Hur är det med fisket när gäddorna leker - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur är det med fisket när gäddorna leker

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur är det med fisket när gäddorna leker

Jag har fiskat väldigt mycket under min uppväxt men det har varit med farsan och farmor, nu har jag börjat fiska på egen hand och jag är väldigt osäker på vad som gäller när gäddorna leker. Ska jag låta bli att fiska när gäddorna leker och varför, är det bara på vissa ställen och vart är det då. Tack i förväg för svar

Du bör låta bli att fiska på lekande fisk, helt enkelt för att det inte är schysst att störa i sexandet (men framför allt för att du inte bör störa leken, vilket såklart påverkar det framtida beståndet och skapar onödig påverkan på naturen). Sedan är det fiskeförbud på vissa platser under leken, till exempel i vikar i Roslagen, vid Utö och vid Trosa. Finns säkert ett gäng platser till i landet där det är så. Det får du helt enkelt kontrollera innan du åker ut.

Kommentera

I Tobias Fränstam forskning om C&R fiske på Gädda så såg jag att fisket inte verkar ha så stor effekt på fisken under leken som många av oss inklusive mig trott.
      -Länk till forskningen här-
      Fisk som fångats och märkts observerades leka några timmar efteråt.
      Andra fiskar som fångats och återfångats bara några timmar efter har jagat och ätit under tiden.
      Så om man är försiktig med dom och hanterar dom rätt så återgår dom till sitt normala beteende.

Tror det var i ca hälften av fallen som Tobias bara hade fiskarna max 60 sekunder ovanför ytan, ofta mycket kortare än så.
      Hur kroken fastnar och hur länge fisken är ovanför ytan är dom två största faktorerna som avgör om fisken överlever och hur fisken återhämtar sig efteråt.

Så dra ut och fiska lite, men se till att släppa tillbaks fisken och undvik att störa i dom grundaste lekvikarna, försök att fiska utanför på fisk som inte lekt än eller fisk som lekt färdigt.
      Kroka ur dom i vattnet och släpp utan att ta upp dom så klarar dom sig bäst.
      Man bör inte bonka någon under leken.
      Senast ändrad av .art; 2018-04-10, 18:24.

Kommentera

Jag undviker att fiska allra längst in i lekvikarna. Men tycker man kan köra på branterna utanför runt betesstim. Där står ofta gäddorna och parkerar en stund före leken och efter leken.
        Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
        14 svar
        3 140 visningar
        0 gillar