En liten wobblerfråga! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En liten wobblerfråga!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • En liten wobblerfråga!

    I Sverige säger vi Wobbler. I USA heter det som jag förstår det, Crankbait!? Är det inte märkligt att vi i Sverige hittat på ett "amerikanskt" namn på en produkt vilken har ett annat namn i amerika? Jag trodde länge att Wobbler var det amerikanska namnet för "ett bete i trä eller plast som hadde haksked!"

  • #2
    Jag håller med om att wobbler låter osvenskt, har läst ngt om det där men minns inte hur det var. Spontant tror jag inte att wobbler hette "crankbait" från början "over there" utan det blev så med nya tekniker....

    Kommentera


    • #3
      Jag minns att frågan var uppe i Fiskejournalen, tror det var i slutet av 80t. Chefsredaktör Olof Johansson förklarade att man valde att stava vobbler med V och inte W eftersom det engelska namnet var plug eller plug bait. Kan minnas fel men tror det var så. Rent språkligt tror jag inte att det var något att tvivla på då Olof har en djup förankring i nordamerikanskt språk och kultur.
      Jag har uppfattat det som att crank baits är lite bulligare vobblers men att kidsen kallar alla vobblers för cranks eftersom det låter sååååå mycket fränare. *himlar med ögonen som den surgubbe jag är*

      Kommentera


      • #4
        Tror att ni letar efter ursprunget till Wobbler i fel land, tyskarna säger ju också Wobbler och jag tror inte att de har lånat det från svenskarna.

        Kommentera


        • #5
          Tror inte det härstammar från Tyskland!? Wobbler anstiftar på att wobbla, dvs ett engelskt ord för att "svänga fram å tillbaka!" Vad jag vet är wobbler inget tyskt ord utan engelskt??
          Senast ändrad av ArcticDreamer; 2017-11-25, 15:48.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av ArcticDreamer Visa inlägg
            I Sverige säger vi Wobbler. I USA heter det som jag förstår det, Crankbait!? Är det inte märkligt att vi i Sverige hittat på ett "amerikanskt" namn på en produkt vilken har ett annat namn i amerika? Jag trodde länge att Wobbler var det amerikanska namnet för "ett bete i trä eller plast som hadde haksked!"
            Hej Johan;

            Wobbler kallas ofta för wobbler i Sverige. I USA kallas wobbler ofta för Crankbaits, Plugs eller Fishing Lures.
            I Norge säger man Sluk och Wobblere.

            Min personlige vän, den danske fiskeskribenten Jens Ploug Hansen (in memoriam) brukade också säga wobbler...

            http://www.trumman.com/fisketips.htm
            Old Firehand
            Senast ändrad av Old Firehand; 2017-11-25, 18:14.

            Kommentera


            • #7
              Gick in på några brittiska on line butiker. Väldigt få träffar om man sökte på wobbler i sortimentet så det är nog inte den främsta benämningen på betestypen i brittisk engelska heller.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av ArcticDreamer Visa inlägg
                Tror inte det härstammar från Tyskland!? Wobbler anstiftar på att wobbla, dvs ett engelskt ord för att "svänga fram å tillbaka!" Vad jag vet är wobbler inget tyskt ord utan engelskt??
                Sant, det är ett engelskt ord, men används inte i de engelskspråkiga länderna som beteckning på en betestyp, snarare som beskrivning av en rörelse. Hur sedan bla Sverige och Tyskland kom sig för att använda wobbler som beteckning för betestypen är höljt i dunkel. På finska heter det vaappu, efter verbet vaappua, som kan översättas till just wobbla.

                Kommentera


                • #9
                  Folk i merica kallar även "wobblers" för jerkbaits.
                  Jerkbait kallar dem för twitch baits om jag inte minns fel.
                  Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  • Newborn
                    Svar till Värde?
                    av Newborn
                    Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                    2024-01-13, 20:31
                  • Knox88
                    Värde på spön ?
                    av Knox88
                    Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                    2023-08-13, 11:49
                  • Backslag
                    Svar till Cisco Kid, mindre
                    av Backslag
                    Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                    2023-09-03, 20:16

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                  15 svar
                  4 587 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Henke E
                  av Henke E
                   
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  63 svar
                  13 650 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                  Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                  16 svar
                  1 468 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg mrfisker  
                  Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                  19 svar
                  5 340 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Henke E
                  av Henke E
                   
                  Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                  20 svar
                  25 585 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Henke E
                  av Henke E
                   
                  Arbetar...
                  X