har kvar en xperia z1 flera år gammal. klarar fortfarande filma under vatten utan konstigheter. ska dock byta upp mig till en xperia m5 aqua
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vattentäta mobiler! Runbo Q5 någon som testat?
Collapse
X
-
Jag har läst på lite om Runbo Q5 och deras andra produkter.
Ett förhållandevis litet företag (kinesiskt?) Men bara en handfull produker.
Hemsidorna eu och se men lite oklarheter om vilka modeller som säljes i sverige och när nya modeller planeras släppas.
Runbo Q5 verkar inte ha någon superupplösning på bildskärmen och"bara" 16 Gb Ram men har andra detaljer som lockar.
Priset runt 5000:- känns dock lite drygt.
Men Q5 verkar på pappret hyfsat snabb 1,3 Ghz med QuadCore processor.
Den tar dubbla SIM kort så man kan byta mellan 2 olika telebolag för tex bätte mottagning eller jobb/privat nummer. Om det funkar bra eller hur man gör bytet (omstart av mobilen troligen?) det har jag ännu inte sett någon beskrivning på. På ett ställe anges att ena SIM kortet är för 2G och det andra för 3G?
Den har FM radio, bra för att lyssna på sjörapporten!
UHF radio (jaktradio?) eller så anges det att man kan beställa den med VHF radio (marin?) men även här saknas bra information om den app som sköter kom-radiofunktionen eller om det funkar bra. Oklart även om appen är kostadsfri? 2W uteffekt är inte så imponerande men kan ju användas på korta avstånd mellan fiskande båtar etc.
Bra batteri 4200mAh.
Stöt och vattentät IP67, 1m 30 min.
I övrigt verkar det vara samma spec som de flesta modernare Android 5.1 smartphones.
Återförsäljarnätet verkar ju ganska begränsat vilket gör mig tveksam.
Q5 modellen släpptes 2014 och dom har den på "rea" nu för ca 4300:-. Betyder det att dom släpper en ny modell snart?
Hittade denna test http://www.ssa.se/test-runbo-q5-mobi...gd-tranceiver/ och utifrån denna sparsamma information verkar man ju inte kunna använda den som marin VHF?
Dom lanserar Runbo M1 som kanske är den modell som ersätter Q5 men den har dock bara en SIM kortsplats.
Runbo har en IP67 skyddad platta också P12 med 7 tums skärm och spännande spec. Även den tar dubbla simkort. Intressant produkt men alldeles för dyr över 1000 Euro!
Med allt denna info i bakfickan väntar jag i alla fall tills oklarheter är uppklarade och dom visar upp ett fungerande återförsäljarnät via mobilbolagen som alla andra mobiltillverkare.
Känns som att köpa grisen i säcken annars. Synd för Q5 och även Runbos andra produkter är väldigt intressanta.
Min gamla Xcover 3 funkar ju trots allt. Lite rensning av minne/program och en uppdatering samt nytt SIM kort kanske gör susen.Senast ändrad av Husse0416; 2017-04-15, 10:52.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av stahre87 Visa inläggZ3 compact. Skulle klara undervattensfotografering, hade mobilen ca 30cm under ytan
Jag lovade mig själv för många år sedan när jag körde med sony/eriksson att aldrig mer köpa något från dom. Hade massor av problem då som dom aldrig kunde fixa. Verkar som jag ska fortsätta bojkott dom.
Som Kalle Anka sa, "I am a sucker for anything.... once!"
Kommentera
Foton
Collapse
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
2025-02-15, 12:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
|
22 svar
3 442 visningar
0 gillar