Tips på riktigt varma vinterstövlar, jag fryser alltid om fötterna! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på riktigt varma vinterstövlar, jag fryser alltid om fötterna!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    Minst två nummer större än normal skostorlek, korkinnersula och riktiga yllesockor (ett par tunna närmast foten för komfort och ett par tjockare för isolering. sitter stöveln trångt med dessa så är den för liten.

    Kommentera


    • #42
      Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg
      Jag blir då otroligt avundsjuk på era fötter!!!!! Ni går lättare klädd på vintern än jag gör på sommaren om tårna.
      Själv har jag innerst ett par alpack ull strumpor, nästa är en vit ullstrumpa som heter eskimo, sen ett par fiberpäls sockar. Stövlarna är ett par muckboots tror jag dom heter, köper alltid största storleken. Brukar vara storlek 48-50. Har annars 44-45. Och jag fryser ändå.
      Har även provat elektriska sulor som ska värma. Men känner en svag värme inomhus på dom. Men ute på isen gör dom varken från eller till känns det som.
      Jag ju dock säga att jag har naturligt lågt blodtryck. Sitter jag på huk i 5 minuter så ramlar jag ikull om jag reser mig för snabbt. Hos tandläkaren tar det oftast runt 30 minuter innan bedövning tar.
      Vilka underbara fötter ni är begåvad med grabbar!
      Få stövlar är så sköna att gå i som Muckarna....men varma? njaää....kryper det under -5 byter jag gärna till Kamikarna....eller Igloorna...
      Never let your memories be greater then your dreams...

      I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

      Kommentera


      • #43
        @husbehov Kolla om av dessa kan vara bättre https://www.testfakta.se/sv/sport-fr...a-varmesulorna

        Tänk på, som det skrivs i länken, att inte gasa på fullt med värme så du börjar svettas, då fryser du snart ännu mer... Optimalt torde vara att sätta på dem strax innan det börjar blir kallt... typ. Och slå av om de inte behövs just för att behålla foten så torr som möjligt.

        Muckboot har väl ett slags fast foder invändigt och det funkar säkert för flera men är man funktkänslig så skulle jag hellre välja en annat typ.

        Antingen en stövel i tjockt, isolerande yttergods (Bekina) utan foder (som binder fukten i stöveln) och så pass stora att de rymmer varm sula och dubbla ylle, gärna en grov som Lausvik är inne på eller

        En lätt men kraftig EVA stövel (Avignon Frost, Igloo++, Norfin Yukon typ) med uttagbart foder, även den senare bör rymma i vart två tunnare yllesockor så du lätt kan byta i fält...

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        • Newborn
          Svar till Värde?
          av Newborn
          Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
          2024-01-13, 20:31
        • Knox88
          Värde på spön ?
          av Knox88
          Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
          2023-08-13, 11:49
        • Backslag
          Svar till Cisco Kid, mindre
          av Backslag
          Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
          2023-09-03, 20:16

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
        15 svar
        4 587 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Henke E
        av Henke E
         
        Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
        63 svar
        13 649 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg RUSTY HOOK  
        Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
        16 svar
        1 468 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg mrfisker  
        Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
        19 svar
        5 340 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Henke E
        av Henke E
         
        Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
        20 svar
        25 584 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Henke E
        av Henke E
         
        Arbetar...
        X