig. Mitt mål för i år var att inte ha några bompass och det har jag nog faktiskt inte haft. Året är ju dock inte slut än, he-he. Nu börjar ju hösten närma sig och jag lyckas aldrig få till höstfisket, som ju enligt många skall vara det bästa. Jag har verkligen ingen aning om vart gäddorna tar vägen? Dom ska ju gå in och ställa sig grundare sägs det, men jag saknar helt tron på det fisket. Jag har lagt tusentals kast längs med vasskanter och andra typiska ståndplatser och aldrig fått en fisk. Jag har kört längs med dessa kanter med side-scan och ekolod och det är kemiskt rent! Hur ska man tro på att fiska där?

Mjörn är en sjö med enorma mängder betesfisk. Siklöja, nors, mört, brax you name it! Ute på djupen är ansamlingen av betesfisk grotesk och alltså är det där jag lägger min tid. Pelagiskt spinnfiske och flötestrolling, det är det jag kör med på hösten och utdelningen är mager...Tips mottages tacksamt, så kanske det kan bli en hyfsad fiske-höst för en gångs skull!
                  Senast ändrad av Lejestrand; 2016-09-27, 08:28.

Kommentera

Fan. Jag bröt oxå ihop när jag insåg att det är lika dyrt att fiska gädda som att flugfiska
                    Men det är väl bara att gilla läget och köra en Triss "plötsligt händer det"
                    Hoppas det släpper för dig

Sketfiske på dig
                    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                    Flugfiske är en Livs-stil
                    2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24