Köra 2601'a obromsad??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köra 2601'a obromsad???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köra 2601'a obromsad???

Hejsan.
    Tänkte på en sak när jag fiskade här om dan med min favorit rulle en, 2601c iar.

Kom inte ihåg när jag fick ett skatbo sist!
    Ska nog pröva att ta bort den enda centifugalbromsplutt som jag av gammal vana/lathet kört med i alla år. Mekbroms använder jag aldrig.

Rullen kastar grymt med en vikt men nån meter till när man fiskar från land är ju alltid välkommet.
    Den är självklart fullproppad med trim och som sagt sjukt stabil.

Kommer jag kasta längre? Kommer jag få ett första skatbo på över ett år?
    Skatbon varje kast? Är det stor skillnad att ha en bromsvikt vs utan??

Mmmm törs man lämna kaffekvarnen hemma. Vi får se på lördag.

Skitfiske på er.

Så tänkte jag oxå,sen fick ja veta hur otroligt stor skillnad en liten ynka bromsplutt gör
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

LOL. Jag måste bara se det med egna ögon.
      Har ju alltid en sax med........

Kommentera

Lycka till! Filma gärna
        Ett annat tips, om du (som jag tror du kommer inse) vill ha kvar en bromsvikt ändå är att experimentera med storleken. Köp ett par extra och slipa ner efter smak. Det finns ju också magnetbroms att testa om du vill...

Kommentera

Kör min UT-trimmade 6000 helt utan "pluppar" ibland .
          I kombination med StrikePro Contest jerkpåk skickar man Slider och Buster halvvägs över Kvarken .

Med två pluppar kan barnbarnen använda den , så odramatisk är rullen att kasta med .
          UT vet vad han pysslar med , helt klart .
          Spiggpimplare

Kommentera

Mmmmm Magnetbroms fick jag med när jag köpte rullen. Har aldrig använt den.
            Tog bort den och satte dit den vanliga bromsen.

Men när jag trasslat ut härvan jag får på lördag och spolat på ny lina ska jag prova denna magnetbroms.
            Jag ska ta en bild på bromsen. Har inte sett den typen, varken förut eller sen.
            Ligger dock i stugan så det dröjer ett tag, men bild kommer.

Men vad kommer Mag-broms att tillföra???? Rullen är grym som den är.
            Vet inte ens om den passar på Avialspolen, satt på originalspolen när jag köpte den.

Hur kul som helst med sånna här för mänskligheten viktiga projekt.

Kommentera

Jag har faktiskt aldrig kastat en 2500 med linspridare, så jag vet inte hur mycket den bromsar. Det känns dock inte helt riskfritt att kasta utan någon centrifugalbroms. Det kan fungera med nylonlina, med flätlina så skulle jag nog avråda. När man har en 2500CT däremot så är en väl inslipad centrifugalbromsvikt på ett väl injusterat centrifugalbromsstift avgörande för vinst eller förlust.

För att slipa en bromsvikt så sätter jag den på en tandpetare och slipar med en nagelfil.

Bromsstiftet drar jag ut med en tång tills det tar emot bromsbanan. Därifrån drar jag ut stiftet med tången ända in mot plasten, filar på stiftet för att rugga upp ytan, limmar stiftet och trycker in det igen. Sedan filar jag på toppen av stiftet tills det inte längre tar emot bromsbanan. Nu kan man kasta med ytterst tunna vikter utan att de kommer i kläm mellan bromsstift och bromsbana.

Mvh VM-bronsmedaljör 2011 och fd svensk rekordinnehavare i Spinn Längd Tvåhands med en Ambassadeur 1500CT.
              Senast ändrad av Låg_Profil; 2017-06-21, 22:35.
              Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Du behöver alltid ha minst en vikt som Ola skriver. Det blir oundvikligt skatbo utan. Hade slitit upp mina på ena rullen och förstod inte varför det inte gick och kasta med den förrän jag plockade ner rullen. Har allt från toktrimmade till original och lika nödvändigt. Och Ola, tack för dina 2500 rullar.
                /Ingemar

Kommentera

Ursprungligen postat av wiloboken Visa inlägg
                  Och Ola, tack för dina 2500 rullar.
                  /Ingemar
                  Ingen är gladare än jag att de har fått ett bra hem där de blir väl omhändertagna.
                  Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Tog en tur till stugan ikväll och provade utan broms. Så nu har jag trasslat och rett ut ett skatbo, första på väldigt länge med denna rullen.
                    Att den där lilla plutten har så stor betydelse är ju fantastiskt. Om jag får för mig att fila ner lillplutten kommer det att bli stor skillnad i kastlängd???? Rullen kastar jätte långt med en original bromsvikt. Blir det nån meter längre bara eller????

Tog och meckade dit mag-bromsen som satt i rullen när jag köpte den. Har aldrig testat den konstigt nog.
                    Den sitt på vevsidogaveln. Typ en skiva med hål där man kan peta i magneter. Hur dessa magneter lyckas bromsa spolen begriper jag inte men det funkar säkert.
                    Försöker ladda upp ett par bilder underverket.
                    Bifogade filer

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                    11 svar
                    13 584 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg jimmy85