Våren börjar komma så smått här i Halland, vet inte hur lång tid det kommer att ta för isen att försvinna från de små sjöar jag fiskar i, men håller tummarna för att det är på gång inom nån vecka eller så.
Pimpelsäsongen var bra, men nu är man ju sugen på lite annat fiske!
Frågan är dock, vad kan man fiska, och när?
Gädda är jag ju bra sugen på, men här är ju leken en faktor man måste ta hänsyn till. I skärgården/större sjöar snackas det ju om "förleksfiske" hit och dit, men hur blir det i mindre sjöar som antagligen kommer värmas upp snabbt, blir det tid till sådant, eller kommer gäddorna gå till lek nästan direkt?
Då är ju nästa fråga, när är det då dags för "efterleksfiske"? Maj? Ännu längre?
Sedan är det ju tydligen inte bra att fisk gädda på sommaren, för då är det för varmt. Ibland känns det som det nästan aldrig går att fiska gädda när man läser här.
"April? Nej, då är det lek"
"Maj? Nej, då kan de fortfarande leka"
"Juni? Nja, nu börjar det bli för varmt, kan var skadligt för fisken"
"Juli? Se ovan*"
etc...
Abborre då? Fast den leker väl också nu på våren efter vad jag förstått, och är väl dessutom inte så huggvillig förrän det blir sommar? (iofs så högg det ju bra på pimpelfisket...)
Meta mört/sarv/annan vitfisk? Vet inte när de vaknar till liv riktigt?
Pimpelsäsongen var bra, men nu är man ju sugen på lite annat fiske!
Frågan är dock, vad kan man fiska, och när?
Gädda är jag ju bra sugen på, men här är ju leken en faktor man måste ta hänsyn till. I skärgården/större sjöar snackas det ju om "förleksfiske" hit och dit, men hur blir det i mindre sjöar som antagligen kommer värmas upp snabbt, blir det tid till sådant, eller kommer gäddorna gå till lek nästan direkt?
Då är ju nästa fråga, när är det då dags för "efterleksfiske"? Maj? Ännu längre?
Sedan är det ju tydligen inte bra att fisk gädda på sommaren, för då är det för varmt. Ibland känns det som det nästan aldrig går att fiska gädda när man läser här.
"April? Nej, då är det lek"
"Maj? Nej, då kan de fortfarande leka"
"Juni? Nja, nu börjar det bli för varmt, kan var skadligt för fisken"
"Juli? Se ovan*"
etc...
Abborre då? Fast den leker väl också nu på våren efter vad jag förstått, och är väl dessutom inte så huggvillig förrän det blir sommar? (iofs så högg det ju bra på pimpelfisket...)
Meta mört/sarv/annan vitfisk? Vet inte när de vaknar till liv riktigt?

Kommentera