tjuvfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

tjuvfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Shitness, nu börjar det röra på sig i den har debatten

Det är jättebra med kunnigt folk som vet osv, speciellt ni som jobbar med det. Men som det sagts här innan nyss så vet inte alla om att ni verkligen får ta grejjer ur händerna på folk, tydligen kan ni även "ta över" en båt osv...
    Jag vill fortfarande veta hur ni går till väga när ni gör en sån grej ?
    Och om ni inte vet vad tjuvfiskaren heter osv, kan tex va en turist som ni aldrig kommer att träffa igen, hur kommer ni över hans legitimation om han inte frivilligt visar den ? (Eller han kanske inte ens har den med sig?)

Själv har jag alltid bara blivit tillsagd, och fiskar inte särskilt ofta "tjyvfiske"
    Tex finns ett vatten här i umeå där det sitter folk med exklusiva båttillstånd (bygger på lottning och ngn gammal hävd) och drar dagligen mellan 5-15 öringar under april/maj där vi dödliga måste gå och kasta från land där man bara fastnar och tappar grejjer. Mao man ids inte särskillt ofta. Det e ju givet att jag vägrar betala för den sträckan... Speciellt sen jag vet att all fisk dom får behålls och hamnar i frysen ! Visst att jag e avundsjuk osv, men faktum kvarstår : en sånt fiskevårdsområde (eller vad det kallas) får inte en spänn av mig. Dom har noll koll på vad som händer ute i båtarna (eller skiter fullständigt i det)

Sen finns det ju även områden där man är glad att det går vakter ibland, tex nedanför turbinerna osv. Har hört att det ryckfiskades en hel del där förr !

Ja0 (snygg hemsida btw) : Kopplar du den fiskeutrustningen till brottsligen då med hjälp av kamera eller fingeravtryck ?
    Leif Silberksy i rätten : -"vems spö sa du att det här var ?"
    Eftersom du använt fiskespö mm som redskap för att begå brott anses då detta som bevismaterial och fiskevakten har laga rätt att beslagta detta.
    Ola : Det är ingen dålig ursäkt, det är ett faktum ! Mitt årskort i byskeälven är antingen söndertvättat eller sönderregnat (texten borta och pappret = creps) Eftersom varje fiskekort är 2-delat så uppger jag bara namn osv så kan kontrollanten kolla det gentemot affärn som sålde kortet. No probs ! Funkar mkt bra med gubbarna i byske !
    Vi kan vända på steken, säg att det brinner fett på fiskeaffärn som har alla kontroll-halvor, inte i helvete skulle väl våra fiskekort bli ogiltiga då ?
    [FONT="Fixedsys"][/FONT]

Kommentera

Här är den exakta lydelsen på förordnadet.

BEFOGENHETER:Att enligt 34 § fiskelagen (1993:787) FÅ TILLTRÄDE TILL fartyg, fordon, områden,anläggningar, byggnader, lokaler och andra utrymmen där fisk och utrustning förvaras eller hanteras för att där göra UNDERSÖKNINGAR och ta de prover som behövs SAMT enligt 47 § samma lag TA EGENDOM I BESLAG.

Kommentera

Om tjuvfiskaren lämnar sin båt, fiskegrejer, ja vad som helst och lägger benen på ryggen. Då har han ju gjort det jobbigt för sig självt. Grejerna åker in till snuten. Och kryper han inte till korset, åker prylarna på aktion. Sen om vederbörande inte uppger sitt namn vid kontroll och spelar dum. Större anledning att han får sakerna beslagtagna med våld.
        Men så korkad är i varje fall inte normalt en tjuvfiskare.
        Med dessa billiga fiskekort är det i Stockholm med omnejd sällsynt med tjafs.
        Värre på ställen där dessa fettfenefiskar håller till. Och på nåt underligt sett blivit så värdefullt. Satan i gatan vad trött jag är på laxfisk.
        Fett och kvalmigt i kistan.
        Min svärmorsa är från Malmberget med sameblod i ådrorna. Dom behövde bara äta lax två gånger i veckan.
        Än idag har hon svårt att äta lax.
        Tur att man slipper bevaka dessa laxälvar och tama regnbågar ikatade från tankbilar i oftast fel vatten för fisken.
        Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Phu , äntligen hemma efter spenderat tid i värsta fängelsehålan och utsatt för värsta tortyren
          ”sitta på trekrokar stolen ” –Tjuvfiske är inget jag rekommenderar !

Skoja . jysst med svar !
          Det är egentligen en löjlig fråga jag ställde med tanke på att ett fiskekort kostar 175 spänn för ett år! Men jag bli så nervös , kan inte ens stjäla en chokladbit …etc.
          Men det är intressant och veta att fiskvakter har befogenheter , NI finns ju till för oss seriösa .
          Nu vet inte jag om de stora ”bovarna” har handredskap men jag tänker på tjuvfiske och nät …Här kan jag tänka mig att fiskevakter gör en stor insatts …

Kommentera

Ursprungligen postat av cath
            Phu , äntligen hemma efter spenderat tid i värsta fängelsehålan och utsatt för värsta tortyren
            ”sitta på trekrokar stolen ” –Tjuvfiske är inget jag rekommenderar !

Skoja . jysst med svar !
            Det är egentligen en löjlig fråga jag ställde med tanke på att ett fiskekort kostar 175 spänn för ett år! Men jag bli så nervös , kan inte ens stjäla en chokladbit …etc.
            Men det är intressant och veta att fiskvakter har befogenheter , NI finns ju till för oss seriösa .
            Nu vet inte jag om de stora ”bovarna” har handredskap men jag tänker på tjuvfiske och nät …Här kan jag tänka mig att fiskevakter gör en stor insatts …

Det är ju faktiskt för alla som har betalt sitt kort som vi finns. Jag har bara gjort ett beslag på 8 år. Det var runt 60 kräftburar som användes av några som gjorde stora pengar på att sälja kräftor svart.
            Jag brukar be dom som fiskar att plocka hop sina grejer och skaffa ett kort till nästa gång. Jag motiverar det med att vi faktiskt har satt ut gös för 20 tusen i sjön och det har dom betalande medlemmarna och dagkortsinnehavarna ensamrätt till. Det har fungerat utan trassel.
            Skulle jag springa på samma person en gång till så tror jag att det skulle bli beslag.
            Naturligtvis visar jag bricka, förordnande och leg innan jag säger nåt.
            !!!!!

Kommentera

Jo i regel så är fisketillsynsmän ganska sjysta..men det är väl precis som med alla andra människor, det finns väl rötägg också. Min erfarenhet av de jag har mött...är att de är lika fiskeintresserade som vi är Jag har bara blivit tillsagd, för små saker..typ jag har haft för många spön, på förbjuden zon etc. Men har aldrig fått min utrustning konfiskerad.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mago
                Funkar inte så bra att moralpredika om du sedan tillägger "eller springa fort som fan".
                Springer gör man INNAN man blivit tagen för tjuvfisket. Sedan kan det också tolkas lite ironiskt. Är man väl "tagen" så får man stå sitt kast.
                sigpic

Kommentera

Håller med att det är större problem vid vatten med laxfisk. Både vid dalälven, sthlms ström och motala ström har det därför att vissa folk missköts sig reglerna skärpts. I tex Dalälven, enligt vad jag fått höra, är orsaken att det numera är förbud efter 24.00, ett gängs tidigare ryckfiske nattetid. De såg till att det blev sämre för alla. I Motala ström hade ett gäng occuperat bästa stället och hotade andra som ville fiska där. Enligt vad jag fått höra blev (för att komma tillrätta med problemet) resultatet fiskeförbud för alla på bästa stället. I Sthlms ström är problemet fiske vid luckorna under förbudstid och smoltfiskarna. Tidigare förekom ett omfattande ryckfiske efter lax. Numera är det en stenhård tilllämpning att fisken måste vara krokad i munnen. Sthlms stora upptagningsområde och tillgängligheten med fritt fiske för alla lockar tyvärr en del mindre nogräknade köttfiskare. Enligt dessa figurer är tjuvfiske helt ok och den som utan behörighet kritiserar dem kan dra åt helvete.De är väl medvetna om vilka som har behörighet eller inte..

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
                    Springer gör man INNAN man blivit tagen för tjuvfisket. Sedan kan det också tolkas lite ironiskt. Är man väl "tagen" så får man stå sitt kast.
                    Hestlogik.

Kommentera

Har läst alla småbarns komentarerna och sitter bara och småskrattar.

Har hittills ALDRIG träffat på en enda tjuvfiskare som ens har vågat tjafsa emot mig och polarn.

Kan ju bero på att jag har en stor schäferhane på 46 kg och han en boxer som är biffig med, vi har dom självklart i koppel och dom sitter så snällt och fint när vi säger till dom men bara synen av dom sittandes vid vår sida eller gående gör att INTE en enda tjuvfiskare hittils har tjafsat emot oss.
                      Vi båda är med i kennelklubben och har tränat både vakt/skydd med våra hundar så skulle någon va dum nog och sopa till oss så kommer det göra ont och är stackarn sedan ensam så blir det ju tufft att bevisa att det inte var han som började.......oavsett utgång

å andra sidan sett har vi inte beslagtagit några grejer ännu heller utan det ärcker som flera styckemn säger oftast med en tillsägelse så löser allt sig, visst har klubben några notoriska tjuvfiskare som vi har tagit ett par ggr nu men dom har man noga koll på med reg,nr,bilder osv och dom har vad jag vet varit dömda ett par ggr med men skite ri det så helt klart socialfall med kf skulder så dom ej bryr sig ändå.

Regler finns för folk att läsa på - http://www.riksdagen.se/webbnav/inde...1&bet=1993:787

Att bråka med tillsyns män och riskera fängelse för ett skitfiske tror jag inte någon tycker det är värt innerst inne, för straffed är ovilkorligen fängelse och hur kul är det att sitta inne en fin sommar istället för att fiska?

Ändra sedan inställning grabbar för tillsyningmän är människor som gillar fiske precis som ni och INGEN kollar era kort för att jävlas med er utan vi arbetar faktiskt med fiske/naturvård och pengarna som fiskekorten drar in är oftast enda inkomsten så är viktigt för klubbarna att få in.

Tror ni att laxtrappor, grusade vattensträckor i bäckar/åar är gratis att uppföra???

Det kostar faktiskt att fixa vägarna fram till sjöar/vattendrag, kanske plantera i fisk, ordna med fiskvård och annat detta göra i stort sett alltid med ideelt arbete och så kommer ni snyltare och tycker det är kul att tjuvfiska och dra nytta av allt arbete som hundratals människor har gjort ideelt för att man skall kunna fiska i lugnt och ro

Hoppas ni känner er riktigt stolta med ert tjuvfiske och snylteri ni är faanimej värre snyltare än socialfall som inte vill arbeta och göra rätt för er i sammhället och tyvärr får vi inte skicka er till Sibirien men det vore en bra plats annars......

Ha ett bra skitfiske på er

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
                      22 svar
                      3 433 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline