Foton på öringar som inte borde publiceras. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Foton på öringar som inte borde publiceras.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Foton på öringar som inte borde publiceras.

Hej kollegor.
    Har funderat en längre tid på alla dessa foton på öringar som läggs upp på olika sajter och som visar upp besor,ragor,nedgångsfisk - " kärt barn" har många namn.
    Jag har inga problem med att det står en ung grabb eller tjej och är överlycklig över en öring som de fångat även om den inte är ok. Däremot stör det mig att vuxna människor kan lägga upp bilder på öringar som är i så dålig kondis så att besealarmet borde ljuda direkt. Dessutom delas det ut grattis o " fantastisk fisk " av folk. Jag tycker att ansvariga för olika forum borde ta sitt ansvar och på ett vänligt sätt säga ifrån att vi inte tar in bilder på fisk av denna kaliber. Vad är er åsikt?
    Fulton är en hjälp - inte hela sanningen , men om en fisk är blank men mager och ligger runt 0.8 i Fulton så är det likväl en besa. Andra tecken grå buk ,skadade fenor eller mörka fenor, svullen/röd anal , huvudet stort i förhållande till fisken , " rak fisk " ingen rundning av buk , ingen höjd över ryggen. Jag menar inte att vi skall sträva efter att bara ta öringar som ser ut som tvångsmatade regnbågar med ett gigantiskt Fulton , det är helt ok för min del att ta en öring runt fulton 1 om den är rätt byggd.
    Att notera personligt rekord på en besa eller lekfisk är enligt mig inte lämpligt .
    Gå gärna in på sidan Din-fangst.dk så ser ni exempel på fantastiska fiskar , helt ok fiskar men oxå bedrövliga besor och folk står o flinar upp sig. Om vi vill att orutinerade fiskare skall lära sig så måste vi utbilda dem och våga säga ifrån på ett vänligt men tydligt sätt. Vet att detta är känsligt och att många drar sig för det , tyvärr så har vissa inte förmågan att argumentera på ett sakligt sätt .
    Jag skrev ett mejl till redaktören för sajten ( Bornholm ) , men han ville inte på ngt sätt ta ansvar eller hjälpa till . När jag besvarade hans svar och frågade om etik och vem som skall lära ut vad som är ett bra sportfiske så fick jag inget svar.
    Lufta gärna era tankar , jag har levererat mina - de är inga sanningar , bara det jag står för.
    Peter b

Har aldrig hört besor, ragor osv förut och vad är fluton?

Kan du länka några bildexempel?

Snackar du om fisk som leker eller vad?

Kommentera

Besa / raga = utlekt fisk. Knappt tjänlig som mat. Tunna nedgångna fiskar.

Fulton är ett värde för o mäta fiskens kondition typ.

Kommentera

detta kommer från gruppen "Havsöring västkusten" på facebook, bra förhållningssätt tycker jag.
        Att lägga upp en bild med blodiga fiskar på köksbänken eller gräsmattan är inget roligt att se tycker jag, visst man kan vara glad över sin fångst och vill dela med sig av den men då kan man iallafall göra arbetet med att skölja av fisken.

- Inga bilder på fiskar under 45 cm (minimimåttet)
        - Inga bilder på bonkade besor
        - Inga bilder på blodiga firrar på båtbottnar etc.
        - Inga bilder på felhanterade C&R-fiskar

Vi undanber sådant bildmaterial av följande skäl:

Fiskar under 45 cm ska omedelbart återutsättas enligt Länsstyrelsens direktiv. Innebörden av "omedelbart" ger inte tidsmässigt utrymme för fotografering. Vi hoppas att detta gör att fler fiskar under måttet ges en större chans till överlevnad om dom återutsätts omedelbart i stället för att tvingas agera fotomodeller.

Bonkade besor är alltid ett hett debattämne i början på säsongen. Vi anser att även lovliga besor ska återutsättas omedelbart då de inte är att beteckna som matfisk, men det finns inget direkt förbud mot att ta upp dom. Däremot kan det vara intressant med etiskt tilltalande bilder på större C&R-fiskar, även besor, men se till att hantera dom snabbt och riktigt!

Bonkade fiskar som simmar runt i sitt eget blod på botten av en båt eller liknande är förhållandevis ointressant att se. Vill du lägga ut bilder på bonkade fiskar så försök att välja sådana bilder som är estetiskt tilltalande, det är helt okay.

Felhanterade C&R-fiskar, alltså sådana som ska återutsättas, som ligger på gräsmattor, gångbanor, sandstränder mm vill vi helst slippa se. Den typen av hantering skadar fiskens slemskikt och gör det svårare för fisken att överleva när den släpps tillbaka. Därför vill vi undanbe oss den typen av bilder, allt för att minska fiskens tid på land och därigenom öka chanserna för fiskens överlevnad.

Hur vill du ha det? Totalförbud mot bilder på besor? är det OK att lägga ut en bild när den är i vatten och är hanterad varsamt eller liggandes i en håv?

Är t.ex. detta OK? eller vill du bara ha bilder på feta blankfiskar?
        Click image for larger version

Name:	30708565_10215835726114891_3500781470207705088_o.jpg
Views:	1
Size:	83,2 KB
ID:	1787061

Kommentera

Jag undrar också detta gällande besor. Det händer ju att man får upp några sådana även om man inte alls fiskar i närheten av en leklokal, och ibland är de av kvalificerad storlek. Nu tar jag inte upp någon fisk alls (särskilt inte besor), men mäta och fota ser jag inget fel i. Det kan ju faktiskt vara en troféfisk även om den är ful och utlekt.

Men jag kanske inte riktigt har förstått varför man i vissa kretsar ser illa på besor!

Nota bene jag är nyfiken, jag ger alltså inget argument utan är nyfiken på synen på besor och hanterandet av dessa.

Kommentera

Det är bra att informera ”mindre kunniga” på ett vänligt sätt. Vad gäller FB-gruppen Havsöring västkusten borde den kanske snarare heta Kränkta havsöringsfiskare med tanke på hur vissa ska hugga på allt där och kritisera.
            http://enamatorfiskare.blogspot.se
            Instagram enamatorfiskare

Kommentera

Jag avstod i år från vårfisket efter öring. Det kom upp så många besor/ragor per blänkare att jag blev avtänd.
              Laxartade fiskar må vara urstarka men är några av de känsligaste när det kommer till överlevnad efter krokning. Ju klenare kondition desto större risk att fisken stryker med efter C&R. Att lägga upp vrak till öringar på gräs, grus eller sten för en bild känns inte rätt för mig.
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Bra feedback.
                Att förbjuda är sällan lösningen , tror mer på info och ökad kunskap.
                Det går aldrig att "välja bort" besorna när man fiskar på våren. Däremot så tycker jag att vi bör sätta tillbaka dem så bra det går. Får de gå i havet och äta sill o tobis så hämtar de sig och är snart en vacker fisk.
                För mig kommer aldrig en besa att vara en troféfisk hur stor den än är .
                Som jag skrev tidigare så vänder jag mig mot när folk stoltserar med besor i publika medier och får det att låta som om de få fångat en nystigen öring. Däremot så har jag ingen förståelse för dem som gjort det till sin uppgift att förnedra eller kasta skit på folk för att de tagit upp en utlekt fisk. Förklara o berätta , det ger bättre effekt.
                Ni som är osäkra kolla på din-fangst.dk så ser ni vilken konditionsskillnad det är på fisken - högt o lågt. Finns självklart massor av andra sajter att kolla in .
                Må väl -Peter b

Kommentera

Då förstår jag dig bättre Peter B, tack!

Kommentera

Samtidigt kommer de stora intäkterna (som innebär fiskevård som gynnar öringen) till många av åarnas FVO från just vårfisket. Tror att det rörde sig om hela 80% av intäkterna för Rååns FVO . Råån har ju premiär 1/1.

Därför förbjuds inte det fiske som genererar hög procent besor.
                    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 122 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uditsen
                    av uditsen