Fan nu bryter man ihop! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fan nu bryter man ihop!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Serigös Visa inlägg
    De 2 senaste fiske säsongerna har fisket blivit så uselt att man var påväg att bryta ihop idag. Tänkte hela båtresan hem att jag kanske ska lägga ner fisket.

Gösarna vägrar nappa, från att tidigare fått 5-10 gösar på ett pass har det över gått till att kanske få 1 gös var 10 pass.

Favorit grynnorna samt platserna där man kunde stå och jigga abborre är tvärdöda, och när man väl prickar in rätt dag och plats är det mest 100g som nappar.

Gäddan som man såg tidigare som bi-fångst och bad till gudarna inte skulle kliva på kliver inte heller på nu för tiden.

Fiskat av hela området från Vattenverket i Viksjö/järfälla bort mot Kungsängen och Stäket nu under de senaste säsongerna och hela tiden minskar antalet lyckade fiskepass.

Är det fler som fiskar i dessa områden och upplever samma sak? Eller överlag upplever detta i Mälaren?

Pricken över I:et är också att man ser höst och vår fler och fler som lägger ut nät samt dessa jävla skarvar ökar i antal.

Dagens fiske pass var fan inte kul, efter att ha fiskat från 12.00-17.30 var det endast 1 abborre som klev på och under de sista timmarna gick mitt favorit spö i två delar vid lite belastning när jag skulle kolla om wobblern simmade korrekt eller hade fastnat i alger.

Du som fiskar i dessa områden eller i mälaren, hur har era senaste säsonger varit?

Edit: Vill bara poängtera att jag kör C&R på 95% av allt jag får på kroken.
    Hej Serigös;

När Gösen inte vill hugga på de vanliga platserna kan detta bero på att området är alltför hårt fiskat under längre tid av många fiskare...

Då gäller det för dig att hitta nya, produktiva områden som inte utsätts för samma hårda fisketryck dag ut och dag in. Släpp Vattenverket och lägg dina Gösfiskepass på exempelvis Sigtunafjärden eller Ekoln. På Sigtunafjärden är ofta Gösarna stora och på Ekoln är det otroligt gott om mindre Gösar....

Du kan också testa att köra med både större och mindre beten än vad du gjort tidigare i år... Stora beten brukar ge både större Gädda och Gös, men ibland kan riktigt små beten vara det som får huggtröga Gösar att gapa....

Den som söker den finner!

http://www.trumman.com/heddon/spooks.htm
    Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      Det där kan jag relatera till, Ekoln e inte bra för mig 2016 å då byter man spön å rullar istället.. I går hade jag två tappade gäddor kring 3-4 kg, några små abborrar på ca 4 timmar...

Hörde då på omvägar att några andra hade haft lite segt fiske igår "bara 12 st, en på 7 kg... He, he segt fiske...? Får kanske börja trolla för bättre resultat även om jag är en spinnfiskare i grunden.
      Hej Anteman;

Ekoln är och har under de senaste 50 åren varit känd för sin rikliga tillgång på Gös. De riktigt stora Gösarna är ganska sällsynta, men de finns där. Testa stor Cisco Kid 1800 samt Swim Whizz 700 och du kommer att se att Gösar på 6 - 8 kilos vikt blir vanligare bland dina egna journalförda Gösar...

Go for the Big Walleyes!

http://www.trumman.com/ck/cisco_kid.htm
      Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
        Hej Anteman;

Ekoln är och har under de senaste 50 åren varit känd för sin rikliga tillgång på Gös. De riktigt stora Gösarna är ganska sällsynta, men de finns där. Testa stor Cisco Kid 1800 samt Swim Whizz 700 och du kommer att se att Gösar på 6 - 8 kilos vikt blir vanligare bland dina egna journalförda Gösar...

Go for the Big Walleyes!

Old Firehand

www.trumman.com
        Tack OF! Precis som du nämner så ämnar jag pröva trolling i högre grad än tidigare. Smågösen är talrik och förutom att jag når storgösen med en CK 1800 så torde de förra utgöra föda åt större pelagisk gädda som befinner sig där ute på fjärden...

Jag får pröva och trolla varierat i vid S-form med sidoparavaner, då hugger storgösen i innerkurvan medan gäddan går på i ytterkurvan... Med- eller motvind?
        Senast ändrad av anteman; 2016-09-27, 16:27.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Tack OF! Precis som du nämner så ämnar jag pröva trolling i högre grad än tidigare. Smågösen är talrik och förutom att jag når storgösen med en CK 1800 så torde de förra utgöra föda åt större pelagisk gädda som befinner sig där ute på fjärden...

Jag får pröva och trolla varierat i vid S-form med sidoparavaner, du hugger storgösen i innerkurvan medan gäddan går på i ytterkurvan... Med- eller motvind?
          Hej Anteman;

Kan du få ner trollingfarten till 1,3 knop vid medvind är medvind att föredra...

Göstrollingen på Ekoln har under många somrar fungerat bra från början av maj till slutet av september och visssa, extra varma år ända till mitten av oktober. Gösen är ett pussel! Alla bitarna måste ligga exakt på plats för att du skall hitta dagens rätta mönster…bete…fart…djup…plats…tidpunkt. Gösen är en långsam simmare! Den kan sakta förfölja ett byte, kanske i närmare en timme, innan den bestämmer sig för att provsmaka. Att minst en gång i halvtimmen plötsligt stanna upp i trollingen och låta wobblern hänga svävande i vattnet framför ögonen kan få den mest trögflirtade Gös att bestämma sig. En snabb vridning på gashandtaget och Gösen sitter där!

Gösfisket är alltid bra sommartid på Ekoln vad beträffar antal. Du kan få 20-30 smågösar en varm sommarkväll! De flesta väger runt kilot. Har du tur så blir det några runt 3-4 kilo.

Den största Gösen jag såg i somras var på drygt 7,5 kilo, fångad av två finska grabbar vid trolling på en Cisco Kid 1813, färg Red Head. Cisco Kid 1800 är 24 cm lång och går cirka 8 meter djupt vid 1,3 knops trollingfart med 0,30 mm flätlina som trollinglina. Jag blev ganska förvånad när jag såg den stora Gösen och hörde vilket bete de här två grabbarna brukar fiska med. Cisco Kid 1800 är för mig annars en typisk gäddwobbler…. men man lär så länge man lever!

Go for the Big Walleyes!

Old Firehand

Kommentera

Tack igen OF - jag har elmotor och kör gärna tyst fram med den i just medvind - man ska så att säga helst ha medvind i allt fiske, även om man bör fiska i lovart! (det senare har jag läst i boken Gäddfiskarens specialknep)
            Senast ändrad av anteman; 2016-09-27, 16:39.

Kommentera

Ska försöka få ett pass till, hoppas mitt nya spö hinner anlända. Jag har trotts allt lyckats med nåt denna säsong i alla fall PB på lax 13kg och PB på abborre 1050g

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
              11 svar
              13 570 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg jimmy85
              av jimmy85