Minn Kota+saltvatten? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Minn Kota+saltvatten?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Minn Kota+saltvatten?

Efter lång tids överläggning beslutade jag mig till slut för att köra och köpa en elmotor till plastekan.
    Det blev en MinnKota 30 som jag inhandlade nere på sportfiskeaffärn (2195:- kostade den).
    Min tanke är att jag ska använda den både i insjö och i havet (har en johnson 9½ hk också bredvid).
    Men döm om min förvåning när jag läste igenom instruktionsboken och det stod att:
    "motorn får ej användas i saltvatten och om den gör det upphör garantin att gälla".
    Visst motorn sitter ju nere vid propellern men håller den tätt för sötvatten gör den det ju med saltvatten också.
    Ja menar om man sköljer av motorn efter varje tur i havet kan det väl inte vara någon fara ?
    Är det någon som har någon erfarenhet av detta ?
    Vore tacksam för hjälp =)
    Annars får Kotan stanna hemma imorgon till öringfisket =)
    Ha de !

Jag var i den situtationen där jag också sökte svar om det hela.
    Jag var i kontakt med "Minn Kota". Det sitter en packning som skyddar
    själva motordelen för att ta in vatten. Denna packning skulle förmodligen lösas upp av saltvattnet i sig. Tidsaspekt för ett ev. harveri etc, förblev osagda. Och om "man sköljde den i sötvatten" besvarades med att garantin skulle upphöra. Jag fick således inget svar om det var fullt möjligt att använda den i saltvatten...

Jag hade en ide' om att ha sötvatten i en hink och direkt efter att ha kört i saltvatten "köra" motorn i detta vatten. Men det slutade vid endast en ide' då jag mestadels använder den i sötvatten och inte ville riskera harveri.

Det besvarade inte din frågeställning fullt ut, det var ett litet steg för dig och ett stort steg för mänskligheten...

/ Storfiskaren
    The alt.usenet.rulez.is.the.king FAQ
    Hakkaa päälle!Saatanan Usenet Rulez, sauna ei ole tarpeeksi kuuma.Kanna sisälle lisää pontikkaa, akka, pikinpäin!Perkele alt.usenet.rulez.is.the.king!
    Klickbara länkar följer nedan
    Nattplockad mask
    Gädda äter Sissy
    Abborre vs mask
    Abborre vs mört
    Måånga gäddor samlade vid betet
    Gädda äter gädda
    Spännande fiskemetod efter gädda
    FS SPARADE TRÅD
    Laxhugg!

Kommentera

Vet flera som har sin kota i saltvatten och har så haft länge utan att motorhaveri har uppstått. Men i längden är det kankse inte bra....

Går det inte att byta ut packningen vid ett par tillfällen då så den håller sig hel och fin?

Kommentera

Ursprungligen postat av Jimbooo
        Efter lång tids överläggning beslutade jag mig till slut för att köra och köpa en elmotor till plastekan.
        Det blev en MinnKota 30 som jag inhandlade nere på sportfiskeaffärn (2195:- kostade den).
        Min tanke är att jag ska använda den både i insjö och i havet (har en johnson 9½ hk också bredvid).
        Men döm om min förvåning när jag läste igenom instruktionsboken och det stod att:
        "motorn får ej användas i saltvatten och om den gör det upphör garantin att gälla".
        Visst motorn sitter ju nere vid propellern men håller den tätt för sötvatten gör den det ju med saltvatten också.
        Ja menar om man sköljer av motorn efter varje tur i havet kan det väl inte vara någon fara ?
        Är det någon som har någon erfarenhet av detta ?
        Vore tacksam för hjälp =)
        Annars får Kotan stanna hemma imorgon till öringfisket =)
        Ha de !

Hej Jimboo;
        Jag har använt MINN KOTA och MINN KOTA MAG MARIN elektriska fiskemotorer i Östersjön sedan 1969 utan större korrosionsproblem. Förr var riggröret av syrafast rostfritt stål på saltvattensmodellerna Minn Kota 65 S/S, Minn Kota 75 S/S, Minn Kota Mag 24 och Mag 28 samt de fotmanövrerade modellerna MK 575, MK 585, Mag 24 och Mag 28. Idag är riggrören av kompositmaterial som varken bryts eller rostar. På saltvattensmodellerna var och är motoraxel, bygelskruvar, ställskruvar och friktionsskruvar av syrafast rostfritt stål. Dagens Minn Kota Endura 30 har motoraxel av rostfritt stål. Bygelskruvar och ställskruvar är av elförzinkat stål. Däför råder jag dig att med vattenbeständigt fett fetta in bygelskruvar samt alla ställ- och friktionsskruvar så att de inte rostar eller fastnar. Det skadar inte att samtidigt fetta in yttre tätningen innanför propellern. Se bara till att fettet inte löser eller fräter på O-ringarna som är av gummi. Priset du betalade för en MINN KOTA Endura 30 (2.195:-) var lite väl högt. Om du köpt Endura 30 motorn via www.trumman.com hade du bara behövt betala 1.895:-.
        Jag har merparten av alla propellrar, omkopplare, styrlindningar och andra reservdelar till de MINN KOTA elektriska fiskemotorer som sålts här i Sverige sedan 1973. Vissa av dessa reservdelar går inte att få tag på någon annanstans i Europa.
        Lycka till med din nya MINN KOTA Endura 30 elektriska fiskemotor!
        Old Firehand

Kommentera

Tackar!

Bockar och bugar för de bra och snabba svaren !!
          Ska då bege mig och införskaffa vattenbeständigt fett direkt efter
          jobbet... och så var fredagskvällen räddad =)
          Ha det !

Kommentera

Old Firehand:

Jag pratade med en, för mig okänd person, som kände till att det skulle vara fullt möjligt att byta ut propellern på en Endura30 till en modell större! Enligt denna utsaga skulle man "vinna" drygt 3.5knop. Jag har tittat i Minn Kota's sortiment. Där finner jag, att, enligt diametern på motorn så är det inte möjligt (?).

Har du faktiska/beprövade erfarenheter kring detta?

/ Storfiskaren
            Hakkaa päälle!Saatanan Usenet Rulez, sauna ei ole tarpeeksi kuuma.Kanna sisälle lisää pontikkaa, akka, pikinpäin!Perkele alt.usenet.rulez.is.the.king!
            Nattplockad mask
            Gädda äter Sissy
            Abborre vs mask
            Abborre vs mört
            Gädda äter gädda
            FS SPARADE TRÅD
            Laxhugg!

Kommentera

Ursprungligen postat av Storfiskaren
              Old Firehand:

Jag pratade med en, för mig okänd person, som kände till att det skulle vara fullt möjligt att byta ut propellern på en Endura30 till en modell större! Enligt denna utsaga skulle man "vinna" drygt 3.5knop. Jag har tittat i Minn Kota's sortiment. Där finner jag, att, enligt diametern på motorn så är det inte möjligt (?).

Har du faktiska/beprövade erfarenheter kring detta?

/ Storfiskaren
              Storfiskaren;
              MINN KOTA propeller MKP-6, Nr 2061125 passar till motordiameter 3 1/4" som Endura 30, 36 och 40 samt till gamla 35A "Classic" och 65A "Turbo". Nästa propellerstorlek uppåt är MKP-7, Nr 2091150 passar till motordiameter 3 5/8" som Endura 42, 44, 46 och 50 samt gamla 90 "Turbo", 595W och 599M & W.
              MKP-7 propellern är för stor för att passa till samma motor som MKP-6 passar till. Väljer du en propeller med större bladdiameter och stigning än vad motorn är dimensionerad för går motorn överbelastad och blir troligtvis ganska snart överhettad med brända rotorlindningar och styrlindningar som följd. Testa så får du se och välkommen till www.trumman.com när du behöver köpa en ny motor!
              Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand
                Storfiskaren;
                MINN KOTA propeller MKP-6, Nr 2061125 passar till motordiameter 3 1/4" som Endura 30, 36 och 40 samt till gamla 35A "Classic" och 65A "Turbo". Nästa propellerstorlek uppåt är MKP-7, Nr 2091150 passar till motordiameter 3 5/8" som Endura 42, 44, 46 och 50 samt gamla 90 "Turbo", 595W och 599M & W.
                MKP-7 propellern är för stor för att passa till samma motor som MKP-6 passar till. Väljer du en propeller med större bladdiameter och stigning än vad motorn är dimensionerad för går motorn överbelastad och blir troligtvis ganska snart överhettad med brända rotorlindningar och styrlindningar som följd. Testa så får du se och välkommen till www.trumman.com när du behöver köpa en ny motor!
                Old Firehand
                Av en tillfällighet stötte jag på personen ifråga vid sjön och pratade med honom då han är den, av oss, som har den faktiska kunskapen (beprövade).
                Han har sedan två år kört motorn med större blad och det enda som varit, är en märkbar skillnad i energiåtgången. Så "troligtvis" (brända xxx-lindningar) kan fortfarande vara en realitet likväl förbli en teoretisk tes. Vilket som, så fick jag svar på beprövade erfarenheter kring frågan.

/Storfiskaren
                Nattplockad mask
                Gädda äter Sissy
                Abborre vs mask
                Abborre vs mört
                Gädda äter gädda
                FS SPARADE TRÅD
                Laxhugg!

Kommentera

Ursprungligen postat av Storfiskaren
                  Av en tillfällighet stötte jag på personen ifråga vid sjön och pratade med honom då han är den, av oss, som har den faktiska kunskapen (beprövade).
                  Han har sedan två år kört motorn med större blad och det enda som varit, är en märkbar skillnad i energiåtgången. Så "troligtvis" (brända xxx-lindningar) kan fortfarande vara en realitet likväl förbli en teoretisk tes. Vilket som, så fick jag svar på beprövade erfarenheter kring frågan.

/Storfiskaren
                  Då skulle jag vilja veta om han som kört med större blad ökat farten på båten med 3,5 knop? Det låter minst sagt orimligt i mitt tycke.

Kommentera

Instämmer med Old Firehand att det räcker med att fetta in propelleraxel m.m. med fett för bruk i bräckvatten. Aluminiumdelar kan sprutas med 5-56 eller liknande för att behålla finishen.
                    Om man verkligen snackar saltvatten finns serien Riptide. Skulle tro att det är den modellen som gäller på västkusten eller salthalt däröver.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                    11 svar
                    13 558 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg jimmy85
                    av jimmy85