Vad kan man fiska? Och när? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad kan man fiska? Och när?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad kan man fiska? Och när?

Våren börjar komma så smått här i Halland, vet inte hur lång tid det kommer att ta för isen att försvinna från de små sjöar jag fiskar i, men håller tummarna för att det är på gång inom nån vecka eller så.

Pimpelsäsongen var bra, men nu är man ju sugen på lite annat fiske!

Frågan är dock, vad kan man fiska, och när?

Gädda är jag ju bra sugen på, men här är ju leken en faktor man måste ta hänsyn till. I skärgården/större sjöar snackas det ju om "förleksfiske" hit och dit, men hur blir det i mindre sjöar som antagligen kommer värmas upp snabbt, blir det tid till sådant, eller kommer gäddorna gå till lek nästan direkt?
    Då är ju nästa fråga, när är det då dags för "efterleksfiske"? Maj? Ännu längre?
    Sedan är det ju tydligen inte bra att fisk gädda på sommaren, för då är det för varmt. Ibland känns det som det nästan aldrig går att fiska gädda när man läser här.
    "April? Nej, då är det lek"
    "Maj? Nej, då kan de fortfarande leka"
    "Juni? Nja, nu börjar det bli för varmt, kan var skadligt för fisken"
    "Juli? Se ovan*"
    etc...

Abborre då? Fast den leker väl också nu på våren efter vad jag förstått, och är väl dessutom inte så huggvillig förrän det blir sommar? (iofs så högg det ju bra på pimpelfisket...)

Meta mört/sarv/annan vitfisk? Vet inte när de vaknar till liv riktigt?

Mörten går att fiska året runt även om de givetvis blir betydligt mer passiva över vintern. Du bor i Halland, ni har mängder med åar. Meta i dem!
    http://enamatorfiskare.blogspot.se
    Instagram enamatorfiskare

Kommentera

Id i åarna är hett nu. Eller varför inte färna i Smedjeån?
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Havsöring längs kusten kanske?
        Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Du kan fiska gädda under leken men undvik de områden där gäddan faktiskt leker. Det är inte svårare än så.
          Alla gäddor leker inte samtidigt. Långt därifrån. Visst kan fisket vara betydligt trögare under den mest intensiva perioden men det går ändå att finna gäddor som inte lekt eller som har lekt klart.

Kommentera

Ursprungligen postat av Abramis Brama Visa inlägg
            Mörten går att fiska året runt även om de givetvis blir betydligt mer passiva över vintern. Du bor i Halland, ni har mängder med åar. Meta i dem!
            Jo, har försökt det, men av någon anledning så har jag de senaste åren kammat absolut NOLL i rinnande vatten. Har metat (flötmete med mask/maggots) har kastat med spinnare/vobbler, har jiggat etc. men inte fått ens ett endaste napp när jag fiskat åarna häromkring. Kanske bara jag som har otur, men känns betydligt mer svårfiskat än sjöar.

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
            Id i åarna är hett nu. Eller varför inte färna i Smedjeån?
            Smedjeån har jag aldrig provat, och det var ju inte farligt långt dit heller. Kanske får bli en tur, tack för tipset!
            Är dock rädd att jag inte riktigt har utrustning för id/färna. Tippar på att man inte kommer långt med ett toppknutet 4-meters-spö med rödvitt flöte om man siktar på sådant!

Ursprungligen postat av Låg_Profil Visa inlägg
            Det hade ju varit något, men jag får erkänna att jag nog inte har tålamod nog för havsöringsfiske! Det är väl ett riktigt "pannbensfiske" där det kan nötas tio-femton pass i rad utan att ens ha något som nosar på draget.

Ursprungligen postat av nalinho Visa inlägg
            Du kan fiska gädda under leken men undvik de områden där gäddan faktiskt leker. Det är inte svårare än så.
            Alla gäddor leker inte samtidigt. Långt därifrån. Visst kan fisket vara betydligt trögare under den mest intensiva perioden men det går ändå att finna gäddor som inte lekt eller som har lekt klart.
            Ja, problemet är att jag inte riktigt har koll på exakt var gäddorna leker i sjöarna, så det är ju risk att jag är och kastar i fel område. Sjön jag fiskar mest i är väldigt liten så det känns som det kan vara svårt att hitta "säkra" områden.

Kommentera

Vilken/vilka åar har du prövat? Testa ett parti där vattnet rinner med lågt tempo. Du kan pröva att slänga i lite ljust bröd på ytan och se om du aktiverar någon fisk. Annars, kör ett bottenmete. Det funkar att använda ditt set för spinnfiske till detta ändamål. Mäsk är enkelt, antingen köper du eller så blandar du själv. Som grund kan du använda ströbröd och sedan blanda i exempelvis majs och räkor. Krydda med curry och kanel. Du kan mäska genom att krama det till bollar och slänga i eller så gör du som jag föredrar, köp en feeder-korg. Finns hos varje fiskebutik och kostar inte mycket.

Kommentera

Ursprungligen postat av Låg_Profil Visa inlägg
                ? det är hur tjock is som helst det är ju omöjligt
                Fiskar i Nedremoälven (och lite varstans runt Örnsköldsvik

Kommentera

Ursprungligen postat av Abramis Brama Visa inlägg
                  Vilken/vilka åar har du prövat?
                  Jag har fiskat i Fylleån och Suseån. Finns ju Nissan här också, men fiskekorten är svindyra (typiskt laxfiske-priser...) så den har jag hoppat över hittills.

Var och kollade till sjöarna häromkring igår, och isen hade smält nu, så jag provade lite där också, men inget liv där heller. Tycker nästan det är lite konstigt, exakt samma ställe där det var gott om abborre när jag pimplade från isen för några veckor sedan var nu stendött när jag försökte med allt jag kunde (meta med mask/dropshot/spinnare etc.)

Kommentera

Ja det är bedrövligt att så kallad "ädelfisk" ska drabba oss som är intresserade av annat, håller med. Det finns dock sträckor ovan vandringshindren som du kan testa. Där finns gott om fisk kan jag lova av egen erfarenhet. Ovan vandringshindren slipper man tjafs om svindyra kort.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 140 visningar
                    0 gillar