Båtkedjan till? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Båtkedjan till?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av elanen
    På mindre roddbåtar räcker det med klass 2 för hela slanten. Men är man rysligt rädd om båten, men ändå inte är värd att försäkra. Då är det klass 3 på hela patrasket.

Fattar inte riktigt vad du menar? Min båt med motor är nog värd ca 26-27000kr, så nog vill jag fortsätta att ha den försäkrad alltid

Ska nog köpa ett klass 3 lås från abus för ca 430kr på clas olssons, får se om jag sedan skaffar en ny stävögla med knäckbultar!

Kommentera

Ursprungligen postat av Douglas
      En säck på 25 kg kostar ca 25:- och blir ca 25-30kg färdig betong.
      Jag göt upp en bojsten för 2v sedan och då tog jag 3 säckar + armeringsjärn, fan vad den vägde. Så om du ska gjuta en klump i backen så ta grovbetong och lägg i armeringsjärn för att hålla i hopp betongen.

Ok, funkar det att blanda betongen direkt i gropen? måste man ha armeringsjärn i betongen? spricker den annars? hade tänkt att lägga i en armeringsplint med ögla mitt i, räcker inte det?

Kommentera

Gräv en grop lägg i en gammal bilfälg i denna fäster du ditt vinkeljärn eller vad du nu ska låsa fast båten i, sedan blandar du upp finbetongen och häller i det hela. Under tiden du gör detta så fyll på med halvstora stenar, se bara till att betongen rinner ner under fälgen också.
        Stadga upp vinkeljärnet som du vill ha det och låt det härda ett par dagar, är det soligt så täck över det hela så att det blir skugga.
        Se bara till så att du gräver gropen på rätt ställe, lite svårt att flytta på i efterhand

Kommentera

Du bör ha något som håller i hop betongklumpen så att den inte spricker isär, så en gammal fälg som piscatus sa funkar oxå i stället för armeringsjärn. När du blandar så ska den blandas i ca 5-10 min innan du häller ner den i hålet. Så att blanda i en hink typ rulle är nog att föredra, men allt står på påsen hur du blandar. Kolla bara så att du får betong som kan gjuta typ samma som man gjuter plintar med och att du inte får fin betong som inte går att bygga mer än 3cm.

Kommentera

Piscatus och douglas: tack så mycket för hjälpen, ni har vart väldigt sjyssta!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
            7 svar
            1 522 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
            Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34