tjuvfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

tjuvfiske

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Finns inte många vakter som törs greppa grejjer ur händerna på folk, förutom att det är straffbart
    enligt svenks lag har dom full rätt att ta den utrustning som berör brottet fisk redskap m.m. lite info -> fiskelag (1993:787)


    447 § Om någon ertappas på bar gärning när han begår brott enligt denna lag, får beslag göras av fisk, redskap, fiskefartyg eller andra föremål som
    1. skäligen kan antas ha betydelse för utredning av brottet, eller
    2. kan antas bli föremål för förverkande enligt denna lag.
    Befogenheter enligt första stycket tillkommer fisketillsynsman som förordnats därtill eller annan tjänsteman i vars uppgifter det ingår att övervaka efterlevnaden av bestämmelser om fiske och, om fisket kränker enskild fiskerätt, den som innehar fiskerätten eller den som företräder honom.
    Om egendom har tagits i beslag enligt första stycket skall detta skyndsamt anmälas till polis- eller åklagarmyndigheten. Den som tar emot anmälan skall förfara som om han själv gjort beslaget.
    Om innehavaren av enskild fiskerätt eller den som företräder honom har tagit fisk i beslag, får dock fiskerättshavaren behålla fisken utan att anmäla det, om beslaget bara grundar sig på denna lag.
    Fisk som tagits i beslag och som uppenbarligen bör förklaras förverkad skall omedelbart efter beslaget släppas ut i det vattenområde där den fångats, om den är levnadsduglig och det kan ske utan särskilda kostnader eller besvär. Lag (1995:1388)
    Skitfiske på er!

    Kommentera


    • #12
      Sen har väl en fiskevakt somma rättsskydd som en polis, det blir våld mot tjänsteman om någon tar till våld.

      Kommentera


      • #13
        Skulle vara intresssant hur mycket fiskutrustning man kunde suga upp genom att agera fisketillsyningsman.

        Mig veterligen måste man inte genomgå större utbildning för att bli tillsyningsman (rätta mig om man har fel!) Utan kan med intresse få den positionen och då utöva makt över tusentals kronor i fiskeutrusning...

        Vilken legitimation skulle duga för dig om de bad om din fiskeutrustning?

        För mig skulle inget annat än Länsmans officella id räcka för att jag skulle ens tänka på saken... Sen kan man ju undra om straffet står i relation till brottet. Att sno en bil eller spöa upp någon kan ju i vissa fall då bli mycket billigare (i totalkostnad alltså...)

        OBS! Jag är absolut emot tjuvfiske och jag har alltid fiskekort då jag inte fiskar på egna privatavatten (hemma på Åland). Har tjuvfiskat någon enstaka gång på fjället då "lappvatten" varit de enda inom gångavstånd från nattlägret... (fl´åt då !)
        Det ordnar sig!

        Kommentera


        • #14
          Fiskevakterna har väl ett förordande från Länstyrelsen som ska visas upp tillsammans med giltigt leg, för att få bli fiskevakt så tror jag att man blir kollad i brottsregistret också.

          Kommentera


          • #15
            om man åker fast för tjuvfiske och det finns liksom ingen väg ut ur det hela ja då hade jag knäckt spöet och slagit sönder rullen och lämnar bara därefter grejorna till vakten.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Mago
              Utan att låta för "tuff".. men det kan de fanimej glömma! Tjuvfiskar iofs. inte så det är ingen fara.
              Men jag ska då bli fälld i en domstol innan någon låtsaspolis ska lägga beslag på mina ägodelar.
              Det enda inlägget är ju omognare än det andra. Om man vet man gör en olaglig handling måste man kunna stå för det, eller springa fort som fan. Men har man väl åkt fast är det nog inte så mkt. att tjafsa om tyvärr. Vet FLERA trollingekipage som fått HELA sin utrustning beslagtagna, det blev en hel släpkärra polisen fick komma och beslagta.
              sigpic

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av donsko
                Skulle vara intresssant hur mycket fiskutrustning man kunde suga upp genom att agera fisketillsyningsman.
                Jag tror inte att någon tillsynsman gör det. Den fisketillsynsman som behåller grejerna själv begår ett större brott än tjuvfiskaren! Man ska lämna in grejerna på polisstationen och där får tjuvfiskaren hämta sina grejer mot att han skriver på ett erkännande om tjuvfiske. Om tjuvfiskaren inte hämtar grejerna inom 3 månader så tillfaller grejerna den som har gett tillsynsmannen uppdraget att ha tillsyn. Tex fiskeklubben.

                Ursprungligen postat av donsko
                Mig veterligen måste man inte genomgå större utbildning för att bli tillsyningsman (rätta mig om man har fel!) Utan kan med intresse få den positionen och då utöva makt över tusentals kronor i fiskeutrusning...!
                Det räcker med en studiecirkel ledd av en lärare som är godkänd av länsstyrelsen.

                Ursprungligen postat av donsko
                Vilken legitimation skulle duga för dig om de bad om din fiskeutrustning?
                Fisketillsynsmannen ska visa upp brickan och ett förordnande där hans namn står och en vanlig legitimation.

                Ursprungligen postat av donsko
                För mig skulle inget annat än Länsmans officella id räcka för att jag skulle ens tänka på saken... Sen kan man ju undra om straffet står i relation till brottet. Att sno en bil eller spöa upp någon kan ju i vissa fall då bli mycket billigare (i totalkostnad alltså...)
                Att spöa en fisketillsynsman är i lagen jämnställt med att spöa en polis i tjänst. Garanterat fängelse med andra ord!

                Ursprungligen postat av donsko
                OBS! Jag är absolut emot tjuvfiske och jag har alltid fiskekort då jag inte fiskar på egna privatavatten (hemma på Åland). Har tjuvfiskat någon enstaka gång på fjället då "lappvatten" varit de enda inom gångavstånd från nattlägret... (fl´åt då !)
                Du kan ge en utbildad tillsynsman ett förordnande så slipper du kolla själv. Eller hur gör du om nån är inne på dina privata vatten?
                !!!!!

                Kommentera


                • #18
                  Jag menade absolut inte att jag skulle ta till handgripligheter med tillsynsmannen, bara det att jag skulle kräva ett giltigt Id +befogenhetspapper. (I detta fall ett id med utnämning från länsstyrelsen).

                  Jag har själv aldrig behövt köra bort någon från de privata vatten jag fiskar i (Det är inte jag som äger vattenområdet men jag har rätt att fiska där (släkt)). Förmodligen finns det en och annan tjuvfiskare där men jag är tyvärr där så sällan (inte i den bemärkelsen att jag skulle vilja ta fast tjuvfiskare utan det att jag skulle vilja fiska mera där...

                  Jag har dock vid ett par tillfällen blivit tvungen att visa upp mitt fiskekort utan att "tillsyningsmannen" legitimerat sig eller gjort nån närmare presentation av sig själv...vilket jag alltid tycker myndighetspersoner ska göra för tydlighetens skull.
                  Det ordnar sig!

                  Kommentera


                  • #19
                    Men VAD är en fiskevakt egentligen ?Vilken utbildning har han ?vilka lagar
                    som styr dennes arbete ?
                    Jag tror att en fiskeVAKT har begränsade befogenheter, enligt lag får de beslagta utrustning men frågan är om dom har befogenhet att gripa en fiskare eller använda olika maktmedel för att hålla kvar en fiskare eller använda tvångsmedel för att beslagta?

                    De kallar säkert på polis men har de inga befogenhet att gripa ,använda tvångsmedel för att beslagta kan jag gå från platsen med utrustning innan polis kommit till plats.

                    Men hur trevligt är det ? Jag vistas på min ”hem” plats och vill gärna återkomma.
                    Enligt bestämmelse är det MIN skyldighet att ta med fiskekortet.
                    (Kan bara hoppas att fiskevakten inte är 100% rigorös utan tar hänsyn till kvittot.)
                    Senast ändrad av cath; 2006-06-04, 11:19.

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av Flodebanan
                      Det enda inlägget är ju omognare än det andra. Om man vet man gör en olaglig handling måste man kunna stå för det, eller springa fort som fan. Men har man väl åkt fast är det nog inte så mkt. att tjafsa om tyvärr. Vet FLERA trollingekipage som fått HELA sin utrustning beslagtagna, det blev en hel släpkärra polisen fick komma och beslagta.
                      Funkar inte så bra att moralpredika om du sedan tillägger "eller springa fort som fan".

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 575 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 571 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 465 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 329 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 573 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X