Ensam i båten - tips? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ensam i båten - tips?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av DJ Mqt Visa inlägg
    Tyvärr kommer jag fiska ensam i båten för det mesta i sommar men tror på spektakulära gädd och gösfångster (därav posten i Ljugarbänken)
    Har nån bra tips för landning, avkrokning, vägning/mätning, foto och återutsättning? Egentligen är det nog mest det i mitten (väg/mät/foto) som jag undrar över...
    Hej Gunnar;

Undvik håv eftersom håvgarnet kan skada Gäddans slemskikt och i håvgarnet kan jerkbetets eller wobblerns krokar fastna....

Smågäddor upp till 5-6 kilos vikt bordar du bäst och snabbast med ett stadigt nackgrepp...
    Större Gäddor upp till 16-17 kilos vikt bordar och lyfter du med ett lugnt grepp längst bak under gällocket....
    Avkrokning kan du göra med fingrarna eller en lång, rostfri peang....

Gösen kan du borda med handen mitt under buken. Då ligger Gösen helt stilla i din kupade hand.....

http://www.trumman.com/fisketips.htm
    Old Firehand
    Leif Engström

Kommentera

Gummerad håvnät. Är det verkligen något som skadar slemskikt? Jag ställer en motfråga till old firehand - Hur gör du när du väger fisken? Du bör väl inte använda någon form av vågsäck etc, för det lär skada gäddan lika mycket (eller lite?) som en håv?

Kommentera

Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
        Gummerad håvnät. Är det verkligen något som skadar slemskikt? Jag ställer en motfråga till old firehand - Hur gör du när du väger fisken? Du bör väl inte använda någon form av vågsäck etc, för det lär skada gäddan lika mycket (eller lite?) som en håv?
        Hej Stahre 87;

Via ett drygt halvsekels Gäddfiske har jag lärt mig att ganska bra kunna uppskatta vikten hos fångade Gäddor ....
        Gäddor som ser ut att väga under 7 kilos vikt brukar jag inte väga...

Större Gäddor lyfter jag mycket försiktigt med "gällocksgreppet" och väger dem på en Super Samson fjäderväg med vågöglan placerad innanför bakkanten av gällocket...

Förr i tiden vägde vi i Team Saida Gäddorna på ett 20-kilos Besman som Carl-Gunnars på bilden här.....http://www.trumman.com/fisketips/galleri_17.htm...

Ganska ofta återfångade vi stora Gäddor som vi tidigare returnerat och då såg vi att hålen i underkäken efter Besmankroken hade läkts igen. En vit, liten förhårdnad under käken visade att vår C&R fungerade även på 1970- och 1980-talet....

http://www.trumman.com/fisketips.htm

Old Firehand
        Leif Engström
        Senast ändrad av Old Firehand; 2018-05-13, 10:49.

Kommentera

Ursprungligen postat av DJ Mqt Visa inlägg
          Tänkte ett tag på en selfiepinne, de har väl som typ fjärrkontroll?
          Jo men det blir nog lite krångligt att balansera både fisk och en lång selfiepinne samtidigt.

Kommentera

Okej så moderna vågsäck ar eller Ikea kasse för all del är alltså mer skadligt för gäddan än att väga dom direkt i hjällocket? Frågar för att jag har fått lära (eller läst mig till) att det senare ej är att föredra.

Kommentera

Vågar nog påstå att det är betydligt skadligare för fisken att lyftas i underkäken utan stöd än en gummerad/knutlöst håvnät. Gör man som jag föreslår så minimeras tiden över vattnet vilket är viktigt. Men håller med om att man inte vill ha massa krokar insnurrade i nätet och att man inte behöver väga alla fiskar eller ta bild. Kroka av i vattnet är det bästa.

Kommentera

Jag är nästan alltid ensam och det är ibland en utmaning att ta kort. Jag har ett "hembygge" som mobil/kamerafäste. En sådan där jättebillig minitripod som kostade en 50-lapp. Tagit bort benen och skruvat fast fästet på ett lagom stort plastlock. Blir stadigare i guppig båt och jag kan använda relativt tung kamera. För mobilen finns det fästen med kameragänga så det är bara att skruva på vid behov.
                På min telefon finns röststyrd fjärrutlösning så jag behöver bara säga smile så tar den kort. Annars finns billiga bluetooth fjärrutlösare att köpa. Samma som använd med selfiestick. Kostar kring en hundring i Sverige.

Hittade en produkt på Fyndiq som nästan motsvarar min lösning.

Så här ser min ut.
                Click image for larger version

Name:	20180506_154355.jpg
Views:	1
Size:	549,4 KB
ID:	1787097

Måste man ha drag på bilen för att räknas som en riktig fiskare?

Kommentera

Vore fint om det fanns nån mojäng typ tripod som man enkelt kunde klämma fast en iPhone X i för att ta en snabb bildsekvens, finns säkert RAM mounts och annat fancy men det faller inte inom min budget.
                  Senast ändrad av holden; 2018-05-06, 15:32.

Kommentera

Låter fisken vila i håven medan jag gör klart för vägning och så brukar jag vila fisken en gång till före bilderna. Fisken har det helt fint i håven utan knutar.

Kommentera

Jag har en Samsung s7 som sitter rätt inriktad i en hållare. När jag behöver fota trycker jag på mittknappen 2 ggr vilket startar kameran. Sen tar jag upp fisken ur håven, håller upp och säger "capture" några gånger i olika poser. Man kan behöva pilla på lite inställningar...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uditsen
                      av uditsen