Efterlysning: Fiskesaker efter inbrott - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Efterlysning: Fiskesaker efter inbrott

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Efterlysning: Fiskesaker efter inbrott

    Hej!

    Jag hade tyvärr inbrott i mitt källarförråd i Örebro någon gång mellan natten till julafton – juldagen. Tjuven/tjuvarna har i princip tagit alla mina fiskeprylar till ett stort värde. Jag håller förstås koll på Blocket och Tradera för att se om det dyker upp några annonser där. Jag skulle uppskatta det enormt mycket om ni kunde höra av er ifall ni ser några suspekta annonser från säljare som saknar kvitton.

    Här är en lista på en del av det dyraste som jag blivit av med som jag kan komma på just nu:
    Revo Toro Beast 51 HS L
    Savage Gear Custom Predator
    Simms Freestone vadare och vadarskor
    Pool 12 Easy Rider flytringspaket med pump och simfötter
    Abu Garcia Orra SX 30 haspelrulle och 9 fot Salmo Seeker-spö
    Loop Incite flugfiskeset i klass #5-6 och Vision Valu-rulle med extraspole och Airflo Forty Plus och Sixth Sense linor.
    Sameo Classic-spö i klass #8 med Vision Koma-rulle.
    2 st Berkley betesväskor (https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...l-4-askar.html) fulla med drag. En hel del wobblers från bland annat Rapala, Bomber, Cotton Cordell, Salmo, Nils Master och Zalt. Det finns ett par lådor med jiggar i olika storlekar, bland annat Relaxjiggar, McRubber, Savage Gear Soft 4play, McPike, Lunker Citys Shaker Shads osv. Det finns mängder av skeddrag i storlekar från 7-28 gram. Främst olika Toby-drag och Kuusamo Räsänen-drag.
    2 beteslådor med jerkbait. Mestadels Salmo Sliders, Buster Jerks, men finns en del annat som Salmo Fatso, Big Bandit, Savage Gear Freestyler, Svartzonker McMio.

    Utöver detta försvann även en del andra fiskespön, bland annat två Berkley Cherrywood spön med Penn Pursuit lågprofilsrullar, Daiwa Procaster Dropshotspö, 3 flugaskar med diverse flugor, ett äldre Jerkbaitset med röd ambassadeur-rulle (TGC 5001C om jag minns rätt) och massor av tillbehör.

    Jag skulle som sagt uppskatta det enormt om ni hör av er ifall ni ser något skumt som passar in på beskrivningen ovan.

  • #2
    Fy fan vad surt, jag lider med dig!
    Skall givetvis hålla utkik.
    Senast ändrad av Henrik-W; 2017-12-28, 08:55. Anledning: "utkik" heter det ju, inte utsikt...

    Kommentera


    • #3
      Jäkligt tråkig julklapp!
      Instagram: mattiasandersson90

      Bara ett kast till...

      Kommentera


      • #4
        fy fan vad tråkigt, jag lider med dig.
        Känns ju nästan som om någon har vetat att du har alla fiskesaker där? ingen i din närhet eller liknande .
        För den oerfarne måste ju det vara väldigt svåert att veta vilka fiskeprylar som är värdefulla,
        om dom nu inte bara länsade rubbet ?

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av SkaD Visa inlägg
          fy fan vad tråkigt, jag lider med dig.
          Känns ju nästan som om någon har vetat att du har alla fiskesaker där? ingen i din närhet eller liknande .
          För den oerfarne måste ju det vara väldigt svåert att veta vilka fiskeprylar som är värdefulla,
          om dom nu inte bara länsade rubbet ?
          Ja, det känns riktigt surt just nu. Det har varit inbrott i drygt 20 källarförråd så alla grannar har också haft påhälsning. Det skumma är ju att de inte har brutit sig in i källaren utan använt en tag, så det är ju troligen någon av grannarna eller någon som har kommit över en tagg från hyresvärden. Någon av grannarna har också blivit av med fiskesaker. Från mitt förråd så tog de i princip alla mina fiskesaker. De lämnade någon enstaka pryl som låg i botten i en kartong längst in i förrådet. Det blir extra surt då jag brukar ha de dyraste grejerna i lägenheten under säsongen, men fick lämna prylarna i källaren för ett par veckor sedan då jag håller på att flytta just nu.

          Polisen är ju måttligt intresserade av att göra någonting. Det ska finnas en logg där hyresvärden kan se vems tagg det är som har öppnat dörren, men tjuven lär ju ha hunnit göra sig av med alla prylar innan polisen eventuellt ens ber om uppgifter från loggen.

          Kommentera


          • #6
            En kollega råkade ut för precis samma sak för ett par månader sedan, de tog alla hans flugprylar. I Örebro. Samma tillvägagångssätt typ. Rätt specifikt det som kan säljas också om jag förstått det rätt.

            Kommentera


            • #7
              Som så mycket annat stöldgods så är marknaden inte begränsad till Sverige. En stor del av de inbrottsstölder som drabbar privatbostäder begås av utländska ligor. Det gäller kanske särskilt de kluster av inbrott som regelmässigt sker under storhelger, när folk är bortresta på semester mm. De inhemska inbrottstjuvarna är mest snorungar (som gör inbrott i sommarstugor och liknande på jakt efter alkohol) och missbrukare som behöver pengar till nästa fix. Ingen av dessa grupper brukar plocka på sig fiskeutrustningar. Jag gissar att Quagmires grejor redan exporterats. Inom EU har vi ju fri rörlighet...

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                Som så mycket annat stöldgods så är marknaden inte begränsad till Sverige. En stor del av de inbrottsstölder som drabbar privatbostäder begås av utländska ligor. Det gäller kanske särskilt de kluster av inbrott som regelmässigt sker under storhelger, när folk är bortresta på semester mm. De inhemska inbrottstjuvarna är mest snorungar (som gör inbrott i sommarstugor och liknande på jakt efter alkohol) och missbrukare som behöver pengar till nästa fix. Ingen av dessa grupper brukar plocka på sig fiskeutrustningar. Jag gissar att Quagmires grejor redan exporterats. Inom EU har vi ju fri rörlighet...
                Jag fick inbrott i källarförrådet och fick all min utrustning stulen när jag nyligen flyttat till en ny lägenhet, och dumt nog förvarat fiskesakerna i källaren tills jag fick upp möblerna. Det tog 2 dagar att få reda på vilka det var, och det var inhemska knarkare.Den gången var det ca 50 spön, 40 rullar, 6 flyttkartonger med drag, vadare, isborr, elmotor med mera.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Lozz Visa inlägg
                  Jag fick inbrott i källarförrådet och fick all min utrustning stulen när jag nyligen flyttat till en ny lägenhet, och dumt nog förvarat fiskesakerna i källaren tills jag fick upp möblerna. Det tog 2 dagar att få reda på vilka det var, och det var inhemska knarkare.Den gången var det ca 50 spön, 40 rullar, 6 flyttkartonger med drag, vadare, isborr, elmotor med mera.
                  Kunde du få tillbaka grejerna?
                  Instagram: mattiasandersson90

                  Bara ett kast till...

                  Kommentera


                  • #10
                    Så trist!!! Jag håller koll!
                    F-n vad jag hatar sånt här pack som inte fattar skillnaden på mitt o ditt. Människor som inte inser den tid o det hårda arbete en annan medmänniska lagt ner på att köpa sina saker och som sen helt respektlöst stjäl dom, ja såna individer har jag ingen lust att dela samhället med. Utvisa dom till Sydpolen eller Björnön i norra ishavet. Isbjörnar har visst det svårt nu nör isen smälter. Som lite extra isbjörnsfoder skulle dom göra lite nytta i alla fall!

                    Polisen saknar resurser (och intresse) och även om vederbörande skulle åka dit blir straffet för inbrott hos en privatperson knappast kännbart. På vägen till ett eventuellt symboliskt straff betalar vi skattebetalare räknkngen i miljonbelopp för rättegångskostnader inklusive tjyvens försvarsadvokat. Skulle det sen bli tal om fängelse kostar "kriminalvården" 6000:- om dygnet!
                    Nä isbjörnsfoder låter mer rätt!! Kan man inte sköta sig så är det isbjörnsfoder som gäller!!

                    Hoppas dina prylar kommer till rätta!!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 587 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 649 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 468 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 340 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 585 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X