Tack för all info! Tänkte ställa en fråga till.. Jag köpte som sagt ett forcemaster super sensitive JIGGSPÖ förra sommaren. Tror ni det betyder att det just fungerar bra till traditionella jiggfisket eller funkar det även till dropshot, Texas-Carolina rig? Fiskade alla stilarna med det förra sommaren och tyckte väl att det kändes okej. Men då är jag ju åter igen nybörjare när det kommer till dessa tekniker..
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Jiggfiske efter abborre
Collapse
X
-
Det funkar säkert bra! Vid just dropshot kan det vara bra att ha en känslig topp så att man ser de små och försiktiga huggen.Ursprungligen postat av gubbles Visa inläggTack för all info! Tänkte ställa en fråga till.. Jag köpte som sagt ett forcemaster super sensitive JIGGSPÖ förra sommaren. Tror ni det betyder att det just fungerar bra till traditionella jiggfisket eller funkar det även till dropshot, Texas-Carolina rig? Fiskade alla stilarna med det förra sommaren och tyckte väl att det kändes okej. Men då är jag ju åter igen nybörjare när det kommer till dessa tekniker..Instagram: mattiasandersson90
Bara ett kast till...
Kommentera
-
@ gubbles: Allt går ju men ibland vill man ha en känslig mjuk topp, ibland en styv topp.Vet inte hur det spöt är men om det har en ovanligt mjuk topp så är det nog ett dropshotspö främst. Kan ju funka till vanligt jigg också men inte min melodi och även till T/C vill jag ha ett styvare spö.
Överlag ska du inte köpa ett spö för att det du har är "fel" i andras ögon utan när du känner att spöt stjälper snarare än hjälper när du kastar, fiskar in, knycker, rycker eller gör mothugg...
Kommentera
-
Detta spö har en väldigt känslig topp. Men då heter det ”jiggspö”.. förhoppningsvis så går det att köra alla stilarna utan större bekymmer. Men jag ska införskaffa mig ett till snart som men vet bara inte vad. Är inte helt säker än på vad mitt spö verkar optimalt för. Har tittat på Albin Shargis Perceptionspön. Verkar ju vara finfina grejer.
Kommentera
-
Jag tycker personligen att en allt för tunn och mjuk topp är obekvämt vid klassiskt jiggfiske. Särskilt om spöt i övrigt är snabbt.
Jag kör snabba och rappa spön för allt fiske med gummi. Ännu viktigare om det finns offsetkrokar med i ekvationen, behövs ibland lite mer kraft att få dem att sitta säkert än en vanlig jiggkrok.
Kommentera
-
7-12g är dom vikter jag använder mest när jag jiggar efter abborre och mindre gäddor. Det fungerar jättebra och dom vikterna ger bra känsla i spöet också när man jiggar.
Jag kör UL jiggar ibland också men bäst känsla får man av 7-12g skallarna.Senast ändrad av .art; 2018-04-21, 20:49.
Kommentera
-
Som referens väger en Mcrubber Bass 8gr och den är inte storUrsprungligen postat av byggarn Visa inlägg7-12 gramskallar + gummit betyder att du fiskar 12 till +20 gram ....
Ingen fisk är chans för fisk.
https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/
Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
https://www.youtube.com/user/jurgenjons
Kommentera
-
Det finns ju flera olika anledningar. En är ju att man snabbt vill komma ner till rätt djup en annan är att man kanske vill ha lägre sjunkhastighet om tex fisken är trög samt att olika jiggar kräver lite olika vikt för att komma till sin rätt.Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
14 svar
3 151 visningar